13.05.2025
Siipi MM

UUSIN URA-AUTO OSTOS!!!

Lisää
03.01.2016 15:45 #30433 : SeOikeaMersumies
Tämä tarttui ebaystä. Mini tais olla kallein 16 euroa.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
03.01.2016 20:20 #30434 : KaiR
Vastaus käyttäjältä KaiR aiheessa UUSIN URA-AUTO OSTOS!!!
Ebaysta on välillä mukava kartuttaa omia kokoelmia autoilla joita ei Suomessa liikaa liiku.

Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
04.01.2016 17:20 #30439 : SeOikeaMersumies
Vastaus käyttäjältä SeOikeaMersumies aiheessa UUSIN URA-AUTO OSTOS!!!
Mistä erottaa onko tuo electra perusmalli vai race tuned? se on C11 koodilla ilman siipeä oleva mutta ei ole race tuned tarraa.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
04.01.2016 18:05 #30440 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa UUSIN URA-AUTO OSTOS!!!

SeOikeaMersumies kirjoitti: Mistä erottaa onko tuo electra perusmalli vai race tuned? se on C11 koodilla ilman siipeä oleva mutta ei ole race tuned tarraa.


C11 'Super Electra' eroaa tavallisesta C4 Electrasta ainakin seuraavissa yksityiskohdissa:
- RACE TUNED -tarrat helmoissa
- salamatarra/-siirtokuva nokassa
- punakannuinen moottori
- C11 lienee aina ilman takasiipeä. Viimeisimmissä C4 Electroissa oli takasiipi

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
04.01.2016 18:27 - 04.01.2016 18:29 #30441 : SeOikeaMersumies
Vastaus käyttäjältä SeOikeaMersumies aiheessa UUSIN URA-AUTO OSTOS!!!
Javelinissä on sinikannuinen moottori ja electrassa on ilmeisesti johnsoni koska se on metallinvärisellä kannulla.
Minin moottori tarvii varmaan käämiä työpaikalla uudelleen koska siitä on kai lankoja irti.
Viimeksi muokattu: 04.01.2016 18:29 SeOikeaMersumies.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
05.01.2016 08:30 #30445 : KaiR
Vastaus käyttäjältä KaiR aiheessa UUSIN URA-AUTO OSTOS!!!
Sinikannuinen moottori tuntee nimen Raymond.

Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
05.01.2016 09:01 #30447 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa UUSIN URA-AUTO OSTOS!!!
Sinikannuisia oli kulmikkaalla kannun aukolla. Tämä lienee Raymond. Sitten oli sinikannuisia ovaalin muotoisella aukolla. Tämä lienee Johnsson. Moottoreiden valmistajista on vaikea saada absoluuttisen oikeaa tietoa koska niissä ei yleensä lue mitään. Joutuu pohjaamaan Gillhamiin, joka ansioistaan huolimatta vaikuttaa hivenen puutteeliselta.

Scalextricin käytössä olleet isokannuiset ('222') moottorit ovat kyllä melkoinen sillisalaatti. Ilmeisesti ensimmäiset olivat Raymondin valmistetta. Kannun väri oli sininen tai harmaa ja aukko kannussa nelikulmio. Näitä moottoreita näkee tyypillisesti Hong Kongissa valmistetuissa Scalextriceissa ja niissä on muovinen taka-akselin ripustus.

Sitten oli samalla aikakaudella kirkkaaksi niklatulla kannulla varustettuja moottoreita kulmikkaalla aukolla. Näissä on usein kannussa myös musta Scalextric-tarrra. Näitä olen nähnyt Hong Kong malleissa sekä aikakauden rakenussarjoissa (CK.1 ja CK.2). Moottorin valmistaja mulle epäselvä. Kokemuksieni mukaan nopein Scalextricin 222-mosista.

Hieman uudempia ovat ovaalin muotoisella aukolla varustetut siniset ja vaaleanpunaiset mosat. Nämä siis lienevät Johnsoneita. Näissä on aina valkoinen pääty. Lisäksi oli punakannuinen versio, jota käytettiin ilmeisesti ainoastaaan Super Javelinissa ja Super Electrassa. Punakannuinen on ominaisuuksiltaan selvästi muista poikkeava; kiertää kovasti, mutta ei jarruta. Näiden Johnsoneiden kanssa käytetty taka-akselin ripustus metallivalua. Pakkaa sekoittaa myös se, että 222-moottoreita on ilmeisesti toimitettu runsaasti toisistaan poikkeavilla spekseillä (lamellien määrä ja käämitys).


Oman mausteensa sekamelskaan tuo Ranskan Scalextricin käyttämät 222-mosat. Niissä on yleensä kullanväriseksi eloksoitu kannu nelikulmaisella aukolla. Olen nähnyt näitä sekä mustalla, että valkoisella päätyllä. Lienevät Johnsonin valmistetta.

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • autoratailija
  • Vieras
  • Vieras
05.01.2016 10:39 #30449 : autoratailija
Vastaus käyttäjältä autoratailija aiheessa UUSIN URA-AUTO OSTOS!!!
Tämmösen Fleischmannin ostin juliukselta historicissa. Mutta mikähän moottori mahtaa tähän sopia?
Liitetiedostot:

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
05.01.2016 14:48 - 05.01.2016 14:49 #30451 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa UUSIN URA-AUTO OSTOS!!!
Fleischmannilla oli omat moottorinsa, jotka poikkesivat varsin suuresti muista. Kysele vaikka Pörin Jukalta sellaista.

Hätätapauksessa tuohon sovittanee jollain välipalikoilla jonkun nykyaikaisen lyhytkannuisen mosan.

Itse asensin aikoinaan Fleischmannin Cooper-Maserati formulaan tuollaisen pyöreän Mabuchi RE26-mosan: .

Se sopi hyvin. 3 V jännitteelle tarkoitettu RE26 vei Fleischmannia melkoisen vihaisesti Kaukajärven suorilla.

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/
Viimeksi muokattu: 05.01.2016 14:49 Kaitsu.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: autoratailija

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
07.01.2016 21:02 #30479 : SeOikeaMersumies
Vastaus käyttäjältä SeOikeaMersumies aiheessa UUSIN URA-AUTO OSTOS!!!
Sain elvytettyä minin moottorin mutta rattaat jumittavat pahasti. En tiedä johtuuko se pohjasta vai vetorattaasta.
Hankausta on pahasti rattaissa.
Pohja näyttää silmämääräisesti hieman banaanimaiselta :) Vaatii vielä ehkä ne muovilaakerit ja uuden taka-akselin että sen saa herkästi kulkemaan.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
08.01.2016 05:40 - 08.01.2016 05:41 #30481 : KaiR
Vastaus käyttäjältä KaiR aiheessa UUSIN URA-AUTO OSTOS!!!
Oli ongelma sitten missä tahansa, niin itse olen havainnut käytettyihin autoihin tekniikkaa uusiessa, että "liian hyvien ja timmien" osien kanssa projektiin nähden päädyt välillä ongelmiin. Oletan, että tämä johtuu alkuperäisosien karkeammasta toleranssista sovitteiden suhteen ja sitten kun "paremmilla osilla" aletaan niputaa ns. autoa jiiriin niin jokin vain ei enää toimi.

Tästä johtuen mm. moni preppaamani auto onkin silloin tällöin saanut uudet nylonlaakerit messinkisten sijaan. Välillä homma vaan toimii paremmin kun niputtaa auton ns. sinne päin!

Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.
Viimeksi muokattu: 08.01.2016 05:41 KaiR.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
08.01.2016 08:05 #30485 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa UUSIN URA-AUTO OSTOS!!!

SeOikeaMersumies kirjoitti: Sain elvytettyä minin moottorin mutta rattaat jumittavat pahasti.


Tyypillisiä jumituslähteitä aikakauden Scalextriceissa:

- joku on vaihtanut autoon uudemman lautaspyörän, jonka hahlo on liian kapea RX-moottorin akselille. RX-mosan akselin on 3/32" (2,38 mm). Johnson kannumoottoreissa akseli on 2 mm. Scalextric modasi lautaspyöriä jossain vaiheessa paremmin 2 mm akselille sopivaksi.

- pinjoni kihnaa lautaspyörään (tyypillinen vaiva esim. Race Tuned moottoreissa joissa käytettiin usein jostain pidempää pinjonia). Jos pinjonia ei saa siirrettyä eteenpäin, niin "sorvaa" lautaspyörän keskiöstä hieman pois

- moottorin akselin pää kihnaa ("menee liian syvälle") lautaspyörän keskiöön. Tätäkin voi yrittää poistaa "sorvaamalla" tavaraa keskiöstä.

Aikakauden lautaspyörät olivat joskus hyvinkin epäkeskeisiä. Tällöin jumitus voi olla jaksottaista.

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
13.01.2016 14:11 - 13.01.2016 14:12 #30545 : chevelle santeri
Vastaus käyttäjältä chevelle santeri aiheessa UUSIN URA-AUTO OSTOS!!!
Tämmöiset löysin Ebaystä. Kaikki ovat vanhoja AirFix:sejä.


AirFixin mini saatetaan nähdä Nokian Vintagessa 9.4

AirFixin Vauxhall Viva ei välttämättä kisaan osallistu

Airfixin Formula ei todennäköisesti kilpailuun osallistu

Positiivista oli, että kaikki toimivat vaikka ostaessa tiedoissa väitettiin toista.
Liitetiedostot:
Viimeksi muokattu: 13.01.2016 14:12 chevelle santeri.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
15.01.2016 06:51 #30563 : KaiR
Vastaus käyttäjältä KaiR aiheessa UUSIN URA-AUTO OSTOS!!!
Itsekin jonkun verran Airfixeilla ajavana pakko sanoa, että hyvä setti autoja tuossa!!! Itselläkin ajatuksena kunnostaa Vintageen yksi Airfixin auto, saapa nähdä onnistuuko..?

[IMG

Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
15.01.2016 15:57 - 15.01.2016 16:25 #30565 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa UUSIN URA-AUTO OSTOS!!!
Tämmöinen läjä tuli jenkkilästä tänään:

Valtaosin 70-lukuisia Parman koreja



Ylärivi vasemmalta:
#1002-2 0.007" siipiautokori + siivet + leikkaus- ja niittausohjeet
#895 1/32 Womp Schnitzer BMW 320 kori
1/32 Schkee .007"
#931 1/24 Porsche 917/30 .050" Rental kori, maalattu (ei näytä tehdasmaalaukselta)
#931 1/24 Porsche 917/30 .050" Rental kori
#926 1/24 Ferrari 512M Coupe .010"

Keskirivi vasemmalta:
#910 1/24 Porsche 917 K
#874P 1/32 (Womp) Honda Civic
1/24 Porsche 911 (Whisper Jet)
#885 1/32 (Womp) joku viitosryhmäläinen
Trinity #065 Womp Body Kit (aeropaketti = tee wompistasi siipiauto!)

Alarivi vasemmalta
Hobbico abrassive track-cleaner (siitä kiskoja jynssäämään)
1/32 (Womp) VW kupla

Kaikki kopat (lukuunottamaata maalattua rentalia) vaikuttavat uusilta. Osassa kuitenkin pieniä vaurioita + pussien etiketit ovat kastuneet jossain historiansa vaiheessa. Pussit on myös pääsääntöisesti revitty auki.

Jonkun noista saatan myydä tarvitsevalle. Jos joku kiinnostaa, niin pistä yksityisviestiä. Osa päätyy omiin kokoelmiin / vintage-projektien koreiksi. Whisperin Porsche-koppa on korvamerkitty Laaksolle, jos vielä tarvetta.

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/
Liitetiedostot:
Viimeksi muokattu: 15.01.2016 16:25 Kaitsu.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 1.248 sekuntia