Yksityyppirengas siipiautoihin ?

Lisää
29.04.2014 06:36 #24002 : AIR
Vastaus käyttäjältä AIR aiheessa Yksityyppirengas siipiautoihin ?
Mä en usko, että rengaskulut ovat syy yhdenkään G7 kuskin harrastuksen lopettamiseen.
Voi olla vapaasti eri mieltä. Niitä kuluja voi hillitä kuten Yly ehdotti jenkkisääntöihin, mutta rengastyypin rajoitus veisi puolet lopuistakin harrastajista erimielisyyksien takia

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
29.04.2014 08:31 #24003 : Taiska
Vastaus käyttäjältä Taiska aiheessa Yksityyppirengas siipiautoihin ?
Okei. Mun ei pitäis osallistua tähän keskusteluun, mutta olin huomaavinani että mielipieet jakautuu vähän sen mukaan että kuinka tosissaan kukakin lajia harrastaa. Mulla on niin vähän kokemusta että mä en pysty ajaessa edes huomaamaan renkaissa mitään eroja, tai niiden kovuuksissa. Pitoa joko on tai ei ole, siinä on mun käsitys renkaista. Ja kerran en itse ajaessa osaa erottaa hyviä tai huonoja renkaita, niin ostan aina halvimmat mitä saa. Ja niillä on "pärjätty" tähänkin asti.

Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
29.04.2014 12:07 - 29.04.2014 12:08 #24005 : krp
Vastaus käyttäjältä krp aiheessa Yksityyppirengas siipiautoihin ?
Kun mennään liian koviin renkaisiin niin ajettavuus kärsii, eli pito pettää aika äkillisesti, siinä pitää sitten pudottaa vauhtia käytännössä aivan tolkuttomasti. Kun renkaat on liian pehmeät, niin auton ajettavuus on vielä kohtuu hyvä, nopeus kärsii jonkin verran mutta renkaat kuluvat sitten aika nopeasti. Sopiva kovuus haetaan sen mukaan millä auto menee kovinta vauhtia, sillä reunaehdolla että pito ei ole ihan riskirajalla.

Mitä tasaisempi rata ja mitä parempi auto, sitä kovemmilla renkailla voi ajaa. Laihian radalla ajetaan monta shorea kovemmilla kuin Kouvolassa.

Eli jos yksityyppirenkaisiin mentäisiin, niin vaara on että valitaan liian kovat jolloin osa autoista voi käyttäytyä epäloogisesti eli ajettavuus on huono. Jos taas valitaan liian pehmeät, niin kaikki autot kyllä pelaa mutta rengaskulutus (kustannukset) nousevat ja vauhti laskee hiukan. Eli mieluummin hiukan liian pehmeät kuin liian kovat.

Ja kaikken helpointa olisi kun taas kiellettäisiin isot vanteet (> .500"), sillä saataisiin välittömästi kustannustaso alas ilman mitään yksityyppikeskustelua, kun valmistajat edelleen Ylyn kuvaamalla tavalla ylihinnoittelevat isot vanteet. Vauhti putoaisi marginaalisesti. Kumma ettei tämä tunnu kiinnostavan ketään. Sen verran iso se vauhtiero on ettei sitä vapaaehtoisesti viitsi tehdä vain henkilökohtaisella tasolla, niin kauan kuin isoilla vanteilla saa ajaa...
Viimeksi muokattu: 29.04.2014 12:08 krp.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
29.04.2014 13:38 #24006 : Yly
Vastaus käyttäjältä Yly aiheessa Yksityyppirengas siipiautoihin ?
.500 vanne ei auta mitään.

Valmistuskustannuksissa ei ole eroa.

Ei kannata valita liian kovia eikä liian pehmeitä renkaita, vaan sopivat.

Liian pehmeät tulevat kostautumaan moottori kustannuksissa.

Kuten olen aikaisemmin sanonut, niin kilpailun järjestäjä hommaisi renkaat. Jos he ovat sitä mieltä, että jollain uralla tarvitsee pehmeämmät renkaat EHDOTTOMASTI, niin silloin he järjestävät toisen kovuuden rinnalle.

Jos tästä kaivamalla kaivetaan vain nekatiiviset puolet, niin ihan varmasti koskaan toteudu, mutta jos yhteinen tahtotila on päätyä hand-out renkaaseen, niin asia saadaan varmasti toimimaan !!

Pu-renkaat...huoh !

We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
29.04.2014 15:09 #24007 : AIR
Vastaus käyttäjältä AIR aiheessa Yksityyppirengas siipiautoihin ?
Ilman mitään kettuilua, kannatatko Yly oikeesti handout-renkaita G7 luokkaan?

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
29.04.2014 17:09 - 30.04.2014 03:15 #24008 : Yly
Vastaus käyttäjältä Yly aiheessa Yksityyppirengas siipiautoihin ?

AIR kirjoitti: Ilman mitään kettuilua, kannatatko Yly oikeesti handout-renkaita G7 luokkaan?


Usko tai älä ! Kyllä !

Ajatteleppa vaikka näin:

Vuoden 2015 MM.kisat Sao Paolo.
-Ei tarvitsisi yhtään miettiä millä renkailla ajaisi.
-Ei tarvitsisi haalia 30 pr / merkki / kolme eri kovuutta = 150 pr renkaita
-Ei tarvisisi todeta kisan jälkeen, että 70 paria voi olla renkaita joita ei tarvitse koskaan !

Jne Jne....

Siis siinä tapauksessa, kun yrittää tosissaan voittaa kaikki kolme luokkaa !

We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel
Viimeksi muokattu: 30.04.2014 03:15 Yly. Syy: Tarkennus

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
30.04.2014 08:52 - 30.04.2014 09:12 #24013 : AIR
Vastaus käyttäjältä AIR aiheessa Yksityyppirengas siipiautoihin ?
Ihan valideja pointteja, joskaan ne ei päde kun ehkä max kahdeksalle eniten lajiin satsaavalle eli normikuskeille handout ei tiputa niitä rengaskuluja. Handoutilla kisaamista saisi varmaan tasaisemmaksi mikä olis hyvä asia, mutta mun ymmärryksen mukaan siis handout ei sinänsä laske kuluja. Jos tää on menossa läpi ESROCissa niin en meinaa asiaa vastustaakaan
Viimeksi muokattu: 30.04.2014 09:12 AIR. Syy: Typo

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
30.04.2014 09:39 #24015 : Yly
Vastaus käyttäjältä Yly aiheessa Yksityyppirengas siipiautoihin ?
Ei mene koskaan läpi, niin kauan kun kuskit päättää säännöistä !

Kyllä se helpottaisi kaikkien kisaajien elämää. Tietäisi aina, että kisapaikalla on renkaita myytävänä ja kaikki ajaa samoilla kumeilla. Kuskien ei tarvitse sitoa rahaa renkaisiin jne jne.

Kilpailun järjestäjien pitää sitten jumpata vähän enemmän, mutta kaikki olisi sovittavissa / järjestettävissä.

We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
30.04.2014 09:49 - 30.04.2014 09:50 #24016 : AIR
Vastaus käyttäjältä AIR aiheessa Yksityyppirengas siipiautoihin ?
No kehveli, mähän oon samaa mieltä sun kanssa! Helpottaisi ihan saletisti elämää kisoissa. Ei olis vaikee sopia että jokainen halukas saa ostaa ainakin jonkun minimimäärän kisajärjestäjältä. Tällä suljetaan pois se, että Maybachilla ajava ei osta kaikki kumeja muiden kiusaksi:-).

Ois kiva tietää mitä Atte, Peter ja Zdenek ajattelevat asiasta. Huomioitavaa ois, etä tällä skenaariolla kisäjärkkäri saa provikkaa aika todennäköisesti - sen luulis vaikuttavan kahden viimeksimainitun mielipiteeseen.
Viimeksi muokattu: 30.04.2014 09:50 AIR.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
30.04.2014 12:48 #24017 : Yly
Vastaus käyttäjältä Yly aiheessa Yksityyppirengas siipiautoihin ?

AIR kirjoitti: No kehveli, mähän oon samaa mieltä sun kanssa! Helpottaisi ihan saletisti elämää kisoissa. Ei olis vaikee sopia että jokainen halukas saa ostaa ainakin jonkun minimimäärän kisajärjestäjältä. Tällä suljetaan pois se, että Maybachilla ajava ei osta kaikki kumeja muiden kiusaksi:-).

Ois kiva tietää mitä Atte, Peter ja Zdenek ajattelevat asiasta. Huomioitavaa ois, etä tällä skenaariolla kisäjärkkäri saa provikkaa aika todennäköisesti - sen luulis vaikuttavan kahden viimeksimainitun mielipiteeseen.


Kun on riittävästi rautalankaa, niin sinäkin älyät :-)

Niimpä ! Kilpailun järjestäjät voisi hieman sopia yhteisostoja / kovuusmittauksia jne jne...

Vanteet voisi olla vähemmän reijitettyjä = halvempia.

Kyllä se alkaa kiinnosta renkaiden toimittajia, mitä ne niistä pyytää, koska ne tajuaa, että jos hän ei saa sitä deeliä, niin ei ne myy yhtään paria sen kisan kuskeille !!

Nyt renkaita myydään viisinkertainen määrä / kisa, kuin mihin on todellinen tarve !

Tämä kaikki pitäisi kääntää Lontoon murteelle ja tulostaa paperille ja näyttää kaikille !

We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
30.04.2014 13:35 #24018 : AIR
Vastaus käyttäjältä AIR aiheessa Yksityyppirengas siipiautoihin ?
Onhan noissa vaikka minkä verran ongelmia, mut ei pidä olla liian negatiivinen aina:-)

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
04.05.2014 09:11 #24029 : krp
Vastaus käyttäjältä krp aiheessa Yksityyppirengas siipiautoihin ?
En mäkään vastusta, toin vain esiin haasteet asian tiimoilta... Itse asiassa virhe on puhua yksityyppirenkaista, siinä olisi ongelma. Handout-renkaat on sitten ihan toinen juttu, se antaa mahdollisuuden valita kumit radan mukaan. Eikä se silloin nosta kustannuksia. Kannatan handoutteja.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
18.06.2014 09:05 #24285 : midro98
Vastaus käyttäjältä midro98 aiheessa Yksityyppirengas siipiautoihin ?
Tämä rengas juttu on ihan älytöntä!

Suomesta G12 kuolee pois harrastajien vähyydestä. Mutta uusia tulokkaita ei ainkaan auta, että renkaat maksaa 15e pari. Ja niitä kisoihin pitää hommata kuusi paria. Miten tämä renkaiden hinta on niin korkea?

Minultakin taitaa jäädä Siipi SM ajamatta hinnan takia ja jos tulen teen hiljaisen (silti pölisen ja valitan) miehen protestin ja ajan Jk kalakumeilla. On kyllä niidenkin hinta älytön vaikka on muovi vanteet.

En ymmärrä.

No eihän mikään ole ilmaista.

Tv. Miro

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
18.06.2014 09:25 #24287 : Yly
Vastaus käyttäjältä Yly aiheessa Yksityyppirengas siipiautoihin ?

midro98 kirjoitti: Tämä rengas juttu on ihan älytöntä!

Suomesta G12 kuolee pois harrastajien vähyydestä. Mutta uusia tulokkaita ei ainkaan auta, että renkaat maksaa 15e pari. Ja niitä kisoihin pitää hommata kuusi paria. Miten tämä renkaiden hinta on niin korkea?

Minultakin taitaa jäädä Siipi SM ajamatta hinnan takia ja jos tulen teen hiljaisen (silti pölisen ja valitan) miehen protestin ja ajan Jk kalakumeilla. On kyllä niidenkin hinta älytön vaikka on muovi vanteet.

En ymmärrä.

No eihän mikään ole ilmaista.

Tv. Miro


Tota noin....

Et tarvitse viittä paria renkaita Box12 kisaan !

Yksi pari riittää ihan varmasti, jos et niitä väännä......

Jos ajat kalakumeilla, niin saat vaihtaa koneen joka heatille !

We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
18.06.2014 10:42 #24288 : TM
Vastaus käyttäjältä TM aiheessa Yksityyppirengas siipiautoihin ?
Joo ei Box Stockiin hirveesti renkaita tarvitse.

Mulla oli Laihian BS kisassa yksi pari WX renkaita keskiurille ja yksi pari WH renkaita reunaurille (kiitos vinkistä Tomi Pahulalle). Vauhti olisi noilla riittänyt vähän parempaa kuin tulokset antavat ymmärtää, sähläsin itse ja syyllinen löytyy peilistä (vähän liikaa antaa tasoitusta jos kahdella heatilla autoa korjaillaan)

Vauhti olisi varmaan hiemanan parempaa ollut jos olisin vaihtanut jossain vaiheessa uudet renkaat mutta minun tapauksessa sillä ei ollut merkitystä vaan tulokseen vaikutti enemmän tuo oma hölmöily.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.299 sekuntia