EL24

Lisää
02.02.2016 11:52 #30836 : Tumppi
Vastaus käyttäjältä Tumppi aiheessa EL24

OPK kirjoitti: Kyssäri: eikö silloin puhuttu kun murasta luovuttiin, että yritetään tehdä mahdollisimman pitkällä aikavälillä nämä sääntömuutokset. Nyt meidän EL24-luokka vedetään samantien uusiksi, ei kestänyt montaa vuotta. Tosi moni noita koneita on ostanut jo. Tehkää mitä lystäätte mun puolesta, mutta Kale tuossa puhu että häntä ei kuunneltu viime kerralla, eikä meitä näköjään kuunnella nytkään. Ihan vaan huomiona. Täksi vuodeksi tapettiin Suomesta 32-luokat ja veikkaan että toi OG:kaan ei paljoa houkuttele noin perjantai-luokkana, jonne se siirrettiin, vaikka mun mieletsä ei tarvetta olisi ollut.

-Olli

Niinpä, se oli idea mutta jostain syystä piti tämä Kojo vaihtoehto siihen tunkata, riskit tiedettiin. Parempi se hävittää ennen kuin karkaa lopunkin käsistä, sitä ei olisi alunperin saanutkaan edes tuohon rinnalle tuoda. Kyllä sitä pelättiin että joku ennemmin tai myöhemmin sen pilaa, ikävä kyllä Kojolta saadut tiedot eivät myöskään ole asian säilyttämisen puolesta olleet edullisia. Kilpailijamäärät on vielä pieniä ja moni on ajanut sitä H6 koneella, joten vahinko ei ole iso. Voin jokaiselle ostaa sen H6 koneen joka siellä Lappeenrannan viivalla on Kojon koneella, jos se harraste on siitä kiinni.

32-luokkien suhteen voi sanoa, että jos kuskeja ei ole kuin 2-5 viivalla, niin sitä ei kannata "riippakivenä" pitää vaan luoda jotain muuta. Se joka haluaa 32-kisoja ylläpitää sarjamuotoisena, pistää vain pystyyn omat kisat, ei se ole kuin tekijöistä kiinni (pl. SM viikonloppu). Näyttää OG:ssa olevan nyt enempi porukkaa kuin syksyllä, katotaan nyt miten se etenee, jos kuolee niin sitten kuolee vapautetaan sekin tila. Muutaman kuskin "riippakiviä" kun ei kannata pitää...
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Taiska

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
02.02.2016 12:05 #30837 : R.O
Vastaus käyttäjältä R.O aiheessa EL24

OPK kirjoitti: Täksi vuodeksi tapettiin Suomesta 32-luokat ja veikkaan että toi OG:kaan ei paljoa houkuttele noin perjantai-luokkana, jonne se siirrettiin, vaikka mun mieletsä ei tarvetta olisi ollut.

-Olli

Koko keskustelu ei kovinkaan koske mua (olen edelleen sitä mieltä että EM ja EL kalusto voisi olla identtistä, ikäluokat vain erona) mutta tuohon lainattuun kohtaan: 32-luokkia mitenkään ole tapettu. SM-kisoissahan tuo on tarkoitus ajaa pitemmän kaavan mukaan(?). Eurosarjassa perjantai illan varaaminen kolmelle kuskille ei palvele kun kolmea kuskia. Siinä ei ole vuodesta toiseen mitään järkeä. Lauantain pitempi TS treeni on puolestaan tervetullut. Syömässäkään en ehtinyt käymään kun pojat ajoi euromini, itse OG:n ja TS:n, niin taukoja ei ollut missään kohtaa yhtään.

BTW, Ensi perjantain OG:ssa näyttäisi olevan enemmän osallistujia kun viime vuonna missään kisassa!

Lisää
02.02.2016 12:05 #30838 : Taiska
Vastaus käyttäjältä Taiska aiheessa EL24
Nyt on tullut niin paljon moottoriasiaa et ihan varmuudenvuoks kysyn että onhan se Hawk7 sallittu kone EL-24 luokassa ?

Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/

Lisää
02.02.2016 12:09 #30839 : Tumppi

Taiska kirjoitti: Nyt on tullut niin paljon moottoriasiaa et ihan varmuudenvuoks kysyn että onhan se Hawk7 sallittu kone EL-24 luokassa ?

On.

Lisää
02.02.2016 12:44 - 02.02.2016 12:47 #30840 : Tumppi

R.O kirjoitti:

OPK kirjoitti: Täksi vuodeksi tapettiin Suomesta 32-luokat ja veikkaan että toi OG:kaan ei paljoa houkuttele noin perjantai-luokkana, jonne se siirrettiin, vaikka mun mieletsä ei tarvetta olisi ollut.

-Olli

Koko keskustelu ei kovinkaan koske mua (olen edelleen sitä mieltä että EM ja EL kalusto voisi olla identtistä, ikäluokat vain erona) mutta tuohon lainattuun kohtaan: 32-luokkia mitenkään ole tapettu. SM-kisoissahan tuo on tarkoitus ajaa pitemmän kaavan mukaan(?). Eurosarjassa perjantai illan varaaminen kolmelle kuskille ei palvele kun kolmea kuskia. Siinä ei ole vuodesta toiseen mitään järkeä. Lauantain pitempi TS treeni on puolestaan tervetullut. Syömässäkään en ehtinyt käymään kun pojat ajoi euromini, itse OG:n ja TS:n, niin taukoja ei ollut missään kohtaa yhtään.

BTW, Ensi perjantain OG:ssa näyttäisi olevan enemmän osallistujia kun viime vuonna missään kisassa!

Jeps, juuri TS luokkaan on haluttu/vaadittu enempi treeniä että voi testailla eri asoita kunnolla. Samaten aamun EM/EL treenit on olleet hyvin lyhyitä. Nyt kun kaikille noille perinteisille luokille annetaan kunnon treenit siellä ei tilaa ole sitten muille luokille. Siitä johtuen sitten siirrettiin OG perjantaille koska se haluttiin ainakin toistaiseksi säilyttää.

Samalla järjestelyllä annetaan kilpailun järjestäjälle myös hieman enemmän aikaa lauantai päivälle, nyt pitäs keretä syömäänkin, treeneihin nappulan painaja on helpompi hakea kuin itse kilpailueriin.
Viimeksi muokattu: 02.02.2016 12:47 Tumppi.

Lisää
02.02.2016 12:55 #30841 : AIR
Vastaus käyttäjältä AIR aiheessa EL24
[/quote]

Syömässäkään en ehtinyt käymään kun pojat ajoi euromini, itse OG:n ja TS:n, niin taukoja ei ollut missään kohtaa yhtään[/quote]

Onneksi German Open auttaa isossa kuvassa tasapainottamaan kisaamista ja taukoja! :)
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Tuho Polttaja

Lisää
02.02.2016 15:31 - 02.02.2016 15:31 #30844 : Yly
Vastaus käyttäjältä Yly aiheessa EL24

AIR kirjoitti:

Syömässäkään en ehtinyt käymään kun pojat ajoi euromini, itse OG:n ja TS:n, niin taukoja ei ollut missään kohtaa yhtään[/quote]

Onneksi German Open auttaa isossa kuvassa tasapainottamaan kisaamista ja taukoja! :)[/quote]

Testi viesti !

We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel
Viimeksi muokattu: 02.02.2016 15:31 Yly.

Lisää
02.02.2016 19:38 #30851 : midro98
Vastaus käyttäjältä midro98 aiheessa EL24
Joo elikkäs...

En kohdenna tätä viestiä kenellekkään, tämä on vain huomoideni kokoelma.

Olin ¨lomalla¨ muutaman viiko foorumeilta ja tänään Yly sanoi että kannataisi käydä katsomassa topicci Kofordin koneesta.

Ajattelinpä lisätä oman mielipiteeni koska, sen takia foorumit on olemassa. Olen slotti ¨vakaumukseltani¨ oudossa paikassa, sillä olen ainoa alle 18v kuski joka mekkaa itse. (ainakin viime skaala&siipi kisoissa) Toisin kuin lompakkoni, tahtoisin ajaa ES-24 luokkaa. Koska on jonkun verran tullut pyörittyä siipikisoissa, niin siipi tielle jäin.

Back to topic: Jos Kofordin kone poistetaan EL-luokasta, mielestäni luokan ajamisessa ei ole enää mitään järkeä, sillä eikös eurolightin idea ole tutustuttaa uusia kuljettajia auton ja ajamisen salaisuuksiin.

Sitä en ymmärrä että mistä tämä koko juttu edes alkoi. Eikös idea ole että kuski kasaa & tuntee oman autonsa. Minua harmittaa suuresti kisoissa nähdä ¨nuorison¨ pelaamassa puhelimilla kun ¨isit¨ korjailee autoja. Ymmärrän että kaikki ovat näin aloittaneet, mutta miksi jäädä tälle tielle.

Voin käsi MAOL-taulukkokirjalla sanoa että niillä keille EL-24 luokka on tarkoitettu ei ole hooneja tai muita hilavitkuttimia. Nämä hoonisankarit haluavat auttaa vain nuorempia leikkimään isoa kalaa pienessä lammessa. Te ketkä haluatte hoonailla koneita ja tehdä muita mystisiä toimenpiteitä voitte mennä leikkimään OG ja ES luokkiin.

Miksi taivuttaa sääntöjä kun missään ei mitään vikaa ollut?

Ehdottaisin että unohdettaisiin turha murehtiminen ja säätäminen ja opettaisimme harrastuksemme tulevaisuudelle kuinka mekata autoja. Itsehän olen jo tämän aloittanut. Pidän nykyisin Iisalmsessa keskiviikkoisin kerhoa, jossa opetan kerholaisille auton kasaamisen taikoija.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Tumppi, krp, Yly, Taiska

Lisää
02.02.2016 19:56 - 02.02.2016 20:01 #30852 : OPK
Vastaus käyttäjältä OPK aiheessa EL24

midro98 kirjoitti: Joo elikkäs...

En kohdenna tätä viestiä kenellekkään, tämä on vain huomoideni kokoelma.

Olin ¨lomalla¨ muutaman viiko foorumeilta ja tänään Yly sanoi että kannataisi käydä katsomassa topicci Kofordin koneesta.

Ajattelinpä lisätä oman mielipiteeni koska, sen takia foorumit on olemassa. Olen slotti ¨vakaumukseltani¨ oudossa paikassa, sillä olen ainoa alle 18v kuski joka mekkaa itse. (ainakin viime skaala&siipi kisoissa) Toisin kuin lompakkoni, tahtoisin ajaa ES-24 luokkaa. Koska on jonkun verran tullut pyörittyä siipikisoissa, niin siipi tielle jäin.

Back to topic: Jos Kofordin kone poistetaan EL-luokasta, mielestäni luokan ajamisessa ei ole enää mitään järkeä, sillä eikös eurolightin idea ole tutustuttaa uusia kuljettajia auton ja ajamisen salaisuuksiin.

Sitä en ymmärrä että mistä tämä koko juttu edes alkoi. Eikös idea ole että kuski kasaa & tuntee oman autonsa. Minua harmittaa suuresti kisoissa nähdä ¨nuorison¨ pelaamassa puhelimilla kun ¨isit¨ korjailee autoja. Ymmärrän että kaikki ovat näin aloittaneet, mutta miksi jäädä tälle tielle.

Voin käsi MAOL-taulukkokirjalla sanoa että niillä keille EL-24 luokka on tarkoitettu ei ole hooneja tai muita hilavitkuttimia. Nämä hoonisankarit haluavat auttaa vain nuorempia leikkimään isoa kalaa pienessä lammessa. Te ketkä haluatte hoonailla koneita ja tehdä muita mystisiä toimenpiteitä voitte mennä leikkimään OG ja ES luokkiin.

Miksi taivuttaa sääntöjä kun missään ei mitään vikaa ollut?

Ehdottaisin että unohdettaisiin turha murehtiminen ja säätäminen ja opettaisimme harrastuksemme tulevaisuudelle kuinka mekata autoja. Itsehän olen jo tämän aloittanut. Pidän nykyisin Iisalmsessa keskiviikkoisin kerhoa, jossa opetan kerholaisille auton kasaamisen taikoija.

Harvinaisen hyvää tekstiä, tässä oli juuri niitä pointteja, mitä itse ajattelin. Boldasin tärkeimmän lauseen. Vaikkakin kirjoituksellinen ilmaisuni saattoi johdattaa harhaan.

En missään nimessä muuten olisi tämän hoonaamisen kannalla, voidaan mun puolesta sallia vaikka pelkästään tehdaskoneet, mutta milläs valvot sitä.

Olis vissiin kerrankin pitänyt olla vaan hiljaa :D

-Olli

PS. Itse aloitin mekkaamaan kokonaan itse juurikin silloiseen EJ-24 luokan aloittaessani, silloin Rungotkin oli terästä ja junnuilla ei ollu älypuhelimia :D
Viimeksi muokattu: 02.02.2016 20:01 OPK.

Lisää
03.02.2016 05:50 #30858 : Yly
Vastaus käyttäjältä Yly aiheessa EL24
Miro kuulostaa ruudulla hämästyttävän fixulle nuorelle miehelle !

Joku tuossa kysyi, mistä tämä hässäkkä lähti liikkeelle.

Se lähti liikkeelle siitä, että joku halusi tehdä jollekin paremman moottorin, kuin säännön "henki" oli alkujaan ajateltu.

Kun alkaa " pullistelemaan" luokassa, joka on yritetty tarkoin rajata säännöillä, niin päättävien elimien on pakko lyödä jarrut pohjaan.

Tämän takia on nyt ehdotettu, että ensi vuodelle Koford moottori kielletään.

Vaikka asia ei edelleenkään kosketa minua ( ehkä siksi pystyn suhtautumaan asiaan neuraalisti ) niin silti ehdotan, että Koford yksityyppimoottori säilyisi edelleen EL-24 koneena siten, että ilmarako on tuon .533 +- toleranssi.

On mielestäni hyvä, että EM ja EL autoilla on selkeä nopeusero !!

Jokainen jättäköön vetämättä nerneet nenäänsä tämän minun mielipiteeni takia ! I love You All :)

We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel

Lisää
03.02.2016 09:08 - 03.02.2016 09:44 #30866 : Tumppi

midro98 kirjoitti: ...
...
...
...
.

Tämä on juuri se mikä on ollut tavoite, aloittelija- sisäänheittoluokka idealla.

Kohtuu helppoa ja simppeliä, ilman erikoistaitoja ja erikoistyökaluja, helpompaa myydä "hiljaisille" kerhoille, jota työtä me olemme tehneet taustalla parin viime vuoden aikana. Hiljaa hyvä tulee toivon mukaan.

midro98 kirjoitti: ...
...

...
...
.

Rinnalla on olemassa kaksi moottorivaihtoehtoa: Hawk7(falcon) tahi Haw6.

H7 niille ketkä vain haluaa ajaa, eivätkä halua moottoriaa rakentaa yms.. kun menee vanhaksi tai kulku loppuu uutta tilalle ~15€.

H6 on taasen oiva vaihtoehto niille, jotka haluaa opetella moottorin huoltamista (EI rakentamista)! Moottori on avattavissa, sen voi pestä, vaihtaa hiilet, jousen eristeet, shuntit, prikat yms.. Ankkurin saa vaihtaa, Neutrolla on samoja ankkureita myynnissä. Moottorin kannu on rakennettu siten että siinä ei tule tarvetta irrotella magneetteja, liimailla eikä hoonata niitä.

Huoltotoimenpideillä tuosta moottorista saattaa saada aavistuksen nopeamman kuin esmeks H7. Moottorin hinta on vain ~20€, ei ehkä tule suurta vahinkoa moottorin huoltamisen epäonnistuttua"?" Se mitä tuolle voi tehdä, on sopivaa aloittelua uudelle harrastajalle joka haluaa opetella perusasioita, ilman erikoistyökaluja, erikoistaitoja, rohkeutta vain tarvitaan tehdä jotain uutta.

Sanoisin että kyllä tuohon luokkaan ideaa jää uuden kuljettajan tutustumiseen: Moottorin ja auton huollon sekä säätämisen suhteen ja vielä ajamisen salaisuuksiin, mun mielestä ei ole pois sulkevaa..

Toivon mukaan kommentteja tulee edelleenkin, joka puolelta. Nyt on aika tuoda hyviä ja ei hyviä vaihtoehtoja esille !
Viimeksi muokattu: 03.02.2016 09:44 Tumppi.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: TM

Lisää
03.02.2016 10:42 #30872 : tp
Vastaus käyttäjältä tp aiheessa EL24
EM-24 ja EL-24 luokkien ero jää pieneksi, jos EL-24 luokassa ei ole nopeampaa moottoria. Minusta jos ei ole nopeampaa moottoria, niin sitten samat säännöt kumpaankin luokkaan.

Tässä on kuitenkin aikaa miettiä aivan uusiakin vaihtoehtoja EL-24 luokan moottoriksi ensi vuodelle. Aikoinaan tein jo hieman testejä eri moottoreilla, mutta testaaminen jäi kesken Kotkan vanhan radan tulipalon takia. Ulkomailla ajetaan Hawk 6 pohjaisilla koneilla, joihin vaihdetaan ns. US-made ankkuri. Näitä on saatavilla ainakin Kofordilta ja Proslotilta.

M644 Koford replacement arm for JK Hawk. Plated better then drill blank shaft, 800° epoxy. Requires JK replacement endbell for Koford arms. $32.14 ea.

PS-4016 Hawk Replacement Armatures $26.50

Yksi vaihtoehto olisi Proslotin PS-4002 sarjan koneet, joihin on saatavilla useampia erilaisia ankkureita. Näistä minulla ei ole juuri kokemuksia kuin perus PS-4002 mallista. Proslotin koneet ovat ainakin listahinnoiltaan hieman Kofordia edullisempia ja kuulalaakeroidun moottorin saa noin $50 hintaan. Jenkeissä perus PS-4002 koneilla ajetaan siipikisojakin, joten ilmeisesti koneet ovat aika kestäviä.

Eri mallit:

PS-4002 Euro MK 1 Motor - 47,000 + rpm, 160/gm-cm, 950mA, standard with 90 degree springs. Designed for 1/32 and 1/24 Scale Home, Club and Commercial Racing. $13.95
PS-4002FK Euro MK1 Motor, 65 turns 30 of screws installed can to endbell and then covered by our SpeedFX Seals. $13.95
31, 15° timing, poly neo magnets, glued on endbells, crimped tabs, drilled and tapped with
PS-4002B Euro MK1 Motor with American made PD (Puppy Dog) armature as used in retro can am racing, with 4 can
screws and double seal. This motor runs correctly CW Rotation. $45.00
PS-4002B-CCW Euro MK1 Motor with American made PD (Puppy Dog) armature as used in retro can am racing, with 4 can
screws and double seal. This motor runs correctly CCW Rotation. $45.00
PS-4002B-B Euro MK1 Motor with American made PD (Puppy Dog) armature and can ball bearing, as used in retro can
am racing, with 4 can screws and double seal. This motor runs correctly CW Rotation. $51.00
PS-4002B-BCCW Euro MK1 Motor with American made PD (Puppy Dog) armature and can ball bearing, as used in retro can
am racing, with 4 can screws and double seal. This motor runs correctly CCW Rotation. $51.00
PS-4002C Euro MK1 Motor with American made BD (Big Dog) armature CW Rotation . $43.00
PS-4002C-CCW Euro MK1 Motor with American made BD (Big Dog) armature CCW Rotation . $43.00
PS-4002-12 Euro MK 1 Motor with American made X12 armature 38* CW Rotation $43.00
PS-4002-12-CCW Euro MK 1 Motor with American made X12 armature 38* CCW Rotation $43.00
PS-4002-12CPR Euro MK 1 Motor with American made X12 armature 38* CW Rotation, assembled with our copper hardware $48.95* *Add $7.00 for single or $14.00 for double Ball bearings.
PS-4002-R Raptor Euro MK-1 Motor with American Made Hawk Armature CW Rotation $42.00
PS-4002-R-CCW Raptor Euro MK-1 Motor with American Made Hawk Armature CCW Rotation $42.00

Nuo X12-mallit ovat Hawk 6 kokeilujen perusteella ehkä liiankin nopeita, jos verrataan perinteiseen painavaan C-kannumoottoriin.

Lisää
03.02.2016 12:54 - 03.02.2016 12:56 #30877 : TM
Vastaus käyttäjältä TM aiheessa EL24
Parina viimevuonna EL luokaa ajaneena olen edelleenkin sitä mieltä että säännöille ei ole pakko tehdä mitään muuta kuin sallia tuo hoonaus olosuhteiden pakosta 533 kokoon (jos kerran tehdaskoneetkin ovat siihen hoonattu). Säännöthän ovat oikeastaan nyt hyvät kun voi valita edullisemman ja helpommin ajettavan vaihtoehdon tai nopeamman ja hieman hankalammin ajettavan vaihtoehdon.

Nykyisillä säännöillä on pystynyt haastamaan hawkilla kofordin jos vain kuski ja auto muuten toimii (Kotka ehkä poikkeus), ainakin minä olen pystynyt enkä voi sanoa olevani mikään pro kuski (mineistäkin taitaa löytyä parempia).
En ole kuullut mitään hirvittävää valitusta moottorisäännöstä EL kuskien suusta, monesta muusta asiasta on valitettu paljon enemmän mutta niihinkin tuli jo parannusta tälle vuodelle.

Jokaisella kerholla voitaisiin nyt järjestää kysely EL kuskien kesken siitä mitä mieltä he itse ovat nykyisestä moottorisäännöstä. Katsotaan sitten onko tarvetta jotain tehdä ja jos niin mitä.

PS. Olisiko hyvä perustaa oma sääntökeskustelu osio tänne foorumille johon kaikki voivat tuoda mielipiteitään säännöistä ja mahdollisia parannus ehdotuksia, ei siis ainoastaan EL luokan vaan muutenkin sääntöasioista.
Viimeksi muokattu: 03.02.2016 12:56 TM.

Lisää
03.02.2016 13:48 #30879 : Taiska
Vastaus käyttäjältä Taiska aiheessa EL24
Komppaan edellistä kirjoitusta. Itse nuukanamiehenä ajelen Hawk7 koneella ja oon siihen todella tyytyväinen. Ja nykyinen konesääntö antaa mukavasti mahdollisuuksia. Ja tavallaan pidän jopa siitä ajatuksesta että eri radat sopii eri koneille eri tavalla. Vähän niinkuin oikeassakin rata-autoilussa, tiettyt radat sopii toisille talleille paremmin kuin toiset. (WTCC muutama vuos sitten BMW vs SEAT)

Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/

Lisää
04.02.2016 08:48 #30897 : tp
Vastaus käyttäjältä tp aiheessa EL24
Tein alustavia kyselyjä moottoreista Proslotin suuntaan. Proslot on valmis tekemään meille tarvittaessa oman EL-24 moottorin., jonka teho asettuisi Hawk-koneiden yläpuolelle, mutta hieman Kofordin alapuolelle. Tehon lisäksi on huomattava, että nämä uudemmat minimoottorit ovat selvästi kevyempiä ja siten tehoa ei tarvitse olla yhtä paljon.

Alustava listahinta olisi $30 eli euroissa suunnilleen saman verran. Tilaan mallikappaleet ja vertailen niitä nykyisiin moottoreihin Kotkan radalla.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Taiska, TM

Sivu luotiin ajassa: 0.533 sekuntia