- Viestejä: 1078
- Vastaanotettu kiitos 126
SM-kisojen järjestelyt 2023 versio 2.
Kysely: SM-kisat 2023 v2 (was ended 2022-10-21 00:00:00)
| Nykyinen malli |
|
12 | 46.2% |
| Ns. malli 6. |
|
14 | 53.8% |
| Äänestäjiä yhteensä: 26 | |||
| Sinun täytyy olla kirjautuneena, jotta voit osallistua tähän kyselyyn. | |||
Tämän kokouksen jälkeen sitten iski korona ja siitä aiheutuneet kisojen perumiset sekä siirrot. SRC sai kunnian järjestää ensimmäisen uuden mallin mukaisen skaala SM-kisan ja he päättivät tehdä sen kahden erillisen kilpailun formaatin. En tiedä, että käsiteltiinkö asiaa laajemmin lajiryhmässä, mutta kerhojen välisissä kokouksissa en muista asiaa päätetyn eikä todellakaan siinä palaverissa, jossa SM-luokkia päätettiin lisätä skaalapuolelle.
Sinisaaren Heikin tuomaan huoleen lajin strategiasta osannee parhaiten sanoa lajiryhmän edustajat, koska se kuuluu eniten heidän tontilleen. Sen verran kommentoin Jarin tuomia asioita, että olemme suuren muutoksen äärellä, koska harjattomat moottorit tulevat halusimme sitä tai ei. Tämä tulee muuttamaan varmasti pidemmällä aikavälillä ajettavia luokkia, joten emme oikeastaan tässä vaiheessa pysty tekemään pidemmälle meneviä päätöksiä, koska ISRA-luokkia seuraamme ainakin jollakin tasolla kansallisissa säännöissä. Heitän tällaisen ennustuksen, että produa vastaava harjaton luokka voisi olla ensimmäinen suurempi muutos, koska jo nyt suorituskyky ja hinta on parempi kuin nykyisessä kalustossa. Moottorien tasalaatuisuudesta kertoo jotain, että mittauksissa harjattomien moottorien suorituskyky on ollut 0.5% sisällä. Lähinnä luotettavuus on ollut ongelma, mutta sen uskon korjaantuvan pian. Tämän vuoden ISRA-kisassa nähtiin, että ei nämä X12-moottoritkaan ole aivan ongelmattomia aina.
Minulla on kaksi erillistä mallia, joista keskityn malliin 6., joka on ennakkokyselyissä kerännyt laajan hyväksynnän. Tässä mallissa otetaan todella huomioon aktiiviharrastajien toiveet ! Mallissa 6. nimenomaan puututaan asiaan, jota aikaisemmin ei olla uskallettu ottaa puheeksi, koska pelätään leimautuvan tiettyjen piirien vastustajaksi. Tiedän, että minut saatetaan kirotaan syvimpään helvettiin, mutta otan tämän asian esille siitä huolimatta. Olen tehnyt liitteenä näkyvän esityksen, jota minun oli tarkoitus vielä viilata tämän viikon aikana. Esitykseen liittyy vielä tarkat laskelmat, jotka voin lähettää niitä haluaville.
Mallissa 6. ajettaisiin siis vain ISRA-luokat järjestyksessä ES-32 ja F1-32 perjantaina, PR-24 lauantaina ja ES-24 sunnuntaina. Perjantaina voidaan ajaa nykyisellä ajokaaviolla, jos osallistua on sama määrä kuin Seinäjoella SM-kisoissa. Päivän aikataulu on tiukka, mutta sitä voidaan helpottaa, jos ajetaan torstai-illat 32-luokkien lisätreeniä, kuten tähänkin mennessä on tehty. Toinen vaihtoehto on ajaa 32-luokat suorilla finaaleilla, joka mahdollistaa kisan osallistumisen ilman to-pe välistä yöpymistä, koska kisan virallinen treeni voi alkaa kello 12.00. Lauantaina ajettaisiin kello 9.00 alkaen PR-24 treeni (3h) ja siihen kisa päälle (40 osallistujaa). Ilta varattaisiin ES-24 treenille, jotka olisi lopetusajasta tai tauoista riippuen 3-4h. Ison sportin kisa ajettaisiin kokonaisuudessaan sunnuntaina. Aamulla olisi puolen tunnin radanlämmitystreeni ja siihen päälle kisa nykyisen ajokaavion pohjalta. Kisa loppuisi noin tunnin myöhemmin kuin nykyisessä Eurosarjan kisassa eli noin kello 15.30. Tietenkin voimme keskustella, että onko 24 kuskin kisassa tarpeellista ajaa alkueriä ollenkaan ? Semi + finaaliyhdistelmällä päivä olisi vielä kompaktimpi ja formaatti olisi hieman tasapuolisempi osallistujille. Tässä vielä aikataulu mallissa 6.:
Perjantaina (suorat finaalit):
- ES-32 aloitus kello 12.00 ja harjoitus kello 13.30 saakka (päivä voidaan aloittaa aiemmin, jos halutaan)
- Kolme ES-32 erää, joiden lopetus kello 17.00
- F1-32 treeni kello 17.30-19.00
- Kaksi F1-32 erää, joiden lopetus kello 21.30
Lauantaina:
- Aloitus kello 9.00
- PR-24 treeni 3h
- Kisa kello 12.30-18.00
- ES-24 treeni kello 18.00-21.00 tai 22.00
Sunnuntaina:
- Aloitus kello 8.30
- ES-24 harjoitus kello 8.30-9.00 (radan lämmitys)
- ES-24 kisa nykyisellä ajokaaviolla kello 9.30-15.30
Mitä sitten käy EM/EL-kisalle ? Hyljätäänkö junnut täysin, jos he eivät osallistu omilla luokillaan SM-kisaan ? Ehdotan tähän ratkaisuksi erillistä yhden päivän kilpailua Hyvinkää johtoisesti, koska suurin osa EM/EL-luokkien kuljettajista on SRC:n jäseniä. Mikäli Hyvinkää haluaa järjestää kisan Hämeenlinnassa tai vaikka Iisalmessa, niin se heille suotakoon. Pelkkien EM/EL-luokkien varaan ei voi kilpailua järjestää, joten ehdotan siihen myös junioreille omaa PR-24 team racea, joka itseasiassa oli alun perin Ellan ehdotus. Ehdotan myös vanhemmille harrastajille ns. pappasarjan kisaa samalla formaatilla tai yksilökisana. Olen esittänyt tämän idean KoPSA:n WA-ryhmässä ja idea suurimmaksi osaksi positiivisesti vastaan. Jopa perhepiiristäni vaimoni Jenni innostui asiasta, että voisi osallistua sellaiseen kilpailuun, joka olisi suunnattu sellaisille, jotka eivät suhtaudu lajiin niin intohimoisesti tai kokemus on pienempi meillä aktiiviharrastajilla, joilla kokemusta on helposti 30-40v. Jennin ehto osallistumisen tosin oli se, että nimi pitää olla jokin muu kuin ”pappasarja”. Omalta kohdaltani olisi kiva osallistua kilpailuun huoltajana, kun ei tarvitsisi miettiä omia ajamisia ja voisi keskittyä kilpailijoiden mekkaamiseen.
Kaikesta huolimatta toivon, että keskustelu pysyisi asiallisena ja asiat puhuisivat eikä mentäisi henkilökohtaisuuksiin, kuten aikaisemmissa ketjuissa. Laitan myös uuden suuntaa-antavan äänestyksen, jossa ovat nykyinen malli sekä malli 6.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Kuten monet tietävät yritin liittää EM ja EL nuortenmestaruuskisat takaisin ES SM-viikonloppuun.
Keskustelin ideasta monen aktiiviharrastajan kanssa ja he vakuuttivat minulle idean olevan huono.
Toinen vastustuksen arkumentti oli, että jos lauantai aamuna olisi ajettu EM ja EL nuorten mestaruus ES-SM viikonloppuna, niin silloin ei perjantaina olisi saanut taistella 1/32 luokkien suomen mestaruuksista !!! Vaikka nykyisessä formaatissa ES-SM viikonloppuna näin tehdään !
Toinen vastustuksen arkumentti oli, että halutaan pitää SM viikonloppu ISRA painotteisena ilman junnuja.
Vastustus on niin voimakkaasti, että päätin perääntyä ehdotuksestani.
Tämä Tomin versio 6. on mielestäni seuraavaksi paras vaihtoehto, koska:
- Tässä jokainen saa ajaa yhden 1/24 kisan ennen ES-24 kilpailua.
- Saamme kaikki skaala SM-kisat samalle viikonlopulle
- Jos ES-32 treeni alkaa klo 12:00 niin kauempaakin ehtii kisoihin lähtemällä perjantai aamuna kotoa.
- Matkustus ja majoituskulut jäävät matalemmaksi heiltä, jotka ajavat vain suomen mestaruuksista
- Junnut saavat oman tapahtuman, heidän ehdoillaan
- Voimme saada parempaa näkyvyyttä esim mediassa, kun kaikki luokat ovat samassa tapahtumassa.
Kuten olette huomanneet, niin olen yrittänyt puskea 1/32 kisoja näihin viikonloppuihin ( ES-SM ja FO ) ehdottamalla jopa kahden osakilpailun sarjaa näille pikkuluokille.
Se, että minä yritän "auttaa" 1/32 kuskeja saamaan lisää kisoja suomeen on saattanut mennä joiltakin ohi. Alussa sähköposti viesteissä kyseenalaistin 1/32 painoarvon lajin kannalta, mutta keskustelessani ihmisten kanssa olen nähnyt asian heidän kannaltaan.
Tätä olen tarkoittanut poteroista nousemisella, että yrittäisimme ymmärtää toisiamme ja antaa hieman periksi omista periaatteista, niin kokonaisuus voisi olla parempi ?
Kehotan kaikkia perehtymään tähän uuteen esitykseen AVOIMIN MIELIN, huolellisesti ja pohtimaan tosissaan onko kahden SM-viikonlopun formaatti varmasti parempi, kuin tämä ?
We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- ahietalahti
- Poissa
- Gold Boarder
-
- Viestejä: 939
- Vastaanotettu kiitos 156
Hiatamiähen Halapamatkat.
~Kun mikään ei toimi, mutta kaikki järjestyy~
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Kyllä on isokumarrus ISRA kuskien suuntaan.
Nyt kyllä on ehdotus josta ns ISRA kuskit tykää kun pääseeaamaan kaikki luokat kerralla.
Samalla on kyllä pyllistetty reilusti NM kisalle pitäkää vain joku kerhokisa niille mut älkää tulko SM kisaan.
Mutta jos lajin stratekia on vaikeuttaa uusien junjorien mukaan tulo lajiin niin 20v. päästä suuri osa meidän tämänhetken kuskeista ei enään aja ja osa kasvaa jo horsmaa.
Kerholla tämä ehdotus herätti valtavaa hämmennystä
Muistakaa junjoreissa on lajin tulevaisuus.
terveises SRC.n kerholta
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Mielenkiintoinen ehdotus, jossa näen sekä hyvää, että huonoa. Avaan pohdintaani, joten kirjoittaminen lähti vähän käsistä. Lue jos kiinnostaa.
Spoiler alert: Äänestin nykyistä mallia.
Itse aloitin viisi vuotta sitten uuden lajin harrastamisen, minkä olen nyt jo tosin kerennyt lopettamaankin (tai ainakin pistämään tauolle). Itselleni kynnys osallistua tuon lajin kilpailuihin oli iso, koska en ollut vastaavaa lajia ennen kokeillut ja kaikki kisakäytänteet olivat mysteerejä. Tekosyiksi jättää kilpailut väliin sain samaan aikaan olevat slottikisat tai muut viikonloppu riennot, millä oli helppo perustella itselle kilpailujen väliin jättäminen.
Pysyttelin siis turvallisesti kerhoilloissa harjoittelemassa oman suorituksen parantamista. Kuulostaapa tutulta, vaikka ihan eri laji. (Lajina jousiammunta Riihimäen ”kerhossa”)
Juniorit ja harrastelijat
Mielestäni tämä juniorien ja harrastajien siirtäminen omaan tapahtumaan on erittäin hyvä asia, joka palvelee lajin tulevaisuutta. (Täysin poikkeava näkymys mitä SRC:n kerholaisilla ilmeisesti oli, mikä vähän yllätti).
Kuluvalla kaudella pidettiin kisat Lappeenrannassa. Lappeenrannassa ja Luumäellä on ilmeisen hyvä kerholaispohja olemassa, jonka johdosta molemmista kerhoista toivottiin uusia osallistujia eurosarjan osakilpailuun. Valitettavasti yhtään uutta kisaajaa ei kuitenkaan onnistuttu tapahtumaan mukaan saamaan näistä kerhoista. Kerhojen vastuuhenkilöiltä (Jukka ja Rami) saatiin kiteytettynä vähän harmilliset, mutta ymmärrettävät, selitykset asialle: kisoihin osallistuminen jännittää liikaa, joten ei uskalleta lähteä ”oikeisiin isoihin kisoihin” kokeilemaan kisaamista.
Eurosarjassa on kokeiltu hintojen tiputtamista, aikataulujen muokkaamista ja kilpailija lisensseistä luopumista nimenomaan harrastelijoiden/kerholaisten huomioimiseksi ja heidän mukaansa houkuttelemiseksi. Nämä toimet eivät ole mielestäni riittäneet, sillä uusia kuskeja ei liity mukaan kilpailukantaan kasvavissa määrin.
Seuraavaksi itse näen oikeana suuntana, että kokeilemme tätä jännityksen määrän vähentämistä kilpailuun lähtiessä. Poistamme isra kuskit ja Suomen top ~20 kuskit näistä juniori- ja harrastajakilpailuista. Samantasoiset kilpailijat saavat kilpailla keskenään omissa tapahtumissaan. Harrastajilla/kerholaisilla kisatoiminta lähtee kuitenkin ihan perusteista liikkeelle: mikä on katsastus, mitä katsastukseen pitää tuoda mukaan, mitä aika-ajo vaatii minulta jne. Itsensä nolaamisen riski on korkea, kun vieressä seisoo 20 vuotta kisoja kiertänyt harrastaja tai juuri kansainvälisistä kilpailuista kotiutunut ”ammattilainen”. (Tiedän, koska itse koin tämän tunteen uutta harrastusta kokeillessa. Olen kuitenkin aikuinen, eikä itsensä nolaaminen pitäisi olla niin paha juttu. Niin miten sitten se nuori teini kokee saman tilanteen, harva tuskin yhtään helpompana.
Mallin nr. 6 juniori/harrastaja/kyläkisa (pappasarja) on mielestäni täysin oikea suunta, mutta yksinään se ei riitä. Tarvitaan jo aiemmin ketjuissa mainitut kerho- ja aluesarjat sen rinnalle. Kerhokisat, jotka ajetaan esim. kerran kuussa normaalina kerhoiltana, jokaisella kerholla. Ja muutaman kerran vuodessa ajettava aluesarja yhden tai max. kahden päivän kilpailuna. Tämä taas vaatii esim. lajiryhmästä jonkun, joka ottaa ohjakset käsiinsä ja alkaa toteuttamaan strategiaa määrätietoisesti (lue Heikin viesti).
Lokakuu alkaa olemaan jo voiton puolella ja uusi kausi painaa päälle kovaa vauhtia. Ajatusmaailma ja suunta on kuitenkin mielestäni oikea. Sanoisin, että käytetään ensi vuosi tämän asian valmisteluun ja strategian kuntoon hiomiseen. Samalla polkaistaan talkoina käyntiin kerho- ja aluekisat ympäri Suomen.
InSlot on Kaakkois-Suomen osalta pohtinut mahdollista aluekisa formaattia ensi vuodelle. Tästä jutellaan kerhojen vetäjien kanssa kilpailukauden vaihtuessa ja mietitään millainen malli olisi hyvä alueen kullekin kerholle, ja voiko InSlot tässä olla avuksi vai ei.
SM viikonlopun luokat
Ajetaanko PR-24 samana viikonloppuna, kuin muut SM luokat? Pitkään pohdin omaa mielipidettä tähän asiaan, mutta lopulta tulin omaan johtopäätökseeni.
Otan esimerkiksi Seinäjoen SM-kisat kuluvalta kaudelta.
Järjestävällä taholla (InSlot) ei ollut tietoa, että joidenkin mielestä aikataulu tapahtumassa oli liian väljä (asia mikä näissä ketjuissa on nyt tuotu esiin)(?). Päinvastoin saimme VAIN positiivista palautetta: kerrankin oli aikaa pitää kunnon ruokatauot, luokkia pääsi kunnolla treenaamaan, päivien pituudet olivat kohtuullisia ja kisat etenivät hyvällä tahdilla. Myös ne rakentavat palautteet olisi ollut mukava saada, ehkäpä niistä olisi järjestäjä voinut ottaa opiksi tulevia tapahtumia varten (vielä ei ole myöhäistä…).
Tapahtumasta saatuun palautteeseen nojaten kävin miettimään, miten tilanne muuttuu, jos aikatauluun lyödään vielä PR-24 mukaan. Nuo lounastauot ja riittoisat treenausajat ovat ensimmäinen asia, jotka kärsivät. Päivät pitenevät, ja ehkä jopa kilpailun ajo-ajat vähenevät (semit/alkuerät jää pois). Näkyykö ajoaikojen vähenemiset osallistumismaksuissa? Palveleeko tämä siis järjestäjää tai edes ISRA-kuskeja, joiden ilmeisesti ajatellaan olevan tämän ehdotuksen suurin ryhmä, joka hyötyy?
Oma johtopäätös on, että ei palvele, joten äänestän nykyistä mallia (myös tällä toisella rundilla).
PS. Ilman taukoja Seinäjoella taisi mennä n. 7,5h ES-24 SM-luokan kilpailun läpi ajattamiseen. 9.30 jos alkaa kisa, loppuu se samalla formaatilla n. klo 17.00 sunnuntaina. Tämä siis ilman taukoja. Itse en kannata tällaista aikataulua.
Vain asialliset kommentit, kiitos
- Emilia
- Emppu
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Lauantaina ja sunnuntaina on 30 minuutin ruokatauot.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Hyvinkään kisakutsu, jonka mukaan matkustaminen on suunniteltu
finslot.net/media/kunena/attachments/410...-21_2021-10-07-2.pdf
Hyvinkään lopullinen aikataulu
finslot.net/media/kunena/attachments/41099/ES-SM-aikataulu.pdf
Seinäjoen aikataulu
finslot.net/media/kunena/attachments/10004/SMKilpailukutsu.pdf
Nyt sitten voi jokainen verrata, kuinka paljon tiukempi on Tomin aikataulu, kuin Hyvinkään aikataulu ?
Lisäksi meille on kerrottu, että Seinäjoen aikataulu oli liian löysä , mutta kuitenkin siellä meni kerho kiinni klo 21:00
We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Nuorten Mestaruuskisa tehtäisiin junnujen ehdoilla, heidän toiveittena mukaan !
EM ja EL kisan lisäksi päivään voisi sisältyä mm:
-Koulutusta tekniikkaan liittyen ennen kisaa, eli kokeneiden mekkareiden kanssa jokaisen auto katsottaisiin läpi, että ovat hyvässä kisa kunnossa. Samalla opetettaisiin kuskeille ja halutessa myös heidän mekkareilleen auton rakennukseen liittyviä juttuja.
- Kisat voisivat olla pidempiä heattien osalta....ainakin 3 min heatit ,tupla erillä.
- Lisä kisana voisi olla team race kaksi henkisin joukkuein produ tai EM/EL autoilla
- Yhteisruokailu esim Buffa tai Pizza Rax. Huoltajat omiin pöytiin ja ja junnut keskenään melskaamaan omiin pöytiinsä
- Majoituksen järjestyessä leirikeskukseen, niin illalla makkaranpaistoa ja saunomista
Tehtäisiin koko homma ajatellen junnuja !
Huoltajat ja mekkarit voisivat keskittyä vain huoltamaan, kannustamaan ja tukemaan junnuja.
Tietysti, jos huoltajat haluavat ajaa oman "pappa kisan" niin OK, mutta painopiste pitäisi olla junnuissa.
We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Olen ollut slottiasioissa mukana vuosikymmeniä ja sinä aikana olen kuullut lukuisia kertoja, että junnujen pitää nähdä huippukuskit ajamassa. Tilastojen (osalistujien) valossa tästä ei ole ollut merkittävää hyötyä. ISRA-luokkia ajaa vain sellaiset junnut, joiden vanhemmat ovat ajajina tai joissain tapauksissa aktiivisina huoltajina, jotka toimivat mekkaajina. Suurinosa "kerhotason" junnukuskeista käy ajamassa NM-kisan ja lähtevät sen jälkeen kotiin. Tämä ilmiö on nähtävissä Eurosarjassakin, jossa lisenssivaatimus ei ole esteenä.
Meidän kannattaisi ihan tosissaan kysyä sitä, että mitä nuoret haluaa eikä sitä mitä me vanhemmat ajattelemme haluavan. Eri ryhmien edut menevät aina sen verran ristiin, että jokainen kilpailutapahtuma on kompromissi. Jos tapahtuma suunniteltaisiin nuorten ehdoilla, niin todennäköisesti tapahtuma olisi parempi nuorten kannalta. Hyvinkää on Suomen kerhoista suurin ja nuorisotoiminta esimerkillistä. Olisiko tämä hyvä malli ja tavat siirrettävissä myös muualle, jos SRC:n vetovastuulla järjestettäisiin sellainen tapahtuma, että nuoret odottaisivat sitä innolla ?
Minulla on perhepiirissä myös asiantuntemusta, koska vaimoni Jenni on toiminut kymmeniä vuosia lasten ja nuorten parissa eri tehtävissä. Hän on ollut Kotkan Lastenmeripäivien pääarkkitehti viimeiset vuodet, joka on yksi Suomen suurimmista lapsille ja nuorille suunnatuista tapahtumista. Varmasti asiantuntemusta löytyy myös muualtakin ja haastankin kaikki Suomen slottikuskit sekä sidosryhmät ideoimaan asiaa. Se, että taistelemme miten ja millaisilla autoilla sekä aikatauluilla ei ainakaan lisää harrastajia, jonka luulisin olevan kaikille tärkeää. Riitelemisen aiheuttamat tulokset näkyvät hyvin tämän foorumin rinnakkaisilla alueilla, mutta ei siitä sen enempää.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Jos tämä ei ole lajin edun tai strategian mukaista, niin mikä sitten olisi ?
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Sen verran vielä kommentoin, jos joku aikatauluista luki vain päivän aloitus- ja lopetusajat. Kannattaa lisätä myös vähän siirtymää etappien välille, niin saa todellisen mukaisen aikataulun. Nyt julkaistu aikataulupohja vaatii järjestäjältä niin paljon käsipareja, että sen kokoista ryhmää ei taida mistään kerhosta löytyä.
Nyt semeihin on esim. laskettu 4 min ylimääräistä, joka kattaa stopit, autojen haun parc fermeestä, osien ottamisen, nostajien paikalleen löytämisen jne. Tai toinen esimerkki finaalin mekkitauko: alkaa samalla minuutilla kuin semi A päättyy, ja loppuu samalla minuutilla kuin finaali alkaa.
Näitä etappien välisiä siirtymiä ei ole noissa itse erien 15% otettu huomioon. Ja nyt kun puhutaan lähes joka siirtymästä, niin päivän mittaan siitä tulee melko monta minuuttia, mitä jäädään koko ajan aikataulusta jälkeen.
-Emilia
- Emppu
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Nuo asiat on mielestäni kuitenkin ihan ratkaistavissa.....
We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Emilia vastustaa sitä, että uueella formaatilla ison sportin kisa kestäisi oliko se 5pm illalla. Seinäjoen aikataulut oli sunnuntain osalta klo 4pm saakka eli kyseessä on tunnin ero. Ero on täysin merkityksetön isossa mittakaavassaja tässä kohtaa asiassa on minusta pieni ristiriita.
Jos ajatellaan (ajan)säästöä sekä myös vaikkapa ankkureiden kulutusta, niin isossa sportissa nykyisellä osallistujamäärällä semit ja finaali riittää.
Mitä tulee taasen erilaiseen löysäilyyn ja hauskanviettoon kisapaikoilla, niin toisille se voi olla pääasia. Seurustellaan ja jutellaan kivoja, vähän kuten ISRAssa. Tavataan kerran vuodessa ja ollaan siellä pari viikkoa.
Toiset taas haluavat tiukempaa aikataulua, olla töissä tai opiskelemassa ja sitten käydä kisoissa kilpailemassa. Aika hyvin siellä ehtii myös seurustelemaan, koska ei ne aikataulut ole kovin tiukkoja yksittäiselle kuskille. Perheillä vähän toinen status.
Kuka tykkää mistäkin, itse kannatan tiukempaa aikataulua. Ensi vuonna on joka tapauksessa tulossa aika iso muutos asioihin kisapaikoilla ihan faktana, haluaa sitä ihmiset tai ei ja se voi vaikuttaa joiltakin osin asioihin. Tiedä häntä, sen näkee aikanaan.
Toki jokainen voi järjestää seurapiiritapahtumia haluamallaan tavalla muina aikoina ja syödä, juoda sekä seurustella. Kyllä se on minusta ihan ok ja suositeltavaa, mutta aika moni tulee kisoihin kisaamaan sekä menevät kotiin, kun homma on paketissa. Treenit on minusta noissa aikatauluissa todella ylipitkiä ja ihmettelen, että mihin noin pitkiä treeniaikoja halutaan tai tarvitaan?
Aikataulut alkaa olemaan mini-ISRA ja en tiedä onko se kannatettava suuntaus. Sitä voi jokainen itse miettiä tahollaan.
Sen enempää ketään osoittamatta. Mutta en ole tähän mennessä nähnyt YHTÄÄN PERUSTELUA sille, että miksi pitää olla ylipitkät treenit ja sitten samaan aikaan sanotaan, että aikataulut on päin honkia ja ylipitkät.
En nyt ehkä ymmärrä jotain tässä asiassa ja yhtään vastausta en ole nähnyt tai kuullut noihin edellä mainittuihin kysymyksiin ja asioihin.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
A. Salomaa Racing
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.