- Viestejä: 205
- Vastaanotettu kiitos 8
UUSIN URA-AUTO OSTOS!!!
- SeOikeaMersumies
-
Kirjoittaja
- Poissa
- Senior Boarder
-
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- SeOikeaMersumies
-
Kirjoittaja
- Poissa
- Senior Boarder
-
- Viestejä: 205
- Vastaanotettu kiitos 8
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
SeOikeaMersumies kirjoitti: Mistä erottaa onko tuo electra perusmalli vai race tuned? se on C11 koodilla ilman siipeä oleva mutta ei ole race tuned tarraa.
C11 'Super Electra' eroaa tavallisesta C4 Electrasta ainakin seuraavissa yksityiskohdissa:
- RACE TUNED -tarrat helmoissa
- salamatarra/-siirtokuva nokassa
- punakannuinen moottori
- C11 lienee aina ilman takasiipeä. Viimeisimmissä C4 Electroissa oli takasiipi
-kaitsu
Auto tykkää, että sillä ajetaan.
finscale.livejournal.com/
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- SeOikeaMersumies
-
Kirjoittaja
- Poissa
- Senior Boarder
-
- Viestejä: 205
- Vastaanotettu kiitos 8
Minin moottori tarvii varmaan käämiä työpaikalla uudelleen koska siitä on kai lankoja irti.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Scalextricin käytössä olleet isokannuiset ('222') moottorit ovat kyllä melkoinen sillisalaatti. Ilmeisesti ensimmäiset olivat Raymondin valmistetta. Kannun väri oli sininen tai harmaa ja aukko kannussa nelikulmio. Näitä moottoreita näkee tyypillisesti Hong Kongissa valmistetuissa Scalextriceissa ja niissä on muovinen taka-akselin ripustus.
Sitten oli samalla aikakaudella kirkkaaksi niklatulla kannulla varustettuja moottoreita kulmikkaalla aukolla. Näissä on usein kannussa myös musta Scalextric-tarrra. Näitä olen nähnyt Hong Kong malleissa sekä aikakauden rakenussarjoissa (CK.1 ja CK.2). Moottorin valmistaja mulle epäselvä. Kokemuksieni mukaan nopein Scalextricin 222-mosista.
Hieman uudempia ovat ovaalin muotoisella aukolla varustetut siniset ja vaaleanpunaiset mosat. Nämä siis lienevät Johnsoneita. Näissä on aina valkoinen pääty. Lisäksi oli punakannuinen versio, jota käytettiin ilmeisesti ainoastaaan Super Javelinissa ja Super Electrassa. Punakannuinen on ominaisuuksiltaan selvästi muista poikkeava; kiertää kovasti, mutta ei jarruta. Näiden Johnsoneiden kanssa käytetty taka-akselin ripustus metallivalua. Pakkaa sekoittaa myös se, että 222-moottoreita on ilmeisesti toimitettu runsaasti toisistaan poikkeavilla spekseillä (lamellien määrä ja käämitys).
Oman mausteensa sekamelskaan tuo Ranskan Scalextricin käyttämät 222-mosat. Niissä on yleensä kullanväriseksi eloksoitu kannu nelikulmaisella aukolla. Olen nähnyt näitä sekä mustalla, että valkoisella päätyllä. Lienevät Johnsonin valmistetta.
-kaitsu
Auto tykkää, että sillä ajetaan.
finscale.livejournal.com/
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- autoratailija
- Vieras
-
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Hätätapauksessa tuohon sovittanee jollain välipalikoilla jonkun nykyaikaisen lyhytkannuisen mosan.
Itse asensin aikoinaan Fleischmannin Cooper-Maserati formulaan tuollaisen pyöreän Mabuchi RE26-mosan: .
Se sopi hyvin. 3 V jännitteelle tarkoitettu RE26 vei Fleischmannia melkoisen vihaisesti Kaukajärven suorilla.
-kaitsu
Auto tykkää, että sillä ajetaan.
finscale.livejournal.com/
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- SeOikeaMersumies
-
Kirjoittaja
- Poissa
- Senior Boarder
-
- Viestejä: 205
- Vastaanotettu kiitos 8
Hankausta on pahasti rattaissa.
Pohja näyttää silmämääräisesti hieman banaanimaiselta

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Tästä johtuen mm. moni preppaamani auto onkin silloin tällöin saanut uudet nylonlaakerit messinkisten sijaan. Välillä homma vaan toimii paremmin kun niputtaa auton ns. sinne päin!
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
SeOikeaMersumies kirjoitti: Sain elvytettyä minin moottorin mutta rattaat jumittavat pahasti.
Tyypillisiä jumituslähteitä aikakauden Scalextriceissa:
- joku on vaihtanut autoon uudemman lautaspyörän, jonka hahlo on liian kapea RX-moottorin akselille. RX-mosan akselin on 3/32" (2,38 mm). Johnson kannumoottoreissa akseli on 2 mm. Scalextric modasi lautaspyöriä jossain vaiheessa paremmin 2 mm akselille sopivaksi.
- pinjoni kihnaa lautaspyörään (tyypillinen vaiva esim. Race Tuned moottoreissa joissa käytettiin usein jostain pidempää pinjonia). Jos pinjonia ei saa siirrettyä eteenpäin, niin "sorvaa" lautaspyörän keskiöstä hieman pois
- moottorin akselin pää kihnaa ("menee liian syvälle") lautaspyörän keskiöön. Tätäkin voi yrittää poistaa "sorvaamalla" tavaraa keskiöstä.
Aikakauden lautaspyörät olivat joskus hyvinkin epäkeskeisiä. Tällöin jumitus voi olla jaksottaista.
-kaitsu
Auto tykkää, että sillä ajetaan.
finscale.livejournal.com/
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- chevelle santeri
-
- Poissa
- Senior Boarder
-
- Viestejä: 172
- Vastaanotettu kiitos 7
AirFixin mini saatetaan nähdä Nokian Vintagessa 9.4
AirFixin Vauxhall Viva ei välttämättä kisaan osallistu
Airfixin Formula ei todennäköisesti kilpailuun osallistu
Positiivista oli, että kaikki toimivat vaikka ostaessa tiedoissa väitettiin toista.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Valtaosin 70-lukuisia Parman koreja
Ylärivi vasemmalta:
#1002-2 0.007" siipiautokori + siivet + leikkaus- ja niittausohjeet
#895 1/32 Womp Schnitzer BMW 320 kori
1/32 Schkee .007"
#931 1/24 Porsche 917/30 .050" Rental kori, maalattu (ei näytä tehdasmaalaukselta)
#931 1/24 Porsche 917/30 .050" Rental kori
#926 1/24 Ferrari 512M Coupe .010"
Keskirivi vasemmalta:
#910 1/24 Porsche 917 K
#874P 1/32 (Womp) Honda Civic
1/24 Porsche 911 (Whisper Jet)
#885 1/32 (Womp) joku viitosryhmäläinen
Trinity #065 Womp Body Kit (aeropaketti = tee wompistasi siipiauto!)
Alarivi vasemmalta
Hobbico abrassive track-cleaner (siitä kiskoja jynssäämään)
1/32 (Womp) VW kupla
Kaikki kopat (lukuunottamaata maalattua rentalia) vaikuttavat uusilta. Osassa kuitenkin pieniä vaurioita + pussien etiketit ovat kastuneet jossain historiansa vaiheessa. Pussit on myös pääsääntöisesti revitty auki.
Jonkun noista saatan myydä tarvitsevalle. Jos joku kiinnostaa, niin pistä yksityisviestiä. Osa päätyy omiin kokoelmiin / vintage-projektien koreiksi. Whisperin Porsche-koppa on korvamerkitty Laaksolle, jos vielä tarvetta.
-kaitsu
Auto tykkää, että sillä ajetaan.
finscale.livejournal.com/
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.