24.06.2026
EM-kilpailut, Kotka

Peruskysymyksiä

Lisää
20.10.2011 16:02 #16205 : Tumppi
Vastaus käyttäjältä Tumppi aiheessa Re: Peruskysymyksiä

Kaitsu kirjoitti: .....
.....
2) Sisäänajo. Hiilien ja kollektorin välistä kipinöintiä esiintyi hieman. Ei liene suotavaa? Mistä johtuu ja voiko sen välttää?
...
...
-kaitsu

Sisäänajo, mielenkiintoinen keskustelunaihe, siitä on joskus aikaisemminkin keskusteltu, joten nyt tarkkana mitä tähän kommentoitte :P

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
20.10.2011 20:39 #16231 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa Re: Peruskysymyksiä

Tumppi kirjoitti: Mä voin myydä sulle viikonloppuna semmosen Muran Thin kannun (nyt niitä on iso kasa), pääset sen jälkeen kyselemään lisää ... miten siihen pitäisi pistää kuulalaakeri (5mm vaiko 6mm) kiinni, magneettien liimaus, mahdollisesti shimmit, hoonaus nyt ilman muuta, jne.. 8)

Thanks, mutta ei tarvi. Ostin tossa kesällä läjän thin-kannuja itse kun löysin ja luulin niiden olevan jotenkin haluttuja. Esimieheni tuskin myöntää mulle kovin montaa moottorinkasausvapaaviikkoa, joten enköhän mä näillä pärjää.

Mutta jos sulla on Thin-kannun oikaisutyökalu, niin se kelpaa :wink:

Homma hoidossa. Ensimmäinen thin-kannu Murani valmis. 6 mm kuulalaakerit vedetty epoksilla kiinni kera laakerinkeskitystyökalun. Shimmipellit ja magneetit liimattu niinikään epoksilla. Magneetit hoonattu .522 hoonilla.Ankkuri mulla .513 Proslot. Onkohan tiukka?

Kyllä tuossa hommansa oli. Verrattuna siihen, että tein myös junnuauton johon pistin Hawkin kiinni. Ongelma Hawkissa on neodyymimagneetit. Saatoin tappaa ne konetta juottaessa :cry:

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Lisää
21.10.2011 03:46 #16233 : Yly
Vastaus käyttäjältä Yly aiheessa Re: Peruskysymyksiä

Kaitsu kirjoitti: Ongelma Hawkissa on neodyymimagneetit. Saatoin tappaa ne konetta juottaessa :cry:

-kaitsu

:shock:

Onkahan tämäkin taas joku nettitotuus....

Aika hyvin Hawkit on Laihialla pelanneet, vaikka jengi juotaa niitä kiinni useampaankin kertaan kisan aikana......

Tästä Kaitsun topicista jokainen alle 12-vuotias / alle 12-vuotiaan mekkari voi taas todeta kuinka viisas moottori sääntö on meillä täällä Suomessa on :roll:

We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel

Lisää
21.10.2011 04:31 #16234 : Kaitsu
Aikas varma olen, että Hawkissa on edeltäjänsä Falcon 7 tapaan neomagneetit. Ja ne ei tykkää korkeista lämpötiloista. Sitä en kyllä tiedä missä lämmössä magneetit hyytyy...

En mä usko, että ongelmia juottaessa on, kun se tehdään huolella ja nopeasti. Mä puolestaan istuttelin Hawkia vähän spesiaaliin runkoon ja jouduin sohlaamaan sen kolvin kanssa aika paljon.

No viikoloppuna se nähdään. Jos Hawkin magneetit kuoli, niin ei ole suuri tappio. Kone maksoi jotain 10 EUR. Ja kuolleennakin se soveltuu vielä jollekin kotiratasudittelijalle. Sen sijaan jos tuntikausia työtä vaatinut Mura leviää / ei kulje, niin se kyllä harmittaa kunnolla.

-kaitsu

Lisää
21.10.2011 07:12 #16236 : tp
Vastaus käyttäjältä tp aiheessa Re: Peruskysymyksiä

Kaitsu kirjoitti:
Mutta jos sulla on Thin-kannun oikaisutyökalu, niin se kelpaa :wink:

Homma hoidossa. Ensimmäinen thin-kannu Murani valmis. 6 mm kuulalaakerit vedetty epoksilla kiinni kera laakerinkeskitystyökalun. Shimmipellit ja magneetit liimattu niinikään epoksilla. Magneetit hoonattu .522 hoonilla.Ankkuri mulla .513 Proslot. Onkohan tiukka?

-kaitsu

Ei Thin-kannu tarvitse erillistä oikomatyökalua. Itse olen käyttänyt normaalia oikomatyökalua. Työkalu pitää vain naputella vasaran kanssa kannuun sisään. Ennen operaatiota kannattaa lyödä ruuvimeisselillä tms. magneettien stopparit pois, kun ne ovat muutenkin väärässä kohtaan. Magneetit kun kannattaa laittaa mahdollisimman lähelle päätyä, jotta koneen kulman saa pieneksi. Säännöissä kun rajataan magneettiin tehtävän loven kooksi 3X4 mm.

En ole käyttänyt .513 ankkureita vuosiin, mutta .522" on minusta aivan liian tiukka skaalakoneeseen. Suosittelisin .528"-.532" reikää kannuun .513 ankkureille. Itse käytän Murissa .518" ankkureita 46-50 asteen ennakolla, jolloin koneen reikä on .538" tai .540". Tällöin koneesta saa kiertävän ja paremman ajettavan. Olen myös luopunut shimmipeltien käytöstä, koska niitä ei tarvitse. Thin-kannun liimaukseen olen käyttänyt .530" tai .532" kokoista alumiinista jigiä, jolloin pellit ei edes mahtuisikaan.

Lisää
21.10.2011 07:32 #16237 : Tumppi

tp kirjoitti: ...
Magneetit kun kannattaa laittaa mahdollisimman lähelle päätyä, jotta koneen kulman saa pieneksi. Säännöissä kun rajataan magneettiin tehtävän loven kooksi 3X4 mm.
....

hetkonen mitäs se "luokkayhteyshenkilö" tulkitseekaan ...

säännöistä :
*
Moottorin kuoren (kannun) keventäminen on kielletty, mutta taka-akselia varten saa tehdä kuoreen ja magneettiin max 3*4 mm loven,
*

Lisää
21.10.2011 07:33 #16238 : Kaitsu
Kokoajan oppii lisää...

Mäkin käytin normaalia oikaisutyökalua. Mutta helvetin tiukka se oli. Kannu selvästi venähti käsittelyssä. Lisäksi en tajunnut poistaa noita magneetin stoppareita ja murjoin oikaisutyökalun sisään. Arvaas oliko lujassa... Kovalla työllä sain kannun ja työkalun vielä irti toisistaan...

Pieni ankkuri ja venähtänyt kannu ehkä sitten selittää sen, että tarvitsin useammankin palan shimmipeltiä väliin.

Jaahas, että tein liian tiukan skaalakoneen. mielenkiinnolla odotan minkälainen on ajaa. Tekisköhän sillä box stockissa mitään?

Korikysymys:
Käytetäänkö luokiteltua Red Foxin Audi R10 koria EM- tai EJ-autoissa? Mikä sen down force on verrattuna "tyypillisiin" EM-koreihin.

-kaitsu

Lisää
21.10.2011 07:33 #16239 : tp

Yly kirjoitti: :shock:

Onkahan tämäkin taas joku nettitotuus....

Aika hyvin Hawkit on Laihialla pelanneet, vaikka jengi juotaa niitä kiinni useampaankin kertaan kisan aikana......

Tästä Kaitsun topicista jokainen alle 12-vuotias / alle 12-vuotiaan mekkari voi taas todeta kuinka viisas moottori sääntö on meillä täällä Suomessa on :roll:

Neodyymimagneetit kestävät huonosti lämpöä. Asiasta on paljon keskustelua foorumeilla ja on siihen viittaava teksti Kofordin katalogissakin. Sähkövoimatekniikkaa lukeneet voisivat kertoa tuosta enemmän, kun magneettien ominaisuudet eivät ole minun alaa.

Nopealla juotoksella magneetit eivät kuitenkaan menetä kaikkea voimaansa, joten kyllä niitä voi huoletta juottaa, kun varsinkin koneen hinta on kympin luokkaa.

Hyvinkään Eurosarjan kisan yhteydessä jatketaan Lappeenrannassa kesken jäänyttä palaveria säännöistä. Suurien kerhojen toiveiden mukaan mennään eteenpäin eli tuskin Mura-säännöstä luovutaan aivan pian... Säännön järkevyyttä en viitsi alkaa julkisesti kommentoimaan, mutta voi sen varmaan lukea rivien välistä...

Lisää
21.10.2011 07:36 #16240 : Tumppi

tp kirjoitti: ...... Säännön järkevyyttä en viitsi alkaa julkisesti kommentoimaan, mutta voi sen varmaan lukea rivien välistä...

Sun rooli onkin olla "neutraali" ja kuunnella sekä tehdä yhteenvetoja, niiden kautta esityksiä lajiryhmälle. :!: Me muut kyllä pidämme huolta siitä, että julkisesti ruodimme ko. Mura moottorisääntöä ! :twisted:

Lisää
21.10.2011 07:40 #16241 : tp

Tumppi kirjoitti:

Magneetit kun kannattaa laittaa mahdollisimman lähelle päätyä, jotta koneen kulman saa pieneksi. Säännöissä kun rajataan magneettiin tehtävän loven kooksi 3X4 mm.
....

hetkonen mitäs se "luokkayhteyshenkilö" tulkitseekaan ...

säännöistä :
*
Moottorin kuoren (kannun) keventäminen on kielletty, mutta taka-akselia varten saa tehdä kuoreen ja magneettiin max 3*4 mm loven,
*

Käytännössä Thin-kannu on sen mallinen, että kannuun ei tarvitse tehdä lovea tai ainakaan itse en ole koskaan tehnyt. Perinteisessä kannussa tilanne on toinen, jota ajatellen tuo sääntö on alunperin kirjoitettu. Kaikki lovet yleensäkin magneetissa pitäisi pitää mahdollisimman pienenä, kun sehän huonontaa magneettikenttää. Toisaalta akseli on terästä, joka vaikuttaa myös magneettikenttään. Tästäkin aiheesta on monta keskustelua netissä...

Lisää
21.10.2011 07:50 #16242 : Kaitsu
Pienen kolon tosiaan jouduin minäkin shimmilevyihin ja magneettiin tekemään, jotta sain koneen hyvään asentoon.

-kaitsu

Lisää
21.10.2011 08:23 #16243 : Tumppi

tp kirjoitti:

Tumppi kirjoitti:

....

....,
*

Käytännössä Thin-kannu on sen mallinen, että kannuun ei tarvitse tehdä lovea tai ainakaan itse en ole koskaan tehnyt. Perinteisessä kannussa tilanne on toinen, jota ajatellen tuo sääntö on alunperin kirjoitettu. Kaikki lovet yleensäkin magneetissa pitäisi pitää mahdollisimman pienenä, kun sehän huonontaa magneettikenttää. Toisaalta akseli on terästä, joka vaikuttaa myös magneettikenttään. Tästäkin aiheesta on monta keskustelua netissä...

Ok, mä olin jo tuolla edellisellä kommenttilla vetämässä kannusta tavaraa pois, ihan urakalla 8)

Lisää
21.10.2011 09:23 #16244 : krp
Vastaus käyttäjältä krp aiheessa Re: Peruskysymyksiä
Omalta osaltani voin tunnustaa että olen aina ajanut Muria .525" ilmaraolla - kun muita jigejä en siihen ole omistanut. :roll: Ankkurit on olleet .513" ja hyvin ovat toimineet... Thin-kannukoneita mulla on yksi ja ainakin siihen mielestäni noilla ilmaraoilla shimmit tuli tarpeeseen. Nyt vihdoin sain isompia jigejä, eli vois kokeilla tehdä uuden koneen .518" ankkurille.

Mun mielestä pieni ilmarako toimii hyvin, olen aina tykännyt vääntävistä koneista ja tiukoista välityksistä. Itte ajan TS:ää siis pienellä ilmaraolla ja melko lyhyillä välityksillä, Lappeenrannassa oli 8/42 ja vauhti oli riittävää.

Boxstockiin laittaisin hiukka isomman ilmaraon, siinä on isompi riski että ankkuri alkaa hangata magneetteihin (koneet käy kuumempina kun kisa on pitempi ja kuorma isompi, välityksetkin on pitemmät).

Kun käyttää 72p kulmarattaita, tulee kone aika jyrkkään kulmaan eikä siihen kannuun nyt kovin isoa koloa taida tarvita.

Ai Falcon/ Hawk on neodyymeillä? Se selittää sen tajuttoman väännön ja kestävyyden. Muistaakseni neodyymien lämmönkesto on luokkaa 150 C eli ei kovin korkea, joten juottamisessa kannattaa käyttää kuumaa kolvia nopeasti. Rungon esilämmitys ei välttämättä ole huono idea. Mutta molemmilla koneilla on Otson kanssa ajettu Boxstockia Laihialla ja en ole mitään kestävyysongelmia havainnut. Tosin ei niitä ole monesti irroteltukaan, taisi Hawk syyskuussa tipahtaa kerran eli on sekin kahdesti runkoon kiinnitetty.

Lisää
21.10.2011 09:31 #16245 : krp
Unohtui edellisestä...

Tuo lämmonkesto on muuten asia joka pitää miettiä kun harkitaan miniautoihin sopivaa konetta... jos on havaittavissa että koneet ei kestä juottamista kuin taiten tehtynä, voi se tietty olla ongelma. Ei auta että koneet on halpoja jos se heti ekalla juottokerralla menee virattomaksi.

Muuten kyllä olen sitä mieltä että nykymuotoinen G12-kone on liian vaikea aloittelijoille, koska siinä on yo. keskusteluun viitaten melko paljon viritettävää. Yleensäkin on niin että mitä rajoitetumpi on auton teho, sitä merkittävämpiä kaikki pienetkin virityskikat on, eli koneen viritys pitäisi kyllä unohtaa EM:ssä (tai mikä se aloittelijaluokka sitten onkin jatkossa). Eli jos Hawk/ Falcon kestää juottamista, niin siitä vaan, siirrytään toki niihin.

Vaihtoehtoja luokissa löytyy jos haluaa a) mennä kovempaa b) hyödyntää viritysosaamistaan täysimääräisesti, siis jos ei ole halua kilpailla tasavertaisella kalustolla... :lol:

Lisää
21.10.2011 11:53 #16252 : krp
Kaitsu - en tiedä mahtuuko Red Fox Audi edes EM/ EJ-autoon (ei kokemusta), siinä on aika korkea takaspoileri ja matala kohta moottorin päällä, soveltuupi parhaiten ES-moottoriautoihin. Ja vaikka kävisi, en usko että on kovin kilpailukykyinen. EM/ EJ-autoissa on sallittu myös vanhoja, aerodynaamisempia koreja. Toki voit kokeilla jos onnistuu.

Sallituista koreista parhaita ovat (hard-to-get!) EasySlotin korit (jos jostain saat niin käytä pois, ensi vuonna eivät enää käy sarjakisoissa) ja ehkä niiden lisäksi Parman Ultimate Intrepid, mikä on edelleen saatavilla ja varsin hyvä. Samoin hyviä poistuvia ovat Camenin Spice ja Peugeot Extreme, mutta eivät edellisten veroisia.

Ymmärtääkseni tuo BPA Cadillac on noista muista paras, tosin oma tietämys on aika rajallinen näiden osalta. Ensi vuonna sallituista siis suosittelisin Ultimate Intrepidiä ja Cadillacia.

Sivu luotiin ajassa: 0.338 sekuntia