- Vastaanotettu kiitos 179
PROJEKTI PAJA !!!
Ensin sovittelin originaalin ohjurin paikalle vain syvempää lapaa mallia Fleischmann, mutta tuloksena oli kiinnitysongelmia ja ympäripyörimisen eston rajaavia hankaluuksia. Jossain vaiheessa sitten keksin päätyä uudenmallisen Carreran ohjurin asentamiseen ja homma meni näin:
Syteen tai saveen. Mersun pohjaan vuollaan reippaan kokoinen reikä!
Fin cup -Sciroccosta ylimääräiseksi jäänyt ohjurikokonaisuus menossa asennukseen.
Plastic Welderillä on juuri liimattu pystytuet alustaan ohjurikompleksin asennusta varten.
Ohjuri koesovituksessa.
Ohjuri tulee saada oikealle korkeudelle että se kantaa keulan juuri sopian etäällä radasta.
Ohjuri alustaan ruuvattuna.
Sen verran uusi ohjuri vei sitten kuitenkin tilaa että yhtenäinen etuakseli piti korvata erillisakseleilla.
Ratkaisu EI OLE hyvä mutta onneksi paksu messinkilaakeri tukee sen verran ettei pyörä ole rauhaton.
HUOM! Autossa on 3 mm akselit ja malliauton eturenkaat.
Rakenne alta kuvattuna, virtaharjat puuttuvat.
Auton takapäätä on prepattu jo Nokian Historiciin vuosia sitten. 3 mm akseli, kuulalaakerit, Ortmanit.
Valmistuihan se lopulta! Saadaan tämäkin tökättyä sivummalle ja jatkettua tärkeämpiä projekteja!
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Juliuksen radan levikkeistä on tarttunut kuonaa korin sisäosiin, yhä näköjään putsaamatta!
Touring luokan jäätyä pois tuli Meganesta hieman käyttökelvoton ja kun otin siitä tekniikan pois niin alusta kärsi vaurioita. Hieman puistatti tuo auton kohtalo ja uuden pohjalevyn myötä auton voisi herättää uudelleen;autohan on luokiteltu Fincupissa nyt GT/P -luokkaan.
Joka tapauksessa Megane olisi ollut hengessä mukana myös nyky -touring luokassa, koska ajamani Carreran Sciroccon poisruuvattava ohjuriratkaisu on korjattu omavalmisteella ja ohjurin pidikkeen luovuttajana on toiminut juuri vanha Meganen pohja!
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Mondeo vacform laitteessa jonka mitat riittävät juuri ja juuri.
Kokonaisen korin muovaukseen kalvo pitää lämmittää paljon hartaammin kuin pienempien osien kanssa. Lisäksi kalvo pitää painaa koria vasten muovauksen alkaessa, koska imurin tuottama alipaine ei vielä katon rajasta imaise kalvoa kiinni imualustaan.
Lämmitetty kalvo peitti korin kokonaisuudessaan!
Korin kaivaminen muotista on oma operaatio sinänsä mutta tässä kokeessa en sen kummemmin surrut asian vuoksi. Olihan korin pintaan tullut muutama poimukin formauksen aikana. Kori mallintui kuitenkin ensivedokseksi yllättävän hyvin!
Muotistaan ulos kaivettu raakakori.
Noin 5 minuutissa muotoon leikattu kori sitten passattiin alustan päälle. Korin paino varmaan parin gramman paikkeilla?
Kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen kokeilu ja yllättävän onnistunut lähtökohtiin nähden. En tiedä onko tätä vielä kotiratapuolen autoissa pahemmin kokeiltukaan? Asiaan voisi palata kunhan saan uuden vacform -laitteeni viimeisteltyä. Se on kooltaan n. 1/4 isompi kuin nykyinen hässäkkä ja antaa paremmat valmiudet onnistumiselle.
Niin ja janohan näissä hommissa tahtoo aina tulla. :grin:
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- 1300ti
- Vieras
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- Ramiü
- Vieras
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Teen tässä jokin ilta kun innostun pellistä oman vakuumilaatikon, lukisin mielelläni kehitysideoita ja kokemuksia tuollaisen mitoituksesta.
Vacformauksessa käyttämäni kalvoa ostan A4 kokoisena, uuden vacformlaitteen ulkomitat (pituus ja leveys) tein siis A5 kokoiseksi (syvyysmitta ei liene niin kriittinen). Nykyinen laitteeni on tehty Carreran autarata -autoboxin muovikopasta joka on toimiva mutta hieman epäkäytännöllinen. Pienten osien ja korien valmistus pitäisi onnistua ja tarkoitukseen hankittu kalvo tarvitsee vain leikata keskeltä poikki -> käytännöllistä ja kalvoa ei mene "hukkaan".
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
ajetaan millä ajetaan ja Gilettellä loput
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- mallinnettava objekti nostetaan hieman irti reikälevyn pinnasta (esim. asettaa sen sinitarran päälle)
- objekti asemoidaan reikälevyn päälle mahdollisimman suotuisasti reikien suhteen
- myös se, miten (esim. missä kulmassa esineeseen nähden) lämmin kalvo viedään reikälevylle vaikuttaa
- lämmitetään kalvo kunnolla!
Ainakin nämä yhä Clas Ohlsonilta hekemat kalvot kestää lämmitystä puhkeamatta enemmän kuin mun näpit!
www.clasohlson.com/fi/Kansilehti-Exibel/Pr364201000
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- 1300ti
- Vieras
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Itsellekin näitä on kertynyt useita ja lopulta lopetin näiden autojen karsastamisen, kun keksin että niitähän voisi kunnostamisen yhteydessä päivittää ja mallintaa paljon alkuperäisempää vastaavaksi. Nettiä selatessa törmäsin linkistä löytyvään vastaavaan projektiin, ja lopputulos onkin tuossa paljon alkuperäisempää realistisempi.
www.slotcarouthouse.com/viewtopic.php?f=8&t=749
Omaa inspiraatiota siis odotellessa. Aihiot ei romulaarin pohjalta lopu kesken...
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- TosiNopee
- Vieras
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- Ramiü
- Vieras
"Vasen 100, kirraa...eiku!"
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Nopsaan on tuota niputettu, paketti kun tuli postista perjantaina.
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.