Transistori kerhokahvaa

Lisää
11.05.2013 06:45 - 11.05.2013 07:03 #21376 : piethein
Neutro Oy on tuonut saataville muunnossarjan Parman turbo vastuskahvan muuttamiseksi transistorikahvaksi muunnossarjan avulla.

Muunnoksen voi myös toteuttaa ostamalla pelkän piirilevyn ja valitsemalla muut komponentit itse.

Piirilevystä on saatavilla kahta mallia.
Kerhomalli, jossa on mahdollisuus valita täysi jarru tai jarruton tila kytkimellä. Tämä levy on pienempikokoinen ja soveltuu siten kerhoiltakäyttöön paremmin.

Säätökahvamallin piirilevy on isompi ja siinä on potentiometri herkkyyden säädölle ja jarrun säätömahdollisuus potentiometrillä tai moniasentokytkimellä.

Perusherkkyyttä kahvassa voidaan muuttaa vaihdettavilla "Chipeillä", joille on olemassa oma piirilevynsä.
Kahva on 10-liuskainen ja Chippissä siis vastuksia 9 kpl. Chippi kiinnittyy piirilevyyn piikkirimalla ja kannalla.

Piirilevyjen hinnat ovat:
Kerhokahvalevy 6EUR
Säätökahvalevy 9EUR
Chippilevy 1.5EUR

Muunnossarjojen hinnat ovat:
Kerhokahva 23EUR (ilman chippilevyä)
Säätökahva 47EUR (ilman chippilevyä)

Sarja käyttää PNP darlington transistoria.

Toimivan kahvan tekemiseksi tarvitaan siis myös Turbokahvan runko (joko käytetty tai uusi). Uusia kahvarunkoja ilman vastusta on tulossa ja niiden hinta on 40EUR/kpl

Sarjan asennusohje löytyy täältä:
www.neutro.fi/slot/Downloads/kahvaohje.pdf

Sarja perustuu ns. Normaaliin Brittiläiseen kytkentään ja siitä löytyy lisää tietoa linkistä:
www.bscra.byethost16.com/control/cont1.htm

Kuvia levyistä ja kahvasta:
www.neutro.fi/slot/img/Piirilevyt.JPG

www.neutro.fi/slot/img/Muutettu_kahva.JPG

Muunnossarjassa tulee tarvittavat osat ja johdot muunnoksen tekemiseksi. Rataan liittyvät pistokkeet eivät kuulu sarjaan. Muunnettavassa kahvassa tulee olla runko, liipasin + varsi, täyskaasunasta, jarrunasta ja liipasinnasta toimintakunnossa. Piirilevy kiinnitetään vastuksen kiinnityskorvakkeisiin kulmamallisilla kiinnityspaloilla ja ruuveilla.

Liipasinnasta kannattaa hioa hyvin esim 1000 hiomapaperilla, ettei nastan mahdolliset terävät reunat raavi piirilevyä puhki ennenaikaisesti.

Ensimmäisiä muunnossarjoista kasattuja kahvoja koe-ajellaan parhaillaan.
Protokahvaa on koeponnistettu Hyvinkäällä jo pidemmän ajan.

Lisätietoja Jussilta:
slot@neutro.fi

Jussi & Arzzi
Neutro Oy Slottimyynti
SRC Hyvinkää
Viimeksi muokattu: 11.05.2013 07:03 piethein.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: tp, EemilPelailee

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
11.05.2013 08:57 #21380 : Yly
Vastaus käyttäjältä Yly aiheessa Transistori kerhokahvaa
Olemme koeajaneet yhtä kerhomallia Iisalmessa !

Hyvin toimii ! Suosittelen !!!

We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
28.05.2013 18:06 #21454 : piethein
Vastaus käyttäjältä piethein aiheessa Transistori kerhokahvaa
Onkos muut saaneet kahvoja kasattua ja koeajettua?

Onkos kasausohjeen osalta jotain selkeää puutetta tai epäselvyyttä, jota voisi korjata?

T.Jussi

Jussi & Arzzi
Neutro Oy Slottimyynti
SRC Hyvinkää

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
06.06.2013 15:41 - 07.06.2013 04:52 #21471 : pertti_jarla
Vastaus käyttäjältä pertti_jarla aiheessa Transistori kerhokahvaa
Kirjoitellaan näitä kommentteja nyt sitä mukaa kun tulee kasatessa mieleen. Kaiken kaikkiaan vaivatonta on ollut tähän asti:
-metallirunkoisen 50R potentiometrin akselin juuressa on pieni nysty, se kannattaa viilata veks ennen asennusta, jotta potikka ja akseli asentuisivat suorassa kulmassa piirilevyyn nähden. (tai mieluummin viilata piirilevyyn kolo, kuten alla sanotaan)
-piirilevy kannattaa asentaa kahvan runkoon niin, että liipasimen varsiliuskaa ei joudu taivuttamaan S-muotoon hirveän paljoa. Taivutus lyhentää vartta, ja nastan liikerataa liu'ulla aika huomattavasti.
Viimeksi muokattu: 07.06.2013 04:52 pertti_jarla.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
06.06.2013 20:11 #21472 : leksa
Vastaus käyttäjältä leksa aiheessa Transistori kerhokahvaa
Paree viilata piirilevyyn kolo, eipähän pääse potikka kiertymään väärään asentoon :)!

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
07.06.2013 12:55 - 07.06.2013 13:03 #21473 : piethein
Vastaus käyttäjältä piethein aiheessa Transistori kerhokahvaa
Moikka,

Tosiaan tuon 50ohm potikan kun kerran kiristää paikalleen ja ottaa sitten pois, niin jää hyvä merkki mihin porata muutaman mm reikä, jolla potikka pysyy paikallaan.

50ohm potikan kaverina on R1 vastuksena käytetty tuota 47ohm ja samaa 47ohm vastusta myös kerhokahvoissa, joissa ei ole herkkyyssäätöä. Jos kahva tuntuu ala-alueella liian hätäiseltä suurimman vastusarvon omaavalla chipillälkin, voi tuon R1 muuttaa esim 39 tai 33ohm, jolloin ala-alue pehmenee.

50ohm potikkaa ei taas ollut saatavilla, joten 100ohm potikalla toimitetaan satseja. 100ohm potikka oli alkuperisessä protoyypissä käytössä ja toimii myös hyvin. Erona on, että 100ohm potikalla herkempi reuna on jo tosi hätänen.

Eli tyypilliset potikka/R1 vastusparit, joita olen nyt käyttänyt. Perässä suluissa vastusarvo, jota aion kokeilla tulevaisuudessa herkkyyssäädön parantamiseksi.

Pot 100ohm, R1 33ohm. (22ohm)
Pot 50ohm, R1 47ohm. (33ohm)

Kuten Pertti tuossa kirjoitti, kannattaa piirilevy asettaa aika "alas" (lähelle alkuperäisen vastuksen pinnan tasoa), jotta liipasinvarren "S"stä tulee loiva. Samalla tulee viilata / jyrsiä lovi kahvarungon vastussuojaan kohtaan, jossa R1 ja R3 vastusten juotospiste on. On sitten sattunut nuo juotospisteet juuri samalle korkeudelle, johon tuo alumiinirungon taitos luonnostaan olisi tulossa. :(

Jos haluaa välttää liipasinvarren muotoilua, voi madaltaa vastuksen kiinnityspisteitä ja tuota suojakaarta, jolloin piirilevy istuu "alemmas". Saattaa joutua kyllä suurentamaan kulmakiinnikeiden reikiä yms, että saa sopivasti istumaan.

T.Jussi

Jussi & Arzzi
Neutro Oy Slottimyynti
SRC Hyvinkää
Viimeksi muokattu: 07.06.2013 13:03 piethein.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
15.06.2013 16:53 #21497 : pertti_jarla
Vastaus käyttäjältä pertti_jarla aiheessa Transistori kerhokahvaa
Kahva on kasattu, kokeiltu kotiradalla, ei mitään valittamista. Paitsi radassa, mutta se ei liity tähän.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
25.06.2013 15:42 #21522 : JariL
Vastaus käyttäjältä JariL aiheessa Transistori kerhokahvaa
Kahvat vihdoin saatu kasattua ja testaus tapahtuu huomenna Minilandin kesäsarjan Scaleautokisassa.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
04.09.2013 06:47 #21890 : Yly
Vastaus käyttäjältä Yly aiheessa Transistori kerhokahvaa
Iisalmi Endurossa moni ajoi noilla Neutro-kaasuilla ( kerho mallilla )

Hyvin toimivat ja ovat miellyttäviä ajaa. Ari keksi kasatessaan kiinnittää piirilevy suoraan turbokaasun runkoon. Eli ei niitä kulmarauta virityksiä. Liipasimenvarren hän vaihtoi muoviosan sisäpuolelle.

Tällä tavalla piirilevy on paremmassa turvassa. Lisäksi johdot lyhennyttiin sopiviksi, niin ettei kaasu yletä lattiaan pudotessaan.

We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
04.09.2013 12:59 #21894 : Taiska
Vastaus käyttäjältä Taiska aiheessa Transistori kerhokahvaa
Niin mitäs tuollaisella kaasulla on hintana? Jos toi vakuutusyhtiö nyt jossain kohtaa minua muistaa, niin olis tarve ostaa 2 kahvaa jotka sopis 5 vuotiaalle JK auton kuskille.

Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
04.09.2013 13:05 #21895 : Taiska
Vastaus käyttäjältä Taiska aiheessa Transistori kerhokahvaa
vastaankin itse itselleni että tuollahan noita hintoja on ylhällä mainittuna

Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
05.04.2015 11:03 - 06.04.2015 13:02 #28612 : CIAO
Vastaus käyttäjältä CIAO aiheessa Transistori kerhokahvaa
Moi
Kasailin tuollaisen Neutron säätökahvan, toimii hyvin. Ajoin 1/24 scaleautoo ja JK:ta, Hawk7.

Tilasin Parman Turbo kahvan, ilman vastusta ja säätökahvakitin
Paketin mukana tuli kaikki tarvittavat osat, paitsi banaanipistokkeet.

Poiketen jutun alku kuvista, "jarrupotikka" ei onneksi ollut diodimallinen. Paketin mukana tuli DiFalco economy brake DD836, 2.5ohm. Ei muuta kun, piuhat kiinni potikkaan, diodien kolvaamisen sai unohtaa.

paketissa oli yksittäis vastukset, 15 ja 47ohm. Chippivastuksiin tuli 3 vaihtoehtoo, 22, 27 ja 39ohm

Mukava kahva ajella

-marko
Viimeksi muokattu: 06.04.2015 13:02 CIAO.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: piethein

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
06.04.2015 17:47 #28626 : piethein
Vastaus käyttäjältä piethein aiheessa Transistori kerhokahvaa
Mukava kuulla, että kasaus onnistunut ok.
Jarrupotikka helpottaa kasausta kyllä aikapaljon.

Tosiaan 33ohm vastuksilla jos tekee vielä chipin tuohon väliin, niin kattaa jo aika ison skaalan hyvin.

T.Jussi

Jussi & Arzzi
Neutro Oy Slottimyynti
SRC Hyvinkää

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
07.04.2015 06:09 #28632 : krp
Vastaus käyttäjältä krp aiheessa Transistori kerhokahvaa
Oma suositus on tehdä malliautokäyttöön vielä huomattavasti löysempi chippi, meillä on 45 ohm (siis 9x45 ohm todellisuudessa...) ja se on aika passeli. Liukkaalla kelillä ja syheröllä radalla voisi olla ehkä vieläkin löysempi. Varsinkin proto SRP40k-koneella vaatii aika löysää chippiä liukkaalla, Scaleauto yllättävää kyllä menee helpommin, vaikka onkin pitkällä välityksellä.

Vertailun vuoksi, Göteborgissa Scaleauto-PM:issä piti ajaa 27 ohm chipillä (kirein mitä mulla oli, mutta kireämpikin olisi voinut olla) kun rata oli nopea ja pitoa oli paljon. Eli mun suositus on että tekee noi chipit vielä isommilla väleillä tai sitten tekee vielä useampia. Myös Hawk7- ja G12-koneilla voi olla nopealla radalla tarvis vähän kireämpää chippiä. Tuo 22 ohm kuulostaa aika lailla oikealta.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
07.04.2015 07:55 - 07.04.2015 07:56 #28634 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa Transistori kerhokahvaa
Chippejä ei ole koskaan liikaa :) Ainakin meikäläisen harrastaminen tapahtuu niin laajalla rintamalla ja niin monenlaisissa olosuhteissa, että kahvaan (30 palainen Difalco) tarvitaan säätöjä. Chippejä mulla yhteensä 11 kpl. Haarukassa 43 ohmia - 240 ohmia. Malliautoja tulee yleensä ajettua haarukassa 78...148 ohmia. En tiedä kuinka Difalcon ja Neutron chippien ohmimäärät vertautuvat.

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/
Viimeksi muokattu: 07.04.2015 07:56 Kaitsu.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.306 sekuntia