Harjattomat moottorit slotissa ?
Kilpailussa pärjätäkseen auto tarvitsee huoltoa oli siinä sitten avonainen C-kannu tai peltimoottori. Oma perstuntumani on että peltirunkoluokissa kaikista suurin merkitys on sillä että runko on kunnossa, killillä rungolla sillä tykkikoneella ei tee mitään.
Ei kiinnosta mitä kukakin laskuttaa autojen huoltamisesta, jos minä olen jotain auttanut niin sen huollon hinta on ollut sana "kiitos". Veikkaisin että aika monella kerholla homma toimii vastaavalla tavalla.
Hyvin vakioitu luokka jolla voisi ajaa sijoituksista produssa kuulostaa aika hankalalta yhtälöltä.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Hand out renkaita kannatan , mutta jonkun on ne hoidettava ja järkevään hintaan !
Mielellään pidemmät aikajänteet samoilla kumeilla ! Kuinka huijaukset estetään ?? Siinä yksi pulma !
EL kone on nykysäännöillä hyvä ja edullinen ! Sitä ei pidä kieltää. Rinnalle voi sallia jonkun kiinamoottorin, mutta että löytyisi sellainen jolla pärjää Produssa...voi olla vaikeaa löytää ....
We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel
Kyllä ne vetomiehet vaan on siellä kärjessä vaikka budjetit olisi kaikilla samat!
T. Tomi
epicfail kirjoitti:
_tomeski kirjoitti: Paljon oli tekstiä ja ihan kaikessa en pysynyt mukana.. Mutta jossain viestissä epicfail kirjoitti, että ajotaidoilla ei ole mitään merkitystä vaan raha ja kalusto ratkaisee. Tästä olen hieman erimieltä! Itse en ole muutamiin vuosiin kovin aktiivisesti ajellut, mutta kahva saattaisi vielä jollain tapaa pysyä kädessä. Ja jos nyt lotossa napsahtaisi 7 oikein, ja sen jälkeen laittaisin vaikka tuon mainitsemasi 60000€ kalustoon, niin ei olisi kyllä missään luokassa asiaa TOP3.
Kyllä ne vetomiehet vaan on siellä kärjessä vaikka budjetit olisi kaikilla samat!
T. Tomi
Höpö höpö ihan oikeasti.
Hyvinkäällä oli viikonloppuna yksi esimerkki asiasta mitä se on oikeasti oikeassa elämässä raadollisesti. Hyvät ajotaidot eräällä kuskilla varmasti on todistetustikin.
Katson asiassa konkretiaa. Jos joku väittää, että valehtelen tai puhun paskaa tuossa kohtaa, niin antaa tulla vaan. Minulla on aika paksu nahka ja lupaan, että en lyö todellakaan. Saatan sanoa pahasti, mutta siitä ei kannata loukkaantua.
Nyt kuitenkin muistutan painokkaasti: en halua ottaa kantaa taustalla olevaan politiikkaan sekä erilaisiin asioihin, että kuka on sanonut mitäkin ja missä. Olen ne kuullut itse omin korvin ainakin pääkuvion. Suosittelen peiliin katsomista, jos on sen paikka ja sopimista aikuisten välillä. MUTTA! Asia osoittaa tietyllä tapaa tiettyjä asioita lajin parissa.
Minä olen anteeksi pyydellyt joiltakin ihmisiltä kasvotusten myös ja oletan, että aikuiset osaa sen muutkin. Sanon joskus rumasti, mutta minä en ole poliitikko.
Sussa vois olla kyllä ainesta myös poliitikoksi, kirjoitat paljon, mutta kukaan ei saa selkoa mitä tarkoitat:D
Joka kevät ja syksy kuuluu sama laulu mitä puhutaan ja missä ja ketä maalitetaan, olen täysin pihalla mitä tällä tarkoitetaan, voisiko sitä joskus avata?
Se mitä homma oli Tanholan aikaan on ollutta ja mennyttä, mitä niitä kaivelemaan.
Noin 10 vuotta sitten muutettiin sääntöjä reilusti ja tehtiin uudet EM/EL-luokat. Asiat muuttuivat selvästi yksinkertaisimmiksi tekniikan osalta. Mitä tapahtui osallistujamäärille ? Sanoisin, että ne ovat laskeneet. Ainoastaan vanhan EJ:n eli OG:n suosio on kasvanut, joka on ollut "täyteluokkana" Eurosarjassa. En kuitenkaan yhtään kaipaa vanhoja EM-autoja, joiden kasaamiseen meni paljon aikaa. Nyt voi ottaa uuden auton hyllystä ja tilata uuden tilalle. Tämä helpottaa kerhonohjaajan työtä merkittävästi.
Mitkään sääntömuutokset eivät auta, jos kerhotyöhön ei panosteta ja järjestetä paikallisia kisoja. Nyt myös korona-aika on verottanut kerhoja sen verran, että käytännössä Hyvinkäällä kisoissa oli kaikki viime aikoina Kotkan kerholla käyneet. Uskoisin saman tilanteen olevan myös muissa kerhoissa, jos ei lasketa seurakuntien poikakerhoja.
Kotkan kerhon osalta olen rakentanut EL-autoja kaikille niitä tarvitseville. Samoin olen tarjonnut RTR:nä produa, mutta luokka ei vaan kiinnosta kaikkia. OG/ES-autojakin voisin tehdä, jos niille olisi kysyntää kerholla. Nyt EM:n autoja löytyisi pakista heti useampikin myytäväksi, mutta ei ole ostajia harrastajien puutteen takia. Uskoisin tämänkin tilanteen olevan suunnilleen samanlainen useammilla kerhoilla.
Tärkeää ja tarpeellista keskustella näistä asioista.
Mr. Tanholasta puhutaan paljon kaikenlaista, mutta monelta unohtuu yksi aika tärkeä asia, mitä Matti teki: hän piti slottikerhon ohjaajakursseja. Siis koulutti nuoria vetämään slottikerhoja, suunnittelemaan kerhoiltoja ja kerhovuoden kulkua. Minusta se oli ensiarvoisen tärkeää toimintaa.
Tätä on yritetty myöhemminkin, ei vain ole löytynyt kiinnostuneita. Yhdessä yrityksessä minä, Kimmo, Matti ja joku neljäs, en muista kuka, olimme lupautuneet tulemaan paikalle ja vetämään yhdessä järjestävän seuran kanssa kurssin kerhojen ohjaajaporukoille. Muistaakseni nolla ilmoittautunutta.
Otin tämän puheeksi siksi, koska osalla kerhoista illan agenda on vapaa harjoittelu radalla. Jos kukaan ei kerro, näytä tai opeta nuoria tekemään itse asioita, he eivät välttämättä opi niitä. Youtubessa on kaikenlaista videomateriaalia, myös slottivermeiden rakentamisesta. Niitä katsomalla voi oppia asioita, mutta ne videot eivät anna palautetta eivätkä kerro, saitko tehtyä sen mitä oli tarkoitus ja kuinka hyvin se onnistui.
Opettelemalla tekemään asioita voi kuroa teknistä ylivoimaa kiinni. Opastamalla nuoren harrastajan tekemään itsenäisesti asioita auttaa häntä kehittymään ja lisäksi vähentää omaa työmääräänsä. Samalla tämän nuoren pärjäämisen mahdollisuudet paranevat, koska osaamalla itse asioita ei ole niin riippuvainen muiden kyvystä auttaa eteenpäin. Totta kait se on kivisempi tie, kuin ostaa kalusto valmiina.
Teknistä taitavuutta vaativien harrasteiden haasteena on ns. siirtyvä peukalo. Jos joku ei tuota vielä tiennyt, niin opetan työkseni kädentaitoja. 2023 tulee 20 vuotta täyteen tässä pestissä. Työtuoliltani olen havainnut kädentaidon kannalta harmillisen asian. Jokaisella vuosikerralla tenavia peukalo on muutaman millin kymmenyksen keskemmällä kämmentä. Tämä tulee johtamaan aikanaan siihen, että naaman peseminen ilman apuvälineitä tulee mahdottomaksi. Ei se näiden autojen huoltamistakaan helpota. Liikkuvia osia => huollon tarvetta ilmenee. Huoltaminen on vaikeaa, ei kiinnosta. Ei myöskään kiinnosta opetella, kun se ihku uusi puhelin on niiiin kiva laite, että sen parissa viihtyy aina aina vaan. Minäkö luddiitti? En toki, muuten vain nuo pienet ruudut saisi minun puolestani nakata suolle ja opetella tekemään oikeita asioita...
Olen vähän eri mieltä tuosta vain raha ratkaisee. Tein itse ekat omat sporttirunkoni vanhasta sahanterästä dremelillä leikkaamalla, ja siihen maailmanaikaan ne eivät olleet mitenkään ihan umpisurkeita kaupallisiin verrattuina. Ei minulla mitään ihmekalliita releitä nykyjäänkään ole, ajan edelleen vuonna 2008 hankkimallani Spingillä, produ- ja OG-moottorini ovat kasatut aika lailla hyllykamppeista. Jotakin speciaalimpia ankkureita on ollut muutamia, mutta edelleen parhaat ovat olleet Kofordeja, kotimaisen kauppiaan laatikoista arvottuja. Pikkukoneet olen tehnyt itse vuodesta 2009 alkaen.
Vaikka olisi miten hyvät osat, ne tarttee vielä niputtaa yhteen kelvollisesti. Sitten sillä keksinnöllä tarttee vielä ajaa hyvin. Ei ole helppoa ei. Ajotaidon kanssa omalla kohdalla on vähän niin ja näin, mutta mitä muut paikkaa hanskalla minä koitan paikata tekemällä kestäviä autoja, jotka eivät rikkoonnu kesken kisan ja jotka toimivat hyvin. En ihan hetikään muista, milloin olisin joutunut jättämään kisan kesken auton rikkoiduttua ajokelvottomaksi. Juniorina niin taisi käydä useammin

Notta minun mielestäni vähän pienemmälläkin budjetilla voi pärjätä, jos osaa vähän rakentaa itse, tai on valmis opettelemaan. Jos joku kerho haluaa tai on kiinnostunut, niin voin tulla opastamaan asiassa. Ei ole kallista. Jos saa pikkusen matka-avustusta ja ruokaa, niin sillä pääsee jo aika pitkälle.
-eemeli-
Iisalmi-endurossa on päässyt ajamaan tuommoista autoa (sillä erolla että niissä on kunnon retro-korit eli 60/70-luvun Le Mans-protojen korit). Auto on kiva ajaa ja kisat on tasaisia. Menee varmasti ihan tarpeeksi kovaa. Eli tosiaan mieli tekisi sanoa että itseäkin kiinnostaisi ajaa tuommoista luokkaa. Omana, ei niin suosittuna mielipiteenä varmasti, sanoisin että tämä (avoin luokka kaikille) olisi hyvä korvaamaan OG:n, missä kalusto on käytännössä ES-kaluston kaltaista, eli kallista ja nopeaa. Tämä olisi mainio lämppäriluokka perjantaille. Aika moni taitaa nytkin ajaa OG:ta jonkin alemman luokan autolla harjoittelumielessä.
Tämä siis asian eli harjattomien koneiden vierestä. Kyllä oli vanhan paha katsoa kun vihdoin Hyvinkäällä näki livenä auton jossa harjaton kone. Ei käy järkeen että kannu pyörii. Ei ei ei. Koneen kiinnityskin on ihan outo.
Näin se on. Nykyään tenavilla niin paljon muita virikkeitä että harva jaksaa tulla kerholle kerrasta toiseen vain ajelemaan. Kerhokisa tai ihan vain aika-ajo motivoi treenaamisen. Kun pääsee vähän kisan makuun voi innostua lähtemään muuallekin kisoihin
Säätimiä saa jo tilattua Italiasta ja pienen erän niitä jo tilasinkin. Hintaa tässä vaiheessa 50€ + postit. Kaupallisen tuotteen hintaa en vielä saanut, mutta tilaan niitä, jos löytyy mielenkiintoa. Englannissa harjattomien säätimien kehittäjät olivat tilanneet slottikäyttöön suoraan sopivia esisarjan moottoreita. Oma veikkaus on se, että syksyllä on jo parempi saatavuus säätimien ja moottoreiden osalta. Varmaan voisi loppuvuoteen tai ensi vuoden alkuun alkaa suunnittelemaan jonkinlaista testikisaa.
EL-luokan osalta tilanne on tärkeämpi, kun suorituskykyinen huoltovapaa vaihtoehto puuttuu. Onko se sitten harjaton vai jokin muu peltimoottori, niin sen yritän saada testattua kesän aikana.
Mikäli aika riittää, niin yritän saada Lappeenrannan kisaan jo harjattoman ES-24 auton kasaan kokeiltavaksi.
EMAX RS1108 4500kV ja 5200kV
EMAX ECO 1106 6000kV
Sunnysky R1106 8000kV
Näíhin kaikkiin tarvitaan erillinen 2mm akseli. Edullinen ja hyvä vaihtoehto on Kofordin 2mm taka-akseli. Osa harjattomista myydään 1.5mm akselilla, joten niitä kannattaa välttää. Osassa on vain 2mm akseli kavennettu 1.5mm halkaisijaan ropellia varten.
Muita sopivia moottoreita:
EMAX RS1106 II 6000KV ja 7500kV
Flashhobby Arthur A1106 6500KV 2-3S FPV Brushless Motor
T-MOTOR F15 1106 6000KV 4500KV Brushless Motor 2-3S
Kaikkien mallien osalta kannattaa katsoa, että lämpötilat eivät nouse liikaa magneettien kestävyyden takia.