- Viestejä: 1078
- Vastaanotettu kiitos 126
Eurosarja säännöstö 2016
Tärkeimmät muutokset:
- 32-luokkia ei ajeta Eurosarjan yhteydessä
- OG-12-24 ajetaan perjantaina
- Lauantaina on harjoitusta selvästi enemmän
- Lisenssi vaaditaan vain ES-24 luokassa
- Uusi ES-24 kori sallitaan vanhan rinnalla
- Mossetti Patriot runko sallitaan TS-24 luokkaan (ei EL-luokkaan)
- Laskurin nostaminen tulee ISRA-säännön kaltaiseksi
Pistelaskennan ja ranking-taulukon ylläpitoon kaivattaisiin uutta henkilöä. Tehtävästä kiinnostuneet voivat olla yhteydessä minuun. Laskennan tekijälle on annettu hommasta pieni korvaus.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Toivoisin ens vuonna, että jokainen ottaisi "itseä niskasta kiinni" luokkakohtaisissa harjoituksissa. Tämän vuoden osalta ei ole kokemusta siitä, onko ollut nostajat paikalla virallisissa harjoituksissa ajovuoron jälkeen. Aiemmin ainaskin olen huomannut, että ns karkulaisia on ollut. Kun harjoitusvirta alkaa, niin kilpailun johtaja katsoo ja varmistaa, onko nostajat paikalla. Ei ole mitään järkeä käydä huutelemassa ja etsimässä ketä mistäkin. Näistä tulee paivän mittaan jonkinmoinen aikasäästö. Puuttuvien nostajien nimet vaan kirjataan ja sanktiot sääntökirjan mukaan. Näistähän ollaan lipsuttu, vois sanoa, jokaisessa kisassa. Kun kuskit ovat tottuneet siihen, että ei mitään seuraa, niin mennään vaan mekkaamaan. Nythän säännöstössä on aivan selvä pykälä tästä. Se on sitten kilpailun ns pömpelimiehen vastuulla. Jokainen katsokoon peiliin. Tällä tavoin jää turhat huutelut pois, sitä on kummiskin ihan riittävästi. Nytr Lappeenrannassa on saatu "rintoihin" näyttö, josta voi seurata nostajien toimintaa, Samalla voi vaikka ottaa stoppeja jos tarvetta on.
Sitten toinen asia. Sunnuntainahan on kahden tunnin sportin harjoitus. Onko välttämätöntä auantaina, koska sunnuntaina on uudet pidot radassa.
En ole ehtinyt seurailla sääntökeskustelua ja ehdotuksia tältä osin.
Äkkisiltään tuo ensvuoden ajosysteemi näyttää ihan hyvältä
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Tarkoitetaanko, että uusi ES -24 KORI sallitaan vanhan rinnalla, vai onko syksyn aikana tapahtunut jotakin niin radikaalia, että koko auto on mennyt ihka täysin uusiksi?
Ajetaanko 1/32 luokissa enää lainkaan kansallisia kisoja? Suomenmestaruudet kai pitää jakaa, kun ovat KV-luokkia (ainakin toistaiseksi?) mutta onko siinä paljon mieltä, jos se on vuoden ainoa kisa?
Sinällään tekee kyllä kisaviikonloppuun tilaa, ja mahdollistaa 1/24 luokkien ajajamäärien kasvun/enemmän treeniaikaa.
Omalta kohdalta tämä on lähinnä joutavaa spekulaatiota, koska ensi kauden ohjelmaan ei mahtune yhtään kisaa.
-eemeli-
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
ES-24-luokkaan sallitaan siis vanha 201X-2015 käytetty kori ja uusi 2016-20xx sallittu kori. Kirjoitusvirhe on korjattu.
32-luokkien osalta ajetaan kisa SM-kisojen yhteydessä ja olen myös luvannut, että Kotkassa järjestetään Finnish Open tms. kilpailu. Kunhan sille vain löydetään kalenterista paikka...
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Rami kirjoitti: .....
Sitten toinen asia. Sunnuntainahan on kahden tunnin sportin harjoitus. Onko välttämätöntä auantaina, koska sunnuntaina on uudet pidot radassa.
....
Se rata pestään ja pidotetaan lauantaina TS kisan jälkeen jos aika antaa myöten, jolloinka sunnuntai aamuna sitä ei sitten enää uudelleen pestä ja pidoteta.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
krp kirjoitti: Uusi ohjeisto näyttää päällisin puolin ihan asialliselta. Tuosta lauantain aikataulusta sen verran, että onko järkeä tunkea ylimääräistä TS-treeniä tuohon EM/ EL-finaalien väliin? Moni kuski ajaa molempia tai mekkaa molempia, eli siihen treeniin ei kaikki ehdi mukaan (ei siis ole ihan tasapuolista). Parempi idea taitaisi olla pitää vaikka lounastauko?
Tuo haaste siinä oli, meinasin itekin selvää taukoa tuohon, se olisi parasta ... joten voidaan poiskin siitä välistä tiputtaa. Aikaa on kuitenkin tällä uudella systeemillä ihan riittävästi.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Siis vain Sportti kuskit tarvitsevat lisenssin.

Nyt voi ajaa Tourinkia vapaasti



Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Itse taasen olisin ollut lisenssin kannalla, tavallaan AKK:n siipien suojassa. Saadaan kuitenkin jonkinmoista "näkyvyyttä" ja mainosarvoa kun kuulutaan AKK:n alaisuuteen (virallinen moottoriurheilulaji, jota "valvoo alan kattojärjestö").
Ollaanko siis kohta tilanteessa misä lisenssiä ei tarvita enää misään luokasa ja näin ollen erotaan AKK:sta?
Lisenssin hinta on kuitenkin vuositasolla aika pieni kustannus (matkat, majotus, ruokailut yms. kisapaikalla, puhumattakaan autojen rakentelusta) ja sisältäähän se vielä vakuutuksenkin JOS jotain sattuu.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
TCC kirjoitti: Täsä lienee siis lupaus et Taiska ajaa koko eurosarjan ensi vuonna. Ainakin TS-luokan!
Itse taasen olisin ollut lisenssin kannalla, tavallaan AKK:n siipien suojassa. Saadaan kuitenkin jonkinmoista "näkyvyyttä" ja mainosarvoa kun kuulutaan AKK:n alaisuuteen (virallinen moottoriurheilulaji, jota "valvoo alan kattojärjestö").
Ollaanko siis kohta tilanteessa misä lisenssiä ei tarvita enää misään luokasa ja näin ollen erotaan AKK:sta?
Lisenssin hinta on kuitenkin vuositasolla aika pieni kustannus (matkat, majotus, ruokailut yms. kisapaikalla, puhumattakaan autojen rakentelusta) ja sisältäähän se vielä vakuutuksenkin JOS jotain sattuu.
Tere,
asioita ei kannata sekoittaa ! Luokat joissa ei vaadita lisenssiä ovat joka tapauksessa AKK:n alaisuudessa! Kuten tänäkin vuonna Eurosarjassa EM/EL on ajettu Kerhojenvälisenä harjoituskilpailuna statukseltaan ja siten ilmoitettu myös AKK:lle. Joten toiminta ei ole mitenkään AKK.sta pois sulkevaa! Eikä vaikuta mitenkään myös näkyvyyteen!
Tavoite on tällä kaikella vain houkutella ne muutamatkin kisoihin mukaan, jotka syystä tai toisesta eivät ole voineet osallistua. Kilpailijamäärät ovat edelleenkin aivan liian pieniä ja ihan kaikki täytyy kaivaa esille että ne määrät saataisiin nousemaan. Jos peilaa EM/EL luokkaa tänä vuonna, niin toiminnalla on saatu muutamia kuskeja osallistumaan niihin kisoihin jotka ovat olleet lähellä sitä omaa rataa.
Toki lisenssi vaade voidaan palauttaa aivan hyvin ja taasen pähkäillä mistä saataisiin edes pari kuskia lisää... Mutta ei pidä sekoittaa tuota etteikö toiminta ja ko. kisat olisi silti AKK:n alaisuudessa!
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
EM/EL luokan osalta olen kyllä lisenssittömyyden kannalla.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Olisiko mahdoton ajatus? Madaltaisi hankkimaan ehkä jossain vaiheessa sen lisenssin ja kokeilemaan myös eurosporttia sunnuntaisin. Olisi myös palkintona hyvästä menestyksestä lauantain luokissa.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Pakista löytyy varsin kivasti menevä EL/TS auto ja kyllähän sille pitää käyttöä saada.
Suunniteilla olis vielä uudet korit kumpaisenkiin luokkaan, kuhan vain ton kisanumeron saa selville

Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
MF kirjoitti: Kerhojenväliset kisat tarkoittaa myös sitä, että niissä mahdollisesti tapahtuneita erilaisia asioita/lieveilmiöitä ei käsitellä jälkeenpäin lajiryhmän toimesta.
Kyllä juuri näin on, kaikki mahdolliset epäselvyydet käsitellään kisapaikalla eikä niistä tehdyistä päätöksistä ole täten myöskään mahdollisuutta tehdä vetoomusta AKK:hon :!:
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.