- Vastaanotettu kiitos 36
Eurosarja kisaformaattikeskustelu 2017-
Offtopic /*
Ainiin mutta mun mielipidehän on täysin arvoton kun en ikinä ole mitään järjestänyt ja olen kaiken lisäksi näitä kaikkien paheksumia "kv-jannuja"
*/
Mutta joo, nykyinen Eurosarja on oikein miellyttävä jos on yksin liikenteessä, siinä on mulle juurikin se päivä per luokka nyt kun ajattelen, mutta 7 kilpailukykyisen auton tekeminen ja ylläpitäminen on aikamoinen puristus. Ne jotka tietää, ymmärtää.
Ehkä sitä voisikin joskus kisoja järjestää, jos asuisi samalla paikkakunnalla ja ei opiskelisi nälkäpalkalla.
-Olli
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
OPK kirjoitti: ...
...
Offtopic /*
Ainiin mutta mun mielipidehän on täysin arvoton kun en ikinä ole mitään järjestänyt ja olen kaiken lisäksi näitä kaikkien paheksumia "kv-jannuja"
*/
...
...
-Olli
Kyllä kaikkien mielipide on arvokas, olkoonkin sitten panos ulkomaankisoissa mieluiten kuin kotimaan kisoissa
Kisajärjestäjän roolissa kiinnostaa juuri se mitä pitää tehdä että saisi pääsääntöisesti kaikki kv-kisoihin keskittyvät kuskit (5kpl?) tulemaan myös kotimaan sarjakisoihin, vaan onko niin että mitään ei ole tehtävissä kuin kovalla rahalla
OPK kirjoitti: ...
...
Offtopic /*
*/
...
...
Ehkä sitä voisikin joskus kisoja järjestää, jos asuisi samalla paikkakunnalla ja ei opiskelisi nälkäpalkalla.
-Olli
Kiertää aktiivisesti kv-kisoja ja joutuu olemaan nälkäpalkalla
:mrgreen: Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
-nykyisellä lauantai formaatilla (sekä kalustouudistuksella) on ollut haluttu vaikutus Eurosarjan EM/EL/TS osallistujamääriin. En lähtisi tuolta päivältä lisäämään / poistamaan mitään. TSssä toki oli jo ennen uudistuksia hyvin kuskeja joten ei siinäkään ainakaan huonompaan ole menty.
-houkuttelevuuden lisäämiseksi säädettävää jää siis perjantai ja sunnuntai
Perjantai:
-uskoisin että monikaan ei niin aktiivinen harrastaja, haluaa pitää perjantaina lomapäivää töistä koulusta jotta pääsisi pienoisautoilukilpailuihin ajoissa ja varsinkaan tulemalla kisapaikalle + maksamaan pe/la hotelli yö ja kaiken lisäksi ei vielä pääse harjoittelemaan=>
-perjantai luokaksi pitäisi vaihtaa huokeampi kustanteinen luokka (olettaen että OGtä pidetään kalliina ja liian nopeana luokkana) olisiko esim. TS 1. kilpailu jo perjantaina. Siirtyisikö nykyisistä lauantai osallistujista tällä järjestelyllä osa myös perjantaina
- perjantai vain treeniä pientä ohjeistossa määritettyä maksua vastaan (jolloin myös järjestäjän kassaan jää jotain), jolloin voisi olla normaalipäivän töissä/koulussa ja lähteä kisapaikalle ja treenata muutama tunti. tarkoituksena että lauantaina luokkien välissä vain lyhyet treenit, koska auto ja rata tuntemus on testattu jo perjantaina. Pidotus ongelma, pitääkö aloittaa perjantai klo1600 2h ES24 treenillä => radan pesu => EM/EL/TS treeni. Tällä varmaankin karkotetaan loputkin ES-kuskit perjantailta.
Sunnuntai:
-tuota on vaikea parantaa jos halutaan pitää tätä 'simulaationa' kv. kilpailuista
-vapaat treenit perjantaina. Vähennetään aamun treeniä, kolme erää OGtä (aika-ajolla), tämä siis ohi ~ Su jumalanpalvelukseen mennessä + treeniä + aika-ajot + ~3suoraa finaali erää. Loppuuko klo 1600? Henk. koht. ei kuulosta hyvältä ahmia toista luokkaa sunnuntaille kun kisapaikalta kuitenkin pitää päästä aina jotkut pitkänmatkalaiset mahdollisimman hyvin nukkuneena tienpäälle.
KV kilpailut ja niiden vaikutus kotimaan kilpailuihin.
Jos avaan tällä, kaikkia kilpailijoita ei voi miellyttää. On lähes turhaa pohtia mistä 12kk ikkunasta löytyy kaikkia miellyttävä viikonloppu. KV. kausi alkaa tammikuusta ISRA baltic cup osakilpailulla ja yleensä päättyy joulukuun alun Göteborg 1000. Kun katsoo kalenterista maalis-kesäkuu siinä on todella paljon kilpailuita, useamman maan mastersit, openit, championchipsit ja ISRA warm up jnejne mahdollisesti vielä 1/32 ja 1/24 eri viikonloppuina. Se kotimainen kilpailijajoukko jotka kv. kilpailuita kiertävät on pieni, mutta edustaa periaatteessa lähes 1/3 kotimaan ES24 tämänhetkisistä eurosarja osallistujista. Tiedän että kv. kilpailijoiden osanotto kotimaan sarja kisoihin on tärkeää sarjan 'tason' ja yksittäisen harrastajan 'esikuvana' ja eurosarjassa mekaanikon ja kuskin kehityksen puntarina, mutta silti pitäisi keskittyä hankkimaan ES24 kilpailijoita 'alemmista' luokista.
Perus formaattina pidän kv. kilpailuiden vkl ohjelmasta:
1. päivä lento kisapaikalle, treenataan
2-3. päivä kisataan 1 tai 2 luokkaa päivässä, 4-5 erää/luokka mahdollisesti A (tai A ja
Su 1 luokka ja lento Suomeen.
EL24-> ES24 siirtyminen.
ES-24 kuskit ovat kilpailupäivänä kiireisiä. Haetaan säätöjä, sorvataan, vaihdetaan konetta, muutetaan runkoa.... Tuo ei ole se paraspaikka mennä kysymään neuvoa, toki sitä annetaan mutta useinkaan ainakaan minä en kerkiä muiden autoja rakennella enää kisapäivänä. Kalusto on uutena ostettuna hintavaa ja pelkkä kalusto ei pelasta jos esimerkiksi välitykset menee kerran hiitissä tai auton kori on asennettu niin ylös/alas ettei toimi yhtään, kori leikattu turhan korkeaksi, ohjuri/johdot jumittaa, ohjuri korkeus väärä ei saa virtaa.... se saattaa hiivuttaa nopeasti ES24 innon jos kalusto ei pysy kasassa.
Nämä hinta & tekniset asiat ynnättynä siihen että ES24 on ainoa luokka sunnuntaina (yö hotellissa), minulla ei ole esittää mitään radikaalia millä ko. luokan suosiota saa nousuun.
Paitsi että lopetetaan puhuminen kalliista luokasta, Touringiin Kimmo teki mahtavan opuksen perus rakentamisesta, nuo lainalaisuudet mielessä, opastettuna kerhoilloissa ja huolellisuutta niin ehkä ES24 ei olekaan se kallis 'mörkö'.
Näin kun miettii niin ei ES24 ajaminen ole ylettömän kallista vs. muut luokat. 1pr. renkaita / erä, välitykset ehkä 2 ratasta / kilpailu.
Jos kilpailuista jää maavaraa niiden loppuun ajaminen Treenikerholla.
Kilpailujen välillä moottorin purku, mahdollisesti ankkurin tasapainotuksessa käyttäminen, tähän löytyy osoitteet ja toimintatavat
Kustannusleikkuri vinkki ; erittäin oleellinen asia ES24ssä on pito olosuhteet, pitoa pitää olla jotta ajamisesta tulee mitään ja turhilta kalustovaurioilta vältytään. On lähes turha lähteä kerhoilloissa kuivuneelle pidolle ES24 autolla vaan radan pesu, pidotus ja vasta sitten ES24 auto pakista esille.
En oo ihan vakuuttunut, että tuolla viikonlopun lisäoptimoinnilla saisi lisää porukkaa, ainakaan ES24-luokkaan. Ymmärrän tietty, että kisoissa on kiva käydä päiväseltään jne. ja kaikkien mielestä olisi hyvä jos majoituskuluissa voisi säästää.
Seuraavaksi peruste "yhteen kisaan ei viitsi lisenssiä ostaa" on ihan naalinkakan arvoinen. Haloo! Totta on, että KITI on susi syntyessään, mutta ei sentään niiiiiin susi, että estäisi lisenssin oston. Jos se 27€ jollekin on rahaperuste olla osallistumatta SM-kilpailuun niin ei vastaavalla autolla sinne tulis osallistuakaan, säilyy muidenkin palikat paremmassa hapessa..
Mun mielestä pitää vain sopeutua siihen, että ES24 luokassa on sarjakisoissa se 10-16 kilpailijaa, keskitytään enempi siihen kerhotoimintaan, että saisi noita junnuja vieläkin lisää.
- H.Virtanen
- Poissa
- Senior Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 24
Aikamoisen pullonhengen päästin kommentillani ilmoille, ilmeisen hyvä että vähän päästellään höyryjä ulos. Kukaan ei varmaankaan kiistä, että nykyjärjestelmä on parhaimman mahdollisen tiedon ja kokemuksen aikaansaama. Siinä ei ehkä ole parannettavaa, perjantaita lukuunottamatta. Ja järjestelyjä voi toki parantaa, ilmeisesti näin. Mutta ajatellaanpa hiukan sitä päämäärää ja tavoitetta...En ainakaan itse voi mitenkään hyväksyä ajatusta, että tyydytään 10-16 ajajaan ES luokassa. Ylipäätänsä hieman vierastan ajatusta säännöstön aikataulurungosta, tavoite pitäisi olla joka luokassa niin paljon ajajia kuin vaan löytyy, eikä niin paljon kuin mahtuu. Eli ajattelen tavoitteen olevan niissä legendaarisissa "junnusmkisoissa", joissa 100 osanottajaa meni poikki ja mentiin bussilla kisapaikalle. Ja ES tavoite tietenkin siinä, että sekä SM että sarja olisi niin kiinnostava ja kilpailullinen, että ne menisivät ulkomaisten kilpailujen edelle. Pikemminkin ulkolaisten pitäisi tulla tänne kisaamaan.
Tämä on tietty utopiaa, mutta ilman tavoitetta jäädään paikalle ja hiivutaan kun ei kehitytä... Peräänkuulutan siis yhteistä tavoitetta, julkilausumaa, hallitusohjelmaa, visiota, ihan millä nimellä sitä kutsua halutaankaan...
Olen jo hommaamassa Hugolle OG-autoa,
Mielestäni se on hyvä "treeniluokka" perjantai iltaan !
We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel
-Olli
- H.Virtanen
- Poissa
- Senior Boarder
-
Jokainen jonka lapsi harrastaa mitään muuta, niin tietää tämän.
Jokainen normaalissa työssä oleva voi harrastaa ura-autoilia MM-tasolla for sure !
We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel
Minulle on usein hankala lähteä kisoihin aikaisin perjantaina, kun olen sen verta köyhä, että joudun käymään töissä. Silloin saatan kokea olevani hiukan altavastaajana, jos lauantain luokkien vapaa treeni on alkanut jo perjantaina, enkä ole ehtinyt paikalle kovin aikaisin. Siksi nykyinen systeemi vaikutti ihan hyvältä. Toisaalta josksu on ollut mahdollsita lähteä tosi aikaisin ja riemuita epäreilusta edusta mitä siitä saa... Omalla kohdalla kisareissuille lähtöä ohjaavat hyvin voimakkaasti taloudelliset seikat, mutta silti tuntuu hassulta ajatukselta, ettei ajaisi kaikkia mahdollisia luokkia.
Onko muiden mielestä liian iso gäppi TS ja ES-luokkien välillä? Jos niiden välillä ei ole mitään, niin onko siirtymä liian haastava? Minusta on, ja siksi kannatan OG-luokan olemassaoloa, tavalla tai toisella.
ES-24 luokkaan ei minun mielestäni alkuun tarvitse nopeinta mahdollista moottoria jolloin ei ehkä tarvitse kalleinta runkoakaan. Korin, välitysten ja keulan korkeuden kanssa tietenkin pitää olla tarkempana kuin muissa luokissa, mutta tätä voi opetella vaikkapa viime vuoden kalustolla. Minulla oli Seinäjoella ES-treeniautossa noin 10v ikäinen hieman muokattu runko ja saman aikakauden moottori. Ei se ollut yhtä hyvä kuin kisa-auto, mutta silläkin olisi voinut ajaa kisassa paljon enemmän kierroksia kuin mitä sillä paremmalla sain aikaiseksi. Jopa minä itse. Kuiteskin aika paljon siitä ajamisesta kiinni. Suurin osa itse tekemistäni moottoreista menee kovempaa kuin mitä omat rahkeet riittää pitää radalla.
-eemeli-
- H.Virtanen
- Poissa
- Senior Boarder
-
- EM/EL ja TS samalla päivällä. Tähän siirryttiin, jotta samalla kalustolla EM/EL kuskit voi ajaa kaksi luokkaa yhden päivän visiitillä. Mielestäni lauantai on hyvä. Ei kosketa ainakaan siihen.
- Pe. OG on hyvä valmistava luokka ES24ää ajatellen. Onko se "harjoituskisa" sitten riittävän lepposa myös nuoremmille? OG kisan jälkeen mielestäni treeni mahdollisuus olisi hyvä.
- ES24 sunnuntailla edelleen.
Ja ennen JOKA luokkaa kunnon ajajakokous, että kaikki on ajan tasalla stoppi yms säännöistä. Vältytyään turhilta jorinoilta yms.
T.Jussi
Jussi & Arzzi
Neutro Oy Slottimyynti
SRC Hyvinkää
- H.Virtanen
- Poissa
- Senior Boarder
-
Ainiin, toki unohdin että paikalliset voi näin kisata, niin kuin pääosin EM osaanottajat onkin...