11.04.2025
SM-kisat | Hyvinkää
19.04.2025
09:00AM - 19.04.2025
Nokian Nahinat

Ratojen ohjauslaatikko

Lisää
24.09.2008 12:53 #9635 : lordjw
Vastaus käyttäjältä lordjw aiheessa Taajuus
Tere!

No jos Nurkkanen voisi tsekata siitä ACD Pro ohjaimesta sen taajuuden niin kopioidaan se ettei tartte arvailla. Korkeamman taajuuden ongelmana on että tulee lähemmäksi radiotaajuuksia ja vaatii että FET ehtii ohjautua. Kuorma on aika kova induktiivinen kuorma.

PWM taajuus voi olla periaatteessa mikä vaan, mutta se pitää vain päättää että mikä.

T: Julius

Helsingin Sanomat - Lyödään totuutta turpaan vuodesta 1889 lähtien.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
25.09.2008 06:02 #9643 : PekkaN
Vastaus käyttäjältä PekkaN aiheessa Re: Ratojen ohjauslaatikko
ACD Pron dokumentaatiossa ei mainita tuota taajuutta. Mun röntgenkorvilla ei mitään taajuksia tsekata, enkä skooppia omista, joten jäänee tekemättä...

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • Kajtsu
  • Vieras
  • Vieras
25.09.2008 06:31 #9644 : Kajtsu
Vastaus käyttäjältä Kajtsu aiheessa Re: Ratojen ohjauslaatikko
joo, vuosien varrella olen muutamia kahvoja tehnyt joissa on PWM ohjatut fetit. Taajuus taitaa olla n. 20kHz, tosin tämä heittelle jonkin verran komponenttienlaadun mukaan, mutta on toiminut. Jarru puolen totettamiseen kannattaa perehtyä tarkkaan jos haluaa saada aikaan kestävän kahvan.

Olis mielenkiintoista tietää että mikä on kustannusarvio kahvalle ja kuka ne tekee? JA KUKA NIITÄ HUOLTAA. Kokemuksesta voin kertoa että on sitten kysymyksessä minkälainen kahva hyvänsä sitä pitää huolttaa ja se menee rikki. Näitä ei sitte korjaakkaan joka jannu.

Jo tässä vaiheessa suosittelisin/ehdottaisin että kehittelyssä huomioitaisiin vaativammatkin tarpeet, vaikkakin se vaikuttaakin materiaalien kustannuksiin.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
25.09.2008 18:50 #9652 : eemeli
Vastaus käyttäjältä eemeli aiheessa taajuudesta
Hep!

Mullon hatara muistikuva siitä, että jossakin fettikahvassa olis ollu taajuutena 400 Hz?

Yks mitä en aio korjata on parman daytona vastukset ja muut sen sorttiset, niiden kanssa on tullut tunnit mulla täyteen, noin kerhonkahvojen korjauksen suhteen.

Onkos tässä muutes pakko laittaa kahvan sisään noita muitakin roinia kun vaan magneetti ja halli...?

-eemeli-

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
25.09.2008 20:23 #9653 : lordjw
Vastaus käyttäjältä lordjw aiheessa Muu roina
Tere!

Mitä sitten tarkotetaan muulla roinalla?

Kahvan sisään tulee mikrokontrolleri, opto ja halli. Ja tarvittavat passiivikomponentit konkkia, vastuksia ja keloja.

Aktiivinen tehonohjaus on radan alapuolella pultatussa fettiyksikössä. Toivoakseni.

Käsiohjaimen elektroniikka maksaa noin 8e ja lopullisen hinnan saa kun lisää tuohon Parman kuorien ja XLR liittimen hinnan. FET ohjausyksikkö tulee olemaan kalliimpi.

Varmaankin testeissä näen sitten kuinka häiriöherkkä tai kestävä FET tehoyksikkö sitten on.

Taajuusnäkemykset vaihtelee niin suuresti että olkoot tuo 3KHz toistaiseksi.

T: Julius

Helsingin Sanomat - Lyödään totuutta turpaan vuodesta 1889 lähtien.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
26.09.2008 18:35 #9661 : lordjw
Vastaus käyttäjältä lordjw aiheessa Re: Ratojen ohjauslaatikko
Teretaas!

Olen nyt pääohjausfeteiksi valinnut N-FET IRL3715PBF, jonka parametrit on Rdson eli resistanssi 14mohm, jatkuva virta max 38-54A, pulssitettu virta max 210A. Vmax 20V. Tämän komponentin valitsin koska se on halpa. Jos kaksi kytkee rinnan niin virtaa saa läpi lisää ja resistanssi eli jännitehäviöt teoriassa pienenee.

Jarrutusfetiksi ajattelin pienempää P-FET 2SJ538, jolla Rdson 40mohm, drain current 15A, pulsed max 45A. Vmax 30V. Jostakin syystä P-FETit ovat kalliimpia, johtuneeko valmistusmääristä.

T: Julius

Helsingin Sanomat - Lyödään totuutta turpaan vuodesta 1889 lähtien.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • kilmister
  • Vieras
  • Vieras
27.09.2008 01:41 #9663 : kilmister
Vastaus käyttäjältä kilmister aiheessa Re: Muu roina

lordjw kirjoitti:
Käsiohjaimen elektroniikka maksaa noin 8e ja lopullisen hinnan saa kun lisää tuohon Parman kuorien ja XLR liittimen hinnan.


Jou!

Mä pystyn komppaamaan Neutrikin (parhaat) XLR liitinten hinnan kanssa hyvästi. Eli jos/kun tilaus tulee, niin saan tukkuhintoihin 30-35% alen.

-Paavo

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
27.09.2008 05:09 #9664 : lordjw
Vastaus käyttäjältä lordjw aiheessa Neutrix
Teres!

Hyvä kuulla että Paavokin on foorumeilla. Jos voit heittää arvion kuinka paljon olisi Neutrix XLR runkoliitin 3-napainen uros ja kaapeliliitin 3-napainen naaras lukitsimella. Materiaali metalliseos, ei kai niitä muovisia olekaan?

T: Julius

Helsingin Sanomat - Lyödään totuutta turpaan vuodesta 1889 lähtien.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • kilmister
  • Vieras
  • Vieras
27.09.2008 14:13 #9665 : kilmister
Vastaus käyttäjältä kilmister aiheessa Re: Neutrix

lordjw kirjoitti: Jos voit heittää arvion kuinka paljon olisi Neutrix XLR runkoliitin 3-napainen uros ja kaapeliliitin 3-napainen naaras lukitsimella. Materiaali metalliseos, ei kai niitä muovisia olekaan?


On muovisiakin, mutta ei niitä kannta käyttää 8)
Mä laittaisin ohjaimeen urosliittimen, ja runkoliitin olis sittenniin narttu, sieltäpäin sitä virtaa syötetään. Eipä pääse menee oikariin avaimista tms...

NC3MXX kaapeliliittimen veroton listahinta 2,70/kpl
NC3-FD-LX-M3 runkoliittimen veroton listahinta 3,50/kpl

-Paavo

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
29.09.2008 15:49 #9671 : lordjw
Vastaus käyttäjältä lordjw aiheessa ACD Pro
Tervehdys!

Sain lainaksi ja avasin ACD Pro ohjaimen. Mielestäni se on lähinnä sitä mitä meikäläinen yrittää tehdä, joten on viisasta vakoilla miten joku on jo homman suunnitellut. Pyörää ei kannata keksiä uudelleen, mutta tietenkin jos pyörä on huono, kannattaa siihen tehdä parannuksia.



Käsiohjain avattuna paljastaa sisällä olevan elektroniikkalevyn. Äly on käsiohjaimessa ja piuhan päässä oleva musta boksi on pelkkä tyhmä ohjainlaatikko. Ohjaimena Atmelin ATTiny mikrokontrolleri. Yllätys on se. että käsiohjaimesta lähtee kovin paljon piuhoja ohjainboksille. Mullahan on tarkoitus vetää vain kolme piuhaa käsiohjaimelta pääboksille. Tämä meinaa vähemmän kolvaamista kasausvaiheessa.



Eniten kiinnosti ACD Pro ohjaimen kontaktiton liipaisin. Se on toteutettu induktiivisesti. Piirilevylle on integroitu kela. Liipaisimen yläosaan on upotettu metallilevy, joka pyyhkii kelan yli kun liipaisinta painetaan. Kelan (taikka muuntajan) ominaisuudet muuttuvat ja näin liipaisimen liike saadaan muunnettua kontaktittomasti sähköiseen muotoon. Mielestäni tekemäni HALL-magneetti anturisysteemi on yksinkertaisempi ja halvempi toteuttaa.



Ohjainboksi sisältää ohjainfetit, fettien driveripiirit ja joitakin suojauskomponentteja. Merkillepantavaa on miten pieniksi FET transistorit ovat menneet. Pikkurillin kynnen kokoisella komponentilla ohjataan ohjaimen speksin mukaan 5A virtoja. Tämä ohjain on mallia Pro5.



Alakuvassa lähiotos tehokomponenteista. Jarrutuksen hoitaa P-FET IRF7424 ja ohjauksen N-FET IRF7455. Tämä ohjain on 5A versio ja kuten kuvasta näkyy, piirilevyllä on paikat rinnakkaisfeteille. Eli jos haluat lisätä ACD Pro ohjaimesi virransyöttöominaisuuksia, juota tyhjiin paikkoihin puuttuvat IRF7424 ja IRF7455 komponentit. ACD Pro ohjaimen suojauspiirit ovat melko yksinkertaiset, etten sanoisi alkeelliset. Moottoripiikkejä tappaa kaksi MBRS2545 Schottky-diodia ja yksi 1.5SMC30CA 30V transzorbi. Yllättävää on ettei mikrokontrollerin sähkönsyöttöä ole kunnolla suojattu. Ainoa suoja on LM317 regulaattori, joka sitten kämähtää riittävän piikin tullessa.



ACD Pro ohjaimen PWM taajuus on noin 29KHz ja jarru toimii kuten arvelinkin, kun N-FET ohjaus menee pois päältä - P-FET ohjaus menee päälle.

Mitä tästä teollisuusvakoilusta jäi sitten käteen? ACD ohjain on kuulemani mukaan siis parasta mitä markkinoilta tällä hetkellä löytyy, mutta täytyy sanoa ettei ole kovin kaksinen laite. Odotukset olivat suuremmat, en ole vaikuttunut. Suurin ongelma on mielestäni suojauskomponenttien puute. Käyttösähkössä ei ole mitään suojausta. FET piirissä on alkeelliset piikintappajat, mutta mitään hienompaa virranrajoitinta ei ole. Sulake on virranrajoitin.

T: Julius

Helsingin Sanomat - Lyödään totuutta turpaan vuodesta 1889 lähtien.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
29.09.2008 16:27 #9672 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa Re: Ratojen ohjauslaatikko
ACD Pro on hirvittävän suosittu noiden keski-euroopan malliautoilijoiden keskuudessa. IMCA Worldseissä moni huippukuskikin näytti ajavan sillä. Kai siinä jotain jujua on...

Omat kokemukset on kyllä aika negatiiviset. Musta se on aika tunnoton kahva. Mun mielestä hyvä kahva on sellainen, että kuskille välittyy tunne auton käytöksestä sormen kautta aivoihin. Hyvällä kahvalla auto, kuski, ja kahva ovat kuin yhtä. Ne kerrat kun olen ACD Prolla ajanut ei moista tuntumaa ole syntynyt. Ehkä kyse on kuitenkin vain totuttelun puutteesta, mutta ei mua hirveästi kiinnosta kahva jolla säädöistä riippumatta kierrosajat jää kympän pari hitaammiksi kuin omalla kahvalla tai parin kympin economyllä.

Mulla on vähän sellainen fiilis, että hyvin rakennettu malliauto ei kahvalta kovin paljon vaadi. Tehot ovat niin onnettomat ja toisaalta ajo-ominaisuudet ovat niin hyvät, että vehkeellä runtataan lähes koko ajan kaasu pohjassa. Teoriani osoitti varsin oikeaksi Eskmannin Henkka Oslossa viime talvena kun meni Economylla ihan samaa kun muut kuskit kaikenlaisilla pro-kahvoilla.

Toistaiseksi vannon vielä Difalcon nimeen :P Olkoonkin, että se edustaa transistoreineen varmaan 60-luvun tekniikkaa. Käännän kuitenkin heti kelkkani kun käteen lyödään kahva jolla mennään kovempaa Nokwoodissa 8)

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • kilmister
  • Vieras
  • Vieras
01.10.2008 20:37 #9677 : kilmister
Vastaus käyttäjältä kilmister aiheessa Re: Neutrix

lordjw kirjoitti: Neutrix XLR runkoliitin 3-napainen uros ja kaapeliliitin 3-napainen naaras lukitsimella. Materiaali metalliseos, ei kai niitä muovisia olekaan?


Juolahti vielä mieleen, että puuhassa voisi käyttää myös Neutrikin Speakon NL-4 liittimiä. Nykyään yleisesti kaiutinliittiminä käytetään. Samoissa hinnoissa, helpompi kasata (ruuviliitos), fyysisesti hieman isompi, oikosulun vaaraa ei ole missään päässä. Kestää jatkuvaa virtaa 40A kun XLR tais lämmetä hieman jo 10A:n kohdalla :P

-Paavo

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
02.10.2008 21:46 #9679 : lordjw
Vastaus käyttäjältä lordjw aiheessa FETtiaste
Teres!

Kiitokset liitintiedoista.

Sain kyhättyä kasaan prototyypin PWM ohjaimen FET driverilevystä. Onnistuin käyttämään pelkkiä halpoja N-FETtejä. Testasin alustavasti 5A jatkuvalla virralla. 5A ei tuntunut olevan kovakaan pala ohjaimelle. Sulakkeeksi laitoin 15A, mutta sitä voi tarvittaessa kasvattaa, koska FETit kestävät teoreettisesti yli 100A jatkuvaa virtaa. Pitää jatkossa perehtyä virranrajoittimen rakentamiseen. Alakuvassa protolevy.



Lähikuva FET asteesta, vasemmalla poverin ohjausfetit ja oikealla jarrutusfetit. Jarrutus on kytkettävissä painonapista päälle tai pois päältä. Lisänä suojauspiirejä kuten snubberi, transzorbeja ja keloja. On vain arvailua miten hyvin ne käytännössä tulee toimimaan.



Levyä testataan Kouvolassa 3.10. Saapa nähdä tapahtuuko räjähdys ja meltdown vai toimiiko laite. Epäilen että ainakin ohjauskäyrä on haastava, sen pitäisi ehkä olla lineaarisempi. Toivon etten tule raamit kaulassa takaisin.

T: Julius

Helsingin Sanomat - Lyödään totuutta turpaan vuodesta 1889 lähtien.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
03.10.2008 03:43 #9680 : takis
Vastaus käyttäjältä takis aiheessa Re: Ratojen ohjauslaatikko
muista julius, että sähkö on sinistä ja se sattuu :lol:

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
05.10.2008 19:08 #9696 : lordjw
Vastaus käyttäjältä lordjw aiheessa Kouvola
Tervehdys!

Kahvaprojekti etenee. Alakuvassa on ohjaimen piirikaaviokuva. Kuten näkyy, komponentteja ei ole kovin paljon. Prototyypistä puuttuu virranrajoituspiiri, joka on kyllä klubikäytössä pakollinen. Tutkin jos virranrajoituksesta voisi tehdä digitaalinen - tai ainakin sitten jatkossa softalla päivitettävän. Laitteeseen kannattaa samalla lisätä RS232 liitäntä, jotta sen voi tarvittaessa liittää PC:hen.



Ensimmäiset testit tehtiin Kouvolan siipiautoradalla. Rata on BlueKing variantti, minulle kerrottiin että maailman Kingit ovat kaikki vähän erilaisia. Itselleni olikin vähän mysteeri miten rata voisi muka olla kaikkialla sama. Näin ensimmäistä kertaa siipiautoja tositoimissa ja täytyy myöntää että nopeus on melko vakuuttavaa.



Jännityksellä kytkin ohjaimen rataan ja se lähtikin heti toimimaan. Ohjauskäyrä voisi olla lineaarisempi tai ehkä kuperampi. Eli ohjain voisi olla herkempi. Havaitsinkin tämän testeissä. Ongelma on helposti korjattavissa mikrokontrollerin ohjelmassa. Testeissä käytettiin BoxStock autoja, sulakkeena ohjaimessa oli 15A.



Kuskeilta tuli myös mielenkiintoisia ideoita. Ohjain voisi ennakoida kuljettajan ajoa ja tehostaa jarrutusta tai kaasutusta päättelemällä siitä mihin suuntaan liipaisin liikkuu. Huoltovapaus sai tunnustusta ja ohjain kokonaisuudessaan melko positiivisen vastaanoton.



Jätin kontrollerin testeihin, käsittääkseni sillä piti ajaa BoxStock luokan kisa, mutta en ole sittemmin kuullut miten siinä kävi.



Virranrajoittimen lisäämisen jälkeen protoaminen on ohi ja seuraavaksi tulen suunnittelemaan piirilevyt. Hinta-arvio koko laitteelle Parma kuorineen on ehkä noin 50euro/kpl.



T:

Julius


Helsingin Sanomat - Lyödään totuutta turpaan vuodesta 1889 lähtien.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.264 sekuntia