- Vastaanotettu kiitos 371
Kones asiaa ensi vuodelle ** ja sarjasysteemi **
Kuten Antti tuolla kauppapaikalla jo mainitsi, on korkea aika aloittaa mietintä siitä, millä koneella ensi vuonna ajetaan EJ/EM/TS luokissa.
Olisko kenenkään muun mielestä mitään pointtia siinä, että kaikissa nuissa luokissa olis sama kone?
Antti, saako Muralta valmiiksi, kelvollisesti, liimatuilla magneeteilla kannua ihan vaan ostamalla?
Olisko mitään ideaa että konesääntö meillä olisi samankaltainen kuin KV-puolella?
Nyt olisi hyvä aika keskustella tästä. Itse olen jotakin mieltä, mutta kertokaa nyt muutkin mitä ajattelette. Saatan olla väärässä monestakin syystä... mutta saatan myös ymmärtää muiden perusteltuja mielipiteitä

Yksi juttu mitä pitäs miettiä on se, tarviiko ihan nuorimpien junnujen ajaa kilpaa sm-tasolla saakka - onko siit äenemmän hyötyä vai haittaa? (itse en ole tässä paras asiantuntija, tähän ainakin tarttettas mielipiteitä isiltä ja äideiltä

Vai pitäskö alottaa vieläkin aikaisemmin kilvanajo kuin nyt, vaikka 16D koneilla varustetuilla fleksi-kar:eilla...???
-eemeli-
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Muralta ei saa valmiiksi kasattuna oikein mitään kunnollista.
Vapaaseen konesääntöön siirtyminen myös EM- ja TS-luokissa olisi varmaan kaikille helpointa. Tällöin todennäköisesti käytettävien koneiden hinnat nousevat jonkun verran.
Cahozaa en voi ottaa myyntiin, vaikka se olisikin sallittu ensi vuonna. Kaikki Suomesta Cahozan koneen tai muita osia ostaneet arvaatte helposti syyn miksei Impiren ALV:ia maksavana k.o. merkkiä kannata tuoda.
Antti
Mielestäni toi 16D tai handout kone olis ihan hyvä ainakin tourinkiin. Eikös ideana ollut, etä kaikki ajaisivat samanlaisella autolla/moottorilla.
-Olli
Ja jos tuota ajattelee niin pelkästään sitten EM luokkaan.. EJ ja TS olisi syytä pitää mahdollisimman tarkkaan ISRA kannassa kiinni...
- JPohjasniemi
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Mun mielestä olisi kyllä järkevää, että EM, EJ ja TS konesäännöt sallivat vapaat c kannut. Mielestäni olisi hyvä, että meidän säännöt olisivat mahdollisimman lähellä KV sääntöjä.
-Justus
JPohjasniemi kirjoitti: Moi
Mun mielestä olisi kyllä järkevää, että EM, EJ ja TS konesäännöt sallivat vapaat c kannut. Mielestäni olisi hyvä, että meidän säännöt olisivat mahdollisimman lähellä KV sääntöjä.
Voisin näin ulkopuolisen silmin herättää keskustelua (krp:n sanoin):
Harrastajen kannattaisi vakavasti miettiä ura-autoilun tulevaisuutta ihan V-malli muodossa nyt painotus on oikeasti V. Huippuluokassa ajajia on enemmän kuin ns. aloittelija kisoissa jota EM on. Pitäisi olla ihan oikeesti just toisin päin, että mitään tulevaisuutta olisi.
-pora
Tumppi kirjoitti: 16D handout konetta ei missään tapauksessa pidä edes ajatella ! Noissa koneissa on isoja eroja, joten ne pitää olla avattavissa ja siten kuntoon laitettavissa ! nimim. kokemusta noista aikas paljon...
www.shopatron.com/product/part_n ... 6089.0.0.0
Saa auki ja maksaa suomessa ehkä 15-20€ vs. 44-80€? Eikö nuorimmille omalla tai naapurikerholla kisaajille ole aivan passeli moottori.
Empä usko, että ko muuttos ainakaan vähentää harrastajia.
Sen verran olemme kerholla ko. moottoria kokeilleet ja todenneet, että toimii ja pitkään... Parmalta saa lisäksi koko auton pienimmille harrastajille 50-60€ hintaan - tuskin sekään haittaa nuorimpien lasten vanhempia?
-pora
Kyllä mun puolesta voidaan pysyä ihan mura-kannassakin... ei haittaa minua yhtään, kun niistä saa aika paljon parempia jos viitsii vähän rakennella

Sellainen hyvin tehty, nopea ja ajettava Mura-moottori on varmasti halpa, kun osatkin on halpoja

Olisko se ihan paha juttu, jos nuorimmat junnut ajaisivat hitaammilla autoilla? Olen nähnyt, vähän siellä ja täällä, että tarvitaan alempaa jännitettä, hidastinta, jne jotta auto pysyy hanskassa. No tuleehan mulla kuplaankin tuon ruiskun myötä muutama lisähevonen, ja sitten pitää vaan silti körötellä... onhan se kiva tietää että reserviä löytyy

-eemeli-
a) halutaanko, että skidit ja isät pääsevät helposti ja halvalla ura-autoilun maailmaan mukaan?
vai
b) halutaanko, että skidit ja isät oppivat alusta pitäen rakentamaan moottoreita?
Jos kohta a) tuntuu siltä mitä halutaan niin mun ehdotus on 13D-kannuiset koneet. Siis ne mitä käytetään kotirata- ja malliautoissa. Koneella ajaa helposti yhden kauden. Muuta ei tarvitse tehdä kun voidella ja pestä bensalla silloin tällöin.
Proslotin Euro IMCA Competition mosa maksaa luokkaa 25 - 35 EUR / kpl. Tuollainen mosa vie 210 g painavaa malliautoa Hyvinkään rataa ympäri n. 6,5 s. Veikkaan, että aika paljon lähtee pois kun mosa lyödään 100 g EM-24 autoon. Veikkaan, myös että auto on aloittelijalle huomattavasti helpompi ajaa kuin Mura-koneinen EM-24. Moottori on selvästi pienempi joten myös painopiste on alempana.
Toinen vaihtoehto on JK Falcon 7. Potkua on enemmän kuin Eurossa. Rakenne täysin suljettu, eikä sitä voi oikeastaan edes purkaa.
Hinta 12 USD.
Eli kone kiinni skidin autoon. Kun vauhti hiipuu joskus loppukaudesta heitetään kone roskiin ja uusi tilalle. Sopii paremmin nykyajan uusavuttomille
-kaitsu
Auto tykkää, että sillä ajetaan.
finscale.livejournal.com/
Jos pyritään pääsemään mahdollisimman lähelle ISRA-sääntöjä, niin eikös meidän pitäisi sallia kaikki vapaat C-kannukoneet ja ISRA-korit (mm. RF BMW, Mersu yms.)
Mulle annettiin viime vuonna selitykseksi C-kannukoneiden ''hylkäämisestä'', että niillä on liian paljon kulkueroa. Hyvin ja huonosti tehdyllä muralla on mielestäni enemmän.
-Olli
Minusta meiltä puuttuu semmoinen fiksu aloittelijaluokka, jossa pääsee helpolla ja halvalla mukaan - autot ei maksa paljoa, niitä ei ole vaikea rakentaa ja mekata, ja jossa ei ajeta kilpaa veren maku suussa.
Toisaalta on selvästi havaittu, että 10 vuodessa 17-20 vuotiaiden kädentaidot ovat kadonneet jonnekin - joka vuosi evoluution seurauksena peukalo on siirtynyt millin verran keskemmälle kämmentä. (kohta on naamanpesu vaikeaa...)
Pitäsikö tähän reagoida helpottamalla vai vaikeuttamalla asioita?

Koitin pohtia, vaikka ajattelun olenkin jo ulkoistanut, että mikä olis hyvä ns. polku harrasteen pariin. Tämmöiseen päädyin:
- mukaan harrasteeseen, koska se on kivaa => rakennetaan helppo auto jotta voidaan ajaa => opetellaan ajamaan sillä => jonkin ajan kuluttua aletaan kaivata lisää ominaisuuksia, vauhtia, näyttävyyttä, tms => opetellaan rakentamaan seuraavaa käheämpää kaaraa => etsitään lisää haasteita jne.
olen aika pessimisti sen suhteen, että 25 vuoden kuluttua mikään harraste, johon itse joutuu tekemään mitään käsillään ilman näppistä tai peliohjainta voi menestyä.
Tuosta kulkuerosta vielä: ainakin ts-luokassa pääsee aika pitkälle sillä, että auto toimii kokonaisuutena ja kuski ei hölmöile. Se mörkömoottori ei keskinkertaista kuskia paljoa auta... etenkin jos pitää chokea/diodeja käyttää ettei auto lähde lapasesta, niin eikö silloin ole tehoa jo liikaakin...
(itsekin joskus muutamalla jalalla kisaamista helpottanut...)
-eemeli-
- Mika&Jere
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Nyt EM-kuskeja on ollut 9-13kpl. Moniko näistä jättää EM-luokan taakseen, jos luokkaa "säädetään" hitaammaksi? Saadaanko uusia kuskeja uusilla säännöillä mukaan niin, että luokassa on tarpeeksi kuskeja 3 pokaalin jakamiseksi.
Itse en ainakaan ole pitänyt luokan kustannuksia mitenkään pahana, samoilla romuilla ollaan vedetty pelkkää koria vaihtamalla vielä TS:kin ja moottorit on kasattu yhteen mitään säätelemättä suoraan ostovalmiista osista (nyt taisi muutamalla hifistelijällä lentää aamusumpit päin näyttöruutua :shock: ).
Suurimmat kustannukset tälläiselle tyhjältä pöydältä aloittajalle tulee työkaluista ja kahvasta, ei autoista. Missä lajissa pääsee alkuun 100€:lla (lainakahvalla)?? Onko muita kuin lenkkeily?
Jos nyt mennään hieromaan jotain uutta edullistekniikkaa, osittain tavoitteena saada lisää porukkaa EM ja EJ luokkaan, niin silloin ko. viikonloput "räjähtää" käsille..
Nyt on yritetty ottaa perjantai virallisena kisapäivänä, ilmeisesti sama jatkuu ensi vuonna ??
Sunnuntai on varattu kokonaan Touring luokalle..
Meidän tavoite olisi saada EM ja EJ luokkiin min. 20 kuskia "?" Ne on jo semmoset määrät, että loppuu pian lauantailta aika kesken, koska pikkuluokkiakin ajetaan..
Sen olemme nähneet, että EM luokkaan olisi hyvä saada hieman passelimpi kone, ja varmaankin tuo avattavissa oleva 16D olisi siihen. Ja sitten EJ/TS luokissa olisi hyvä noudattaa ISRA/kv. luokitusta.. En usko, että yksikään EM kuski jättäisi ajamata, joskos kone vaihtuisi EM autossa tuohon 16D koneeseen, se kun on kutakuinkin yli puolet edullisempikin.. Taas toisaalta toinen juttu onkin sitten, minkälainen mahdollisuus annetaan ko. kuskeille ajaa sitten TS luokalla "millä koneella" .. vai ajavatko senkin sitten 16D koneella muiden seassa. Tuloksissahan ko. kuskit perataan jo nyt pihalle ja palkitaan erikseen.. nopeusero noiden koneiden suhteen ei ole kuitenkaan niin hirvittävän suuri, etteikö niillä voisi ajaa samaan aikaan.
Mutta kuten sanoin, ensin olisi hyvä pohtia koko sarjaviikonloppu uusiin puihin ja ajettavat luokat...
Itse olen jo rakentanut NM/SM viikonlopun alustavan aikataulun, varmaa on että nurinaa tulee ko. aikatalusta joidenkin kuskien osalta.. mutta sitä se on, kun rakennetaan viisi luokkaa (sarjakisat kuusi luokkaa) samalle viikonlopulle.. ja pidetään Mestaruuskisoissa kiinni siitä, että finaalit ajetaan pääsääntöisesti sunnuntaina ja nyt vielä EJ ja ES luokan semitkin sunnuntaina.. aikataulu on tehty kutakuinkin odottaen 65 kilpailijaa.. Mutta näissä kisoissa ei ole pelkoa siitä, että joutuu ajamaan "peräkkäisissä" erissä...
Itse ehdotan, että ensi vuonna ajetaan sarjakisat seuraavalla systeemillä, JOS ajetaan kaikki samat luokat kuin tänä vuonna :
- rankingin mukaiset aika-ajot
- suorat finaalit, kaikissa luokissa
**
**
... ai niin, "moden" oikeudella, hieman viilasin tämän topicin otsaketta...
**
**
- rölli, lakeija ja riitaso
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Eikös tuo perinteinen Mura oo osoittautunut ihan kelpokoneeksi kuten Mika&Jere edellä on todennut. Ihan osto-osilla voi ajaa jos niin haluaa ja vielä kahta luokkaa. Virittäminen tulee mukaan kun taidot ja vauhtihalut kasvaa.
Ja tuo sarjasysteemi. Minun mielestäni ei mineiltä pida sitä ajoaikaa karsia sen takia, että esim sporttikuskeja on niin monta. No toisaalta kyllä ne sporttikuskit vähenee kun minejä ei ole kasvamassa.