24.06.2026
EM-kilpailut, Kotka

EL24

Lisää
10.02.2016 10:41 #31009 : AIR
Vastaus käyttäjältä AIR aiheessa EL24
Täähän on jo melkein kun Reginaa lukis...

Tässä jälleen kerran huomataan mite helposti ALOITTELIJOIDEN luokka sössitään täydellisesti kun sallitaan muut kun tehdaskasatut koneet. Pakkoko niitä ALOITTELIJOIDEN koneita on saada kasata osista? Paljon selkeämpi kun sallitaan vaan Kojon kasaamat setapit, oli laatu mitä tahansa.

Tuon mittasäännön kiertäminen on naurettavan helppoa jos vähänkin tarkemmin miettii.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: R.O, Taiska

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
10.02.2016 10:42 #31010 : krp
Vastaus käyttäjältä krp aiheessa EL24
Kun ei sitä voi valvoa onko se Kojootin kasaama vai Erkin vääntämä...

Lisää
10.02.2016 10:46 - 10.02.2016 10:50 #31011 : AIR
Vastaus käyttäjältä AIR aiheessa EL24

krp kirjoitti: Kun ei sitä voi valvoa onko se Kojootin kasaama vai Erkin vääntämä...

En usko, sopivilla rangaistuksilla helpoin tapa. Onko oikeasti skaalapuolella niin ns kusipää-jengiä että pitää tahallaa rikkoa sääntöä jos sanotaan että vain tehdaskasatut sallittu? Tää kuitti ei sit ollu sulle kohdistettu Kimmo
Viimeksi muokattu: 10.02.2016 10:50 AIR.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Taiska

Lisää
10.02.2016 11:00 #31012 : Tumppi
Vastaus käyttäjältä Tumppi aiheessa EL24

AIR kirjoitti:

krp kirjoitti: Kun ei sitä voi valvoa onko se Kojootin kasaama vai Erkin vääntämä...

En usko, sopivilla rangaistuksilla helpoin tapa. Onko oikeasti skaalapuolella niin ns kusipää-jengiä että pitää tahallaa rikkoa sääntöä jos sanotaan että vain tehdaskasatut sallittu? Tää kuitti ei sit ollu sulle kohdistettu Kimmo

Varmaan ei ole ongelma. Ongelma on vain nyt se että säännöissä on aikanaan jätetty mahdollisuus tuolle että sen voi kasata osista... olisi pitänyt tehdä siten, että vain valmiskone on sallittu ja se olis jotenkin "speciaalisti" merkattu -kannu-magneetit vaikkapa että näkis jos ne on vaikkapa uudelleen liimattu tms..
- jos tarve liimata uudestaan niin kone pitäs lähettää "maahantuojalle" tai hänen valtuuttamalleen "rakentajalle" joka liimaisi ja sitten taasen merkkaisi/sinetöisi jotain semmosta...

- mutta se meni jo ohi, nyt yritetään rakentaa hyvä valvontamekanismi :-?

Lisää
10.02.2016 11:24 #31013 : TM
Vastaus käyttäjältä TM aiheessa EL24
Pitää olla kohtuullisen paljon harrastanut että edes erottaa ajettavuudessa onko kone hoonattu esim. 535 vai 538 kokoon. Muistutetaan lisäksi että viimevuonna eurosarjan EL luokassa ajettiin kolmanneksi Hawk 6 koneella. Jokainen voi katsoa lopputuloksista kuka tuon tempun teki, en minä.

Asiasta moottorisahaan. Mistä Tumppi noita mikrometrejä löysi? Saattaisi olla tarvetta muissa harrastuksissa.

Lisää
10.02.2016 11:42 - 10.02.2016 12:08 #31014 : Tumppi

TM kirjoitti: .....
Asiasta moottorisahaan. Mistä Tumppi noita mikrometrejä löysi? Saattaisi olla tarvetta muissa harrastuksissa.

Kookelista... reikämikro - sisämikrometri hakusanoilla...

www.ilaritools.fi/product/128/sisamikrometri-limit
- 85€ alvin kanssa...

suomenteratuonti.fi/Tuote/Sisamikrometri_M_70
- tämä maksaisi 160€ alv0%

Noissa vain tulee eteen se kuka mittaa ja miten mittaa... eli ilmeisesti ei hyviä "?"
- tai ainakin tarkkuutta vaatii mittauksessa ettei tee liian hätäisiä johtopäätöksiä.
Viimeksi muokattu: 10.02.2016 12:08 Tumppi.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: TM

Lisää
10.02.2016 13:52 #31019 : pyrtsy
Vastaus käyttäjältä pyrtsy aiheessa EL24
Mikrometrehän on sitten vain yksi merkki...Mitutoyo.

Noh leikki sikseen. Tarkiten mitataan kolmepisteisellä sisämikrometrillä, harmi vain, että ei oikein sovellu tähän tarkoitukseen kun magneetit ei muodosta täyttä kehää.

Jos on pakko käyttää mikrometriä niin mittaus useaan kertaan ja jos tuloksen saa toistettua moneen kertaan -> tulos jatkoon.

Varmiten homma onnistuu tulkeilla niinkuin aiemmin todettu.

KoPSA / KotkaUA

Käytä foorumin yksityisviestien sijasta mielummin sähköpostia: pyry2niemela(miuku)gmail(p1st3)com

Lisää
10.02.2016 13:54 #31020 : Tumppi

Pyry kirjoitti: Mikrometrehän on sitten vain yksi merkki...Mitutoyo.

Noh leikki sikseen. Tarkiten mitataan kolmepisteisellä sisämikrometrillä, harmi vain, että ei oikein sovellu tähän tarkoitukseen kun magneetit ei muodosta täyttä kehää.

Jos on pakko käyttää mikrometriä niin mittaus useaan kertaan ja jos tuloksen saa toistettua moneen kertaan -> tulos jatkoon.

Varmiten homma onnistuu tulkeilla niinkuin aiemmin todettu.

Jeps, juuri näin...

kolmen pisteen mittumaaria oli ~800€ :???:

Lisää
10.02.2016 14:11 #31022 : Yly
Vastaus käyttäjältä Yly aiheessa EL24

Pyry kirjoitti: Varmiten homma onnistuu tulkeilla niinkuin aiemmin todettu.

Eikös he lopettaneet harrastamisen jo vuosia sitten ?

:wink:

We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: AIR, Pora

Lisää
10.02.2016 14:17 #31023 : H.Virtanen
Vastaus käyttäjältä H.Virtanen aiheessa EL24
Keskustelu käy taas vilkkaana, mukavahan tätä on seurata. Heräsi mieleen yksi kysymys. Kun nyt hoonaaminen sallitaan, koska sitä ei oikein voida kieltää, niin miksi on oltava raja kuinka suureksi ilmaraon hoonaa? Miksi se ei vaan olisi sallittua mieleiseksi? Kone olisi kuitenkin kojo, valmiina tai palikoista, siis tarkoin rajoitettu. Mutta ikävää jälkitarkastusta ei enää tarvittaisi.

hessu

Lisää
10.02.2016 14:19 - 10.02.2016 14:22 #31024 : Yly
Vastaus käyttäjältä Yly aiheessa EL24

H.Virtanen kirjoitti: Keskustelu käy taas vilkkaana, mukavahan tätä on seurata. Heräsi mieleen yksi kysymys. Kun nyt hoonaaminen sallitaan, koska sitä ei oikein voida kieltää, niin miksi on oltava raja kuinka suureksi ilmaraon hoonaa? Miksi se ei vaan olisi sallittua mieleiseksi? Kone olisi kuitenkin kojo, valmiina tai palikoista, siis tarkoin rajoitettu. Mutta ikävää jälkitarkastusta ei enää tarvittaisi.

hessu

Koska silloin se tehdasvalmis kone olisi huonompi !

Näin ollen jokaisen olisi ikään, kuin pakko honata set-upit.....

Palautetaan mieliin aktiivisesti EL-24 luokkaa ajavan kuskin kommentti:

midro98 kirjoitti: Joo elikkäs...

En kohdenna tätä viestiä kenellekkään, tämä on vain huomoideni kokoelma.

Olin ¨lomalla¨ muutaman viiko foorumeilta ja tänään Yly sanoi että kannataisi käydä katsomassa topicci Kofordin koneesta.

Ajattelinpä lisätä oman mielipiteeni koska, sen takia foorumit on olemassa. Olen slotti ¨vakaumukseltani¨ oudossa paikassa, sillä olen ainoa alle 18v kuski joka mekkaa itse. (ainakin viime skaala&siipi kisoissa) Toisin kuin lompakkoni, tahtoisin ajaa ES-24 luokkaa. Koska on jonkun verran tullut pyörittyä siipikisoissa, niin siipi tielle jäin.

Back to topic: Jos Kofordin kone poistetaan EL-luokasta, mielestäni luokan ajamisessa ei ole enää mitään järkeä, sillä eikös eurolightin idea ole tutustuttaa uusia kuljettajia auton ja ajamisen salaisuuksiin.

Sitä en ymmärrä että mistä tämä koko juttu edes alkoi. Eikös idea ole että kuski kasaa & tuntee oman autonsa. Minua harmittaa suuresti kisoissa nähdä ¨nuorison¨ pelaamassa puhelimilla kun ¨isit¨ korjailee autoja. Ymmärrän että kaikki ovat näin aloittaneet, mutta miksi jäädä tälle tielle.

Voin käsi MAOL-taulukkokirjalla sanoa että niillä keille EL-24 luokka on tarkoitettu ei ole hooneja tai muita hilavitkuttimia. Nämä hoonisankarit haluavat auttaa vain nuorempia leikkimään isoa kalaa pienessä lammessa. Te ketkä haluatte hoonailla koneita ja tehdä muita mystisiä toimenpiteitä voitte mennä leikkimään OG ja ES luokkiin.

Miksi taivuttaa sääntöjä kun missään ei mitään vikaa ollut?

Ehdottaisin että unohdettaisiin turha murehtiminen ja säätäminen ja opettaisimme harrastuksemme tulevaisuudelle kuinka mekata autoja. Itsehän olen jo tämän aloittanut. Pidän nykyisin Iisalmsessa keskiviikkoisin kerhoa, jossa opetan kerholaisille auton kasaamisen taikoija.

We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel
Viimeksi muokattu: 10.02.2016 14:22 Yly.

Lisää
10.02.2016 14:23 #31025 : H.Virtanen
Ymmärrän pointin. Olisko ne niin paljon parempia, että olisi syytä tehdä tämä vaikea sääntötulkinta... ?

Lisää
10.02.2016 14:24 #31026 : H.Virtanen
Juu, mulle passaa ihan hyvin ettei hoonaamista sallita olenkaan, mutta eikös nyt tilanne ole kallistunut siihen että hoonaus rajoissa sallitaan.

Lisää
10.02.2016 14:41 #31027 : H.Virtanen
Vielä pieni täsmennys ajatuksiini. Näen tämän potentiaalisena riidan aiheuttajana, kuinka päätetään mitkä tai kenen koneet auotaan. Nopeimmatko vai saako vaan vaatia aukasemista? Jotenkin kuvittelen, että hoonaamisen salliminen johtaa useimmilla siihen että hoonataan varmuuden vuoksi siihen mihin on sallittu. Jos vaikka kone tulis siitä vielä vähän paremmaksi. Eli aika vähän jäisi niitä jotka ei tätä lopulta käyttäisi...

No, kuhan pyörittelen, eikös nyt sallita villitkin ajatukset. Turha kai sitten kun asiat on lukkoon lyöty enää tät pyöritellä...

Lisää
10.02.2016 15:48 #31028 : Taiska
Vastaus käyttäjältä Taiska aiheessa EL24
Tää tulee nyt asian ohi mut sanompahan vain.

EL startit ei vaikuta rankking numeroon mitenkään joten sehän on "täyteluokka". Ja mä itse ajelen Hawk7 koneella koska se on hyvä helppo ja halpa. Olishan se varmaski kiva menestyä, mut vielä tässä vaiheessa ajan siksi kun se vain nyt on niin pirun kivaa. Lappeenrannassa ajelin koneella jolla oli jo 4 kisaa alla ja noin 2000-2500 kerhokierrosta. Ja tosiaan sillä samalla koneella ajoin viikonloppuna 3 lähtöä. Ja nyt tuntuu siltä että on aika vaihtaa uusi kone Kouvolaa varten. Siinä on mun mielestä hinta laatu suhde hyvin kohdallaan. Lappeessa taisin tulla EL luokassa viidenneksi. Ihan OK tulos tolla koneella, ja mä todellakin nautin joka kierroksesta. Ja mitä harrastamisen kuluihin noin niinkuin muuten tulee. Niin Lappeenrannassa ainoat mekkaukset mitä joudun tekemään kolmessa lähdössä, niin Marko vaihtoi kerran breidit mun autoon.
2 lähtöä EL luokkaa ja 1 TS pelkillä breidien vaihdoilla. (melko halpaa)

Itse pidän EL luokasta juuri sen takia että se on helppo ja halpa ja mun on helppo lähteä siihen leikkiin mukaan. Mut mulle se ajamisen nautinto on pääasia ja tulokset sit vähän tois sijainen juttu.

Mut ymmärrän myös sen että toiset haluaa menestyä ja tekee kaikkensa sen eteen. Mut muiskahaana pojat ja tytöt myös välillä nauttia siitä ajamisesta.

Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/

Sivu luotiin ajassa: 0.335 sekuntia