24.06.2026
EM-kilpailut, Kotka

Eurosarja 2015 SÄÄNNÖSTÖ

Lisää
17.11.2014 11:16 #26043 : Yly
Vastaus käyttäjältä Yly aiheessa Eurosarja 2015 säännöstö -- KOMMENTOITAVAKSI
Aikataulusta:

Lauantaina voisi varmaan miettiä OG ja TS:n paikkojen vaihtamista ?

OG on kuitenkin täyteluokka.

Jos ajaa EM tai EJ:n ja TS:n niin lauantaina pääsi kotiin aika paljon aikaisemmin, kuin nykysysteemillä.

Uskon, että harrastajakunnasta löytyy sen verran herrasmies henkeä, että OG:n löytyy nostajia ?

We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Taiska, midro98

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
17.11.2014 11:52 - 17.11.2014 12:01 #26044 : tp
Vastaus käyttäjältä tp aiheessa Eurosarja 2015 säännöstö -- KOMMENTOITAVAKSI
Aikatauluasiaa on käsitelty monta kertaa ja kummassakin vaihtoehdossa on hyviä ja huonoja puolia. Tässä muutamia juttuja, mitä minulla tulee mieleen.

OG-12 treeni saadaan EM/EJ-kierrosten väliin. Toisin päin TS-24 treeni tulisi EM/EJ-kierrosten väliin, jolloin yhdella autolla ajaja joutuisi treenaamaan TS:ää samalla autolla, jolla osallistuu toiseen kierrokseen. OG:ssa autot on viety vielä EM/EJ-kierrosten välissä katsastukseen, jotta kisa on päästy aloittamaan heti EM/EJ:n jälkeen. Tilanne ei olisi kaikille tasapuolinen, kun osalta löytyisi erilliset TS-autot ja katsastus pitäisi olla samaa autoa käyttäville EM/EJ:n jälkeen, joka toisi taas haasteita aikataulun suhteen, kun pitäisi autot keretä huoltamaankin. Mikäli EM/EJ-eriä on enemmän kuin kaksi, niin sitten taukoa kierrosten välissä voitasiin pienentää, mutta se ei välttämättä onnistu joka kisassa.

OG-12 nostot on tietysti yksi asia. Sitten tulee myös mieleen, että jaksaako kaikki ajaa 2x 8x3min EM/EJ erät ja heti perään TS:n 8x3min kisan. Tuohon ekaan asiaan voisi myös miettiä, että ajettaisiinko kuitenkin EM/EJ-luokissa vain 8x2min erät, jolloin säästyisi hieman aikaakin ja TS-luokkaan voisi antaa vielä yhden pienen lisätreenin, jos OG-12:n TS-24:n järjestys olisi toisinpäin.

TS-24 osallistumiseen vaikuttaa myös se nykyään, että siihen vaaditaan lisenssi kun EM/EJ-luokkaan sitä ei tarvita. Aika monelta EM/EJ-kuskilta lisenssi puuttuu ja se saattaa viedä vähän mielenkiintoa ajaa TS-24 luokka, kun pitäisi hommata lisenssi.
Viimeksi muokattu: 17.11.2014 12:01 tp.

Lisää
17.11.2014 12:33 #26046 : piethein
Moikka,

2015 säännöstön kommentteja:

EM-24:
Ei loveamista Hawk moottoreille.
Tämä näkemys taitaa nyt olla vallitseva?

EJ-24:
Ei sallita hoonausta moottoreille.
Taisi kaikki olla tästä nyt samaa mieltä?

TS-24:
Voidaanko Cahoza kielto perustella hinnalla / säästöllä?
Jo nyt voidaan rakentaa kone, jossa on kojo kannu ja ankkuri, cahoza pääty ja magneetit. Jos tuohon vaihtaa cahozan kannun, niin hintaero taitaa olla 13-20EUR.
Jos se cahoza rajataan pois, pitää perustelu olla jotain muuta.

T.Jussi

Jussi & Arzzi
Neutro Oy Slottimyynti
SRC Hyvinkää

Lisää
17.11.2014 12:40 #26047 : pyrtsy
Vastaus käyttäjältä pyrtsy aiheessa Eurosarja 2015 säännöstö -- KOMMENTOITAVAKSI

Yly kirjoitti: Aikataulusta: Uskon, että harrastajakunnasta löytyy sen verran herrasmies henkeä, että OG:n löytyy nostajia ?

Kotkassa ainakin oli eriä sen verran, että OG:n nostajat löytyivät ihan luokan osallistujista itsestään.

Sitä en tiedä onko tilanne tälläinen aina ja onko tilanne sama mahdollisen aikataulumuutoksen jälkeen.

KoPSA / KotkaUA

Käytä foorumin yksityisviestien sijasta mielummin sähköpostia: pyry2niemela(miuku)gmail(p1st3)com

Lisää
17.11.2014 13:26 #26051 : tp
Jussin kaksi mainittua näkemystä on ainakin minun puolesta hyväksytty. Hoonauksen toin esiin, kun noista jarruista olin saanut sanomista. Kolmannesta asiasta on varmaan useampikin eri näkemys, mutta kyllähän nuo Cahozan koneet maksavat melkein sporttikoneen verran, jos valmiina sen ostaa kisakuntoisena. Eikä hinnat tule ainakaan laskemaan, jos ei jotain aivan ihmeellistä tapahdu. Cahoza UL kannu ja T5B magneetit maksavat yhteensä $60 eli 60€ verolla. Näitä osia olen itse käyttänyt OG/boxstock-koneissa.

Lisää
17.11.2014 15:28 #26053 : OPK
Vastaus käyttäjältä OPK aiheessa Eurosarja 2015 säännöstö -- KOMMENTOITAVAKSI
Jussilla on hyvä pointti, itse voisin ehdottaa melkein seuraavaa:

Sallituksi vain nykyisten kannuvalmistajien omat päädyt ja magneetit. Päädyt on helppo valvoa, Proslotin pääty hiluineen maksaa muistaakseni kympin ja laatu on mielestäni ok. Magneeteissa on ongelma valvottavuden suhteen, mutta ihan hyvinhän me Mura-aikanakin pärjättiin, tai sitten Kojon .500 pitkät magneetit, niin voidaan sitten mittailla, jos herää epäilys.

Tuolla saataisiin kustannuksia alas, ja maahantuojalla on noihin sopivia KILPAILUKYKYISIÄ koneita tarjolla valmiina. Itse nopeasti laskin, niin Proslotin setupin osat maksavat 43.33 euroa maahantuojalla, ja samanlainen blueprint kone maksaa 81.

Kojolla taitaa olla setupin osat pikkasen enemmän, mutta EJ-koneen saa jo 56-lla eurolla...

-Olli

Lisää
18.11.2014 11:56 - 18.11.2014 11:59 #26080 : tp
Pari vuotta sitten, kun sääntöä mietittiin, niin päädyt osineen jäi vapaiksi, koska hintaerot olivat minimaalisia. Nyt Cahozan päädynosien hinta on "inflaation" myötä noussut tuplaksi, joten päätyjen ja osien rajaaminen voisi olla kohdallaan.

Mura-aikana ei ollut hirveästi vaikeuksia tunnistaa magneetteja, koska Muralla ja Kojolla on vain saatavilla .500" pitkiä magneetteja, jotka ovat ulkoisestikin hieman erilaisia. Proslotillakin oli .500" pitkät Mega II magneetit, mutta niitä ei taida saada enää uutena. Silloin päädyttiin rajaamaan eksoottisemmat ja kalliimmat bevelled eli kulmamagneetit, jotka eivät ole tällä hetkellä USRA-säännöissäkään sallittuina. Noita .450" pitkiä magneetteja on sen verran erilaisia saatavilla ja saman valmistajan magneeteissakin saattaa olla valmistuserissä eroa, joten katsastuksen kannalta on mahdoton tehdä eroa. Itse olen vertaillut magnet matcherin kanssa eri magneetteja. Kofordin tehokkaimmissa M607 magneeteissa ja Cahozan T2/T5-magneeteissa on samat lukemat, joten on aivan sama, että kumpia käyttää. Listahinta Koford M607 magneeteilla on $13.50 ja Cahozan T2 $13.00. Näitä olen itse käyttänyt TS-koneissa.

X12-koneiden ja ankkureiden hinnoittelu on tosiaan mielenkiintoista. Kofordin M504 maksaa $61.88 ja koneessa oleva M468-BOX-40 ankkuri $40.73. Eli kasatun setupin, hiilien ja hiilen jousien hinnaksi jäisi n. 20€.
Viimeksi muokattu: 18.11.2014 11:59 tp.

Lisää
18.11.2014 14:30 #26081 : Yly

tp kirjoitti: Pari vuotta sitten, kun sääntöä mietittiin, niin päädyt osineen jäi vapaiksi, koska hintaerot olivat minimaalisia. Nyt Cahozan päädynosien hinta on "inflaation" myötä noussut tuplaksi, joten päätyjen ja osien rajaaminen voisi olla kohdallaan.

Mura-aikana ei ollut hirveästi vaikeuksia tunnistaa magneetteja, koska Muralla ja Kojolla on vain saatavilla .500" pitkiä magneetteja, jotka ovat ulkoisestikin hieman erilaisia. Proslotillakin oli .500" pitkät Mega II magneetit, mutta niitä ei taida saada enää uutena. Silloin päädyttiin rajaamaan eksoottisemmat ja kalliimmat bevelled eli kulmamagneetit, jotka eivät ole tällä hetkellä USRA-säännöissäkään sallittuina. Noita .450" pitkiä magneetteja on sen verran erilaisia saatavilla ja saman valmistajan magneeteissakin saattaa olla valmistuserissä eroa, joten katsastuksen kannalta on mahdoton tehdä eroa. Itse olen vertaillut magnet matcherin kanssa eri magneetteja. Kofordin tehokkaimmissa M607 magneeteissa ja Cahozan T2/T5-magneeteissa on samat lukemat, joten on aivan sama, että kumpia käyttää. Listahinta Koford M607 magneeteilla on $13.50 ja Cahozan T2 $13.00. Näitä olen itse käyttänyt TS-koneissa.

X12-koneiden ja ankkureiden hinnoittelu on tosiaan mielenkiintoista. Kofordin M504 maksaa $61.88 ja koneessa oleva M468-BOX-40 ankkuri $40.73. Eli kasatun setupin, hiilien ja hiilen jousien hinnaksi jäisi n. 20€.

Kofordin hinnoittelu on tosiaankin tooodella mielenkiintoista.

Kun vertaa noita valmiita koneita G7 renkaisiin, niin ymmärrys alkaa tosiaan loppua....

Lisää
18.11.2014 15:27 - 18.11.2014 15:34 #26082 : OPK
Vastaus käyttäjältä OPK aiheessa Eurosarja 2015 säännöstö -- KOMMENTOITAVAKSI
Itse olen käyttänyt yleensä Proslotin Mega III magneetteja, ovat aika miellyttävät ajaa, hinta maahantuojalla taitaa olla 9€(?)

Onko kukaan erityisemmin sitä vastaan että rajataan sitten vaikka tuo Cahozan pääty pois? / ainoastaan kannuvalmistajien omat päädyt? Kun aattelee, että Cahozan päätyhilujen hinnalla saa kaksi (2) proslotin kokonaista päätyä kilkkeineen, onks järkee?

Itse olen Proslotin päätyjä kasannut, eikä mitään kummallista niissä ole, paljon parempia kuin esim. Muran päädyt.

EDIT: Kerhoilla vois myös kysellä aiheesta, niin saataisiin hieman kattavampi otos mielipiteitä tähän.

-Olli
Viimeksi muokattu: 18.11.2014 15:34 OPK.

Lisää
18.11.2014 18:03 #26084 : Yly
Kun on kyseessä näin pieni laji, pitäisi näille ahneille valmistajille antaa pitkänenä !!

Jos G12 koneista aletaan ryöstämään, niin on mielestäni ihan oikein jättää kamat mätänemään valmistajan hyllyyn !!

:evil:

Lisää
18.11.2014 19:58 #26091 : eemeli
Vastaus käyttäjältä eemeli aiheessa Eurosarja 2015 säännöstö -- KOMMENTOITAVAKSI
Hep.

Sallitaanko myös muiden valmistajien kuin muran vanhempia kannuversioita?

Lienee syytä julkaista kuvat sallituista, sitten kun on jotakin jo paperilla.

-eemeli-

Lisää
18.11.2014 20:02 #26092 : AIR
Vastaus käyttäjältä AIR aiheessa Eurosarja 2015 säännöstö -- KOMMENTOITAVAKSI

Yly kirjoitti: Kun on kyseessä näin pieni laji, pitäisi näille ahneille valmistajille antaa pitkänenä !!

Jos G12 koneista aletaan ryöstämään, niin on mielestäni ihan oikein jättää kamat mätänemään valmistajan hyllyyn !!

:evil:

Hajek (MR Cahoza) ois kyl aika hurja ilmestys, jos siihen naamaan sorvattas vielä pitkä nenä

Lisää
19.11.2014 19:22 #26120 : Taiska
Vastaus käyttäjältä Taiska aiheessa Eurosarja 2015 säännöstö -- KOMMENTOITAVAKSI
Voi olla et nää menee nyt hiukan asiasta ohi, enkä todellakaan rupea ehdottamaan mitään muutoksia sääntöihin tai muutenkaan. Mutta muutama asia mikä herätti viime kisoissa hiukan keskustelua, niin olisi kiva kuulla myös muiden mielipieteitä ja näkemyksiä asiasta. ( EIKÄ RUVETA RIITELEMÄÄN )

Yllätyin hiukan kun kun EM ja EJ luokat ajettiin kahteen kertaan ja vieläpä formaatilla 8x3 min.
Minun mielestä aikataulu olisi ollut sujuvampi jos ne olisi ajettu vain yhden kerran. Ymmärrän myös sen että on haluttu antaa nuorille mahdollisuus ajaa enemmän, mutta silloin 8x2 min olisi voinut olla toimivampi formaatti.

Lisäksi ajaisin nää ns; vakioautoluokat ensin EM/EJ/TS. Ja sitten vasta OG ja ES. Nyt koska aikataulut venyi niin moni mietti jättävänsä TS;än väliin kokonaan. Ja uskoisin että noista EM/EJ luokissa on kuskeja ketkä tahtoisi ajaa myös tuon TS;än.

Toinen mistä hiukan tuli keskustelua niin nää kilpailija numerot. Onhan se tavallaan selkeämpää että numero tulee edellisen vuoden rankkauksen mukaan. Itse tykkäisin enemmän "kiinteästä" kisanumerosta. Periaattella että rankin ykkönen sais ensin valita oman numeronsa ja kakkonen seuraavaksi jne jne jne. Monella saattaa olla oma mielinumeronsa ja mielellään ajaisi samalla numerolla useamman kauden, eikä tarvisi aina tehdä uutta koria/numero lappuja kun numero muuttuu.
Tästäkin asiasta oltiin puolesta ja vastaan, ja mielelään kuulisin muiden mielipiteitä ILMAN RIITELYÄ

Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/

Lisää
19.11.2014 19:50 #26121 : midro98
Kestäisi aika pitkään, jos kaikki saisivat päättää numeronsa.

Ei sitä numeroa ole pakko maalata. Minusta tämä nykyinen järjestely on hyvä. Sitä en vaan älyä miksi tussinumerot on kiellettyjä, mutta uranvaihtotarraan tehty tussinumero on sallittu.

Kaksoisfinaalit Ej/El on mahtavat. Voit mokata täysin, mutta saa toisen mahdollisuuden. Ajoaika on just sopiva. Ts voisi kyllä olla ennen OG. Enemmän on porukkaa jotka ajavat Em/Ej ja Ts kuin Em/Ej ja Og luokat. Helpottaisi paljon elämää tällainen siirto. Yly jo tämmöistä kirjoitteli jo.

Vielä enemmän offtopic:

Mistä siipikuskien numerot tulee? Ne evät vaihtele, joten miten ne määräytyvät?
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: pyrtsy

Lisää
19.11.2014 19:55 - 19.11.2014 19:57 #26122 : piethein
Tomi on tuossa edellä jo vastannut tuohon TSn paikkaan.

Kun OG on välissä, niin EM ja EJ kuskit voi koria vaihtamalla saada auton TS-luokkaan kelpoiseksi ja katsastettua. Samoin he siten pääsevät ajamaan TS treenin, joka olisi OG treenin paikalla EM/EJ erien välissä. Autohan ei tällöin ollisi käytössä, kun se on EM/EJ erissä mukana, katsastettuna tai työn alla.

Eli on ajateltu EM/EJ kuskeja, että pääsevät hekin mukaan vaikka olisi vain yksi auto käytössä.

T.Jussi

Jussi & Arzzi
Neutro Oy Slottimyynti
SRC Hyvinkää
Viimeksi muokattu: 19.11.2014 19:57 piethein.

Sivu luotiin ajassa: 1.322 sekuntia