24.06.2026
EM-kilpailut, Kotka

Säännöt 2012 -> edit myös 2013

Lisää
05.05.2011 09:55 #15480 : tp
Aloitan viimein keskustelun skaala-autojen ensi vuoden säännöistä. Olen ollut hieman keskittynyt toisiin asioihin, kun olen ollut isyyslomalla. En siten välttämättä kerkeä aivan välittömästi vastailemaan viesteihin.

Olen kerännyt sellaisia sääntökohtia, joista olen keskustellut useamman eri henkilön kanssa tai niistä on keskusteltu tällä foorumilla. Osa ajatuksista on minun omia, jotka pyrin myös perustelemaan. Mikäli jokin sääntökohta vaatisi sinusta muutosta, niin pyydän ottamaan sen esille tässä viestiketjussa tai ottamalla yhteyttä suoraan minuun. Alla muutama linkki, joista voi katsella Suomen, naapurimaiden ja kansainvälisiä sääntöjä:

www.autourheilu.fi/attachements/ ... -42218.pdf (Päivitetty 28.4.2011)
www.isra-slot.com/rulebook.html
www.sveslot.se/skala.html
modelcar.ee/56.php

Asiat ovat järjestelty sääntökohdittain

2.1.2 Renkaat

Renkaiden maksimileveys 1/24 luokissa ISRA-sääntöjen mukaiseksi eli 20,7mm.

2.2.1.B Runko EM-24, TS-24

JK X25 rungon salliminen EM/TS-luokkiin. Runko on hyväksytty ISRA-säännöissä sekä naapurimaissa. Runko on selvästi nykyaikaisempi kuin nykyisin käytetty Turbo Flex. Huonona puolena JK:n rungossa on kuskien kannalta, että se on selvästi nopeampi kuin vanhat rungot. Siten käytännössä kaikkien pitäisi hankkia kyseinen runko, jos aikoo menestyä kilpailussa. Olen henkilökohtaisesti kokeillut kyseistä runkoa ja todennyt sen nopeammaksi ja helpommaksi ajaa kuin Turbo Flex. Rungon kestävyydestä olen kuullut, että se ei olisi yhtä vahva kuin Turbo Flex.

JK:n X25 rungon kuva:

www.jkproducts.com/PDF/NewProduc ... ST2010.pdf

2.2.1. C. Moottori EM-24 ja TS-24

TS-luokan Mura-säännöstä on keskusteltua monta vuotta. Tälle vuodelle tuli parannuksena kuulalaakerin salliminen päädyssä, joka tasoittaa hieman eroja vapaisiin C-kannukoneisiin. Vapaan C-kannukoneen käyttö on sallittu mm. Ruotsin säännöissä, mutta samanlainen sääntö aiheuttaisi käytännössä Murien hyllyttämistä, koska vapaat C-kannukoneet ovat kevyempiä ja magneetit ovat parempia. Suomessa on varmasti useampi sata Muraa, joiden hyllyttäminen ei tunnu järkevältä. Pahin ongelma Murissa on niiden saatavuus, koska toimituksia voi joutua odottamaan monta kuukautta. Ehdottaisin siten, että Murissa saisi käyttää muun merkkisiä päätyjä ja niiden osia. Käytännössä TS-luokan moottorissa olisi siten käytettävä vain Muran valmistamaa kannua ja magneetteja. Mikäli Muran saatavuus huononee edelleen, niin sitten olisi otettava jokin toinen edullinen valmistaja rinnalle, jonka suorituskyky ja kestävyys eivät poikkeaisi liian paljon Murasta.

Englanniksi käännetyt Ruotsin production säännöt:

translate.google.com/translate?h ... on-24.html

2.2.1. D. Kori EM-24, EJ-24

Lisätään Ruotsissa käytetyt EJ eli Open G12 korit listalle. Ruotsissa on sallittu meilläkin käytetyn BPA Bentleyn lisäksi Redfoxin Lola ja Betta 2008 Epsilon Euskapi Judd EE1.

Bettan korin kuva:
www.bettaandclassic.com/newrealses1.htm

Englanniksi käännetyt Ruotsin Open G12-säännöt:
translate.google.com/translate?h ... pen12.html

Lisäksi on ehdotettu, että RTR-autoille (JK ja Flex-5) sallittaisiin vain autojen mukana tulevat korit. Suomessa käytettyjen Flex-5 korien mallit pitää vähintään listata tai mieluummin toimittaa mallikappaleet minulle, jotta voin kirjata nämä sääntöihin. Alunperin en halunnut rajata RTR-autojen korimalleja vain pakettikoreihin, jotta kerhojen varastojen pitäjät pääsivät helpommalla, kun ei tarvitse varastoida kaikkia mahdollsia koreja.

2.2.1. D. Kori TS-24

Lisäisin muutaman hienomman TS-korin sallittujen listoille. BPA:n koreista Mitsubishi Eclipse on käytännössä liian lyhyt Turbo Flexille, joten se voitaisiin poistaa sallittujen listalta. Volvo V70 korissa ei ole etulokareita, joten se on aika kaukana oikeasta autosta, joten senkin poistaisin siirtymäajan jälkeen. Englannin säännöissä kyseinen kori on jopa poistettu sallittujen listoilta kymmenen vuotta sitten. Esittäisin siten seuraavia BPA:n koreja listoille:

K 054 Peugeot 406 coupe BTC PR-24 www.slot-bpa.com/01_catalogue/k054.jpg
K 061 Volvo S60 R PR-24 www.slot-bpa.com/01_catalogue/k061.jpg
K 067 Škoda Octavia WTCC PR-24 www.slot-bpa.com/01_catalogue/k067.jpg
K 078 HONDA CUP PR-24 www.slot-bpa.com/01_catalogue/k078.jpg

Eurosäännöstön muutosehdotukset, jotka olen saanut

- EJ-avoin luokasta laskettaisiin ranking-pisteet
- EJ-avoin luokan aikataulua muutettaisiin siten, että se ajettaisiin lauantaina viimeisenä luokkana
- Jaettaisiin kerhopisteet luokittain (laskentakaavat kirjattaisiin sääntöihin)

Olen saanut myös suurempia sääntömuutosehdotuksia koskien lähinnä EM-luokkaa. Niitä ei kuitenkaan tulla toteuttamaan, koska asialle ei ole tullut kannatusta. Itse en ala ajamaan mitään sellaisia muutoksia, joita ei kannateta suurempien kerhojen taholta.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
05.05.2011 10:51 #15482 : krp
Vastaus käyttäjältä krp aiheessa Re: Säännöt 2012 -> edit myös 2013
Tässä muutamia kommentteja:

Yleistä: Lienee ennen sääntöjen päättämistä tarpeen selvittää tulevan vuoden maahantuontikuviot, eli mitä merkkejä on edustettuna. Sellaisten osien varaan millä ei ole virallista maahantuontia, ei voi kisatoimintaa perustaa ainakaan junnuluokissa. Eli maahantuoja(t) mukaan keskusteluun.

Renkaat: 20,7mm OK, lähinnä muodollisuus muuttaa, ei vaikutusta mihinkään. Vanteet lienevät kaikki ISRA:n sääntöjen mukaisia eli kumi pitää vain jatkossa sorvata huolellisemmin oikeaan leveyteen...

JK X25-runko: Pyrkimys on ollut seurata ISRA:n sääntöjä eli siinä mielessä järkevää, mutta nyt on käytännössä ensimmäinen kerta TS:n ja nykymuotoisen EM:n historiassa, kun runko menisi uusiksi. Lisäksi maahantuonti on vielä auki. Ehdotan ainakin yhden vuoden siirtymäaikaa (näin on menetelty ennenkin suurissa asioissa, kuten moottorin ja rungon vaihdoissa), eli vanha kalusto voidaan ajaa pois ja opetella uuden käyttöä joissain epävirallisissa testikisoissa. Uusi luokitus astuisi voimaan 1.1.2013. Ei tämän pitäisi olla ongelma myöskään MM-kisaajille.

EM/ TS-mottori: Riippuu maahantuonnista. Koska MM-kisoissa on handout-moottorit, ei ole tarvetta/ mahdollista seurata niitä periaatteita, eli voidaan päättää kansallisesti. Pyrkimyksenä tulee olla sellainen luokitus millä pärjätään vuosia (valittu moottorityyppi/ tyypit jo markkinoilla ja laadukkaaksi havaittu, suuria muutoksia ei näköpiirissä, saatavuus hyvä, laajasti käytössä maailmalla). Eli se kuinka nopea se on ei ole merkittävää, vaan se että vanha Mura-kalusto voidaan uusillakin säännöillä ajaa pois. Uusi moottori saa olla marginaalisesti parempaa jolloin siirtymä siihen tapahtuu luonnollisesti. Jos uusi on merkittävästi parempi, se voidaan hyväksyä jos hinta ei nouse merkittävästi. Valittava merkki ja malli riippuu siis maahantuonnista, eli mitä merkkejä tulee edustukseen ja mikä on saatavuus. Lisäksi konetyypin kestävyys ja helppo viritettävyys pitäisi olla puoltavia seikkoja valinnassa. Tässäkin suosittelen vuoden siirtymäaikaa, eli milloin sääntö hyväksytäänkin, niin seuraavana vuonna se ei vielä saa tulla voimaan ellei nykysääntöjen mukaisten osien saatavuus lopu/ heikkene olennaisesti. Tärkeintä on taas muistaa miten tämä palvelee harrastajia ja kerhotoimintaa.

Korit: Uudet korit varmaan OK, meidän lista kaivannee täydennystä. En lähtisi rajaamaan RTR-autojen koreja koska ko. autot ovat jo lähtökohtaisesti hitaampia lähes kaikissa tilanteissa, ja korien rajaaminen vielä pahentaisi asiaa. Näillä autoilla oli tarkoitus saada uudet harrastajat mukaan kisoihin eli sitä näkökulmaa pitää voida tukea.

TS-korit: Mitsu voitaneen poistaa, en muista nähneeni sitä kisoissa (ainakaan viime vuosina). Volvon antaisin olla, koska se on varmaan suosituin kori ja sitä on paljon liikkeellä, saatavuus on ollut hyvä ja ei se sitä paitsi ole mitenkään parempi kuin muut. Eli pidetään Volvo. Englantilaiset on kovia sääntönikkareita, niitä kiinnostaa pilkunviilaus yli kaiken eli en ottaisi sieltä hirveästi mallia... :wink: Muista koreista en kommentoi, en ehtinyt katsoa kuvia. Uusia pitänee ottaa jossain vaiheessa jos maahantuonti on kunnossa.

EJ-avoimeen en ota kantaa mitenkään tässä vaiheessa.

Lisää
05.05.2011 12:20 #15485 : eemeli
Vastaus käyttäjältä eemeli aiheessa edotuksia
Hep.

Ehdotan, että EM-luokassa sallitaan vapaa moottori, jonka virittämistä ei mitenkään rajoiteta. Näin saadaan varmasti riittävästi vauhtia harrastuksen alkutaipaleella olevien autoihin. Sillä, oppiiko niin ajamaan, ei liene merkitystä, kunhan vaan vauhtia piisaa...

-eemeli-

Lisää
12.05.2011 05:53 #15510 : Tumppi
Vastaus käyttäjältä Tumppi aiheessa Re: Säännöt 2012 -> edit myös 2013
yllättävän hiljaa porukat on ? pitäsköhän mun alkaa purkaa ko. asioita, että saataisiin hieman "väriä" mukaan... :twisted:

Sen verran toivottamalta homma näyttää jos noin mennään. Tosin jos kerran halu on, että kilpailijamääriä ei edes yritetä nostaa, niin olen ainakin tuon EM luokan kohdalla Eemelin kanssa samaa mieltä. 8)

Lisää
13.05.2011 06:12 #15518 : Tumppi
Vastaus käyttäjältä Tumppi aiheessa Re: Säännöt 2012 -> edit myös 2013
Kyllä hälytyskellot pitäisi alkaa soimaan monessa paikassa, jos mennään ko. esitetyillä säännöillä. Jos muutoksia halutaan aikaan, niin niihin pitää kommentoida, eikä jättää vain oman onnensa nojaan.

Me ollaan jo vuosia nähty, että kilpailijamäärät ovat menossa alas päin sekä EM että EJ luokissa. JOS halutaan tehdä niille jotain, niin silloin pitää uskaltaa esittää niihin muutoksia.

90-luvulla oli ihan sama juttu kun "sisäänheittoluokkien" moottorisääntö karkasi täysin käsistä. Yksikään kerho ei kannattanut muutoksia siirtyä tuolloin Mura -sääntöön, vaan halusivat siitä huolimatta pitää kiinni "vanhoista säännöistä", sama juttu kävi kun ES -luokka lanseerattiin Suomeen kv-säännöistä, sitäkään ei kannattanut yksikään kerho !

Noi asiat aikoinaan joka tapauksessa vietiin eteenpäin, koska selvästi oli nähtävissä, että homma "näivettyy", tulokset ovat luettavissa, kun historiaa kaivelee..

Me ollaan ihan samassa jamassa nyky Mura -moottorisäännön kanssa, kuin oltiin aikoinaan siis tuon "G15" moottorisäännön kanssa. Jotain on pakko tehdä, että EM ja EJ luokista saadaan enemmän "helposti saatava" "tasaisempi" kuin nykyratkaisu.

Meiltä katoaa ainoa maahantuoja tämän kesän aikana. Se ennestää lisää ongelmia, että kaikki saisivat tasavartaisesti sitä kalustoa, jolla osallistuu kilpailuihin. Ja entistä enemmän kerhoissa toiminta tulee vaikeutumaan, kerhoissa jotka eivät ole millään tavalla mukana, mutta heillä olisi käyttämätöntä potentiaalia.

Taas toisaalta jos ollaan sitä mieltä että nykysuunta on oikea niin olkoon sitten niin. Kilpailijamäärät vain tulee pienenemään lisää..

Lisää
13.05.2011 11:12 #15519 : AIR
Vastaus käyttäjältä AIR aiheessa Re: Säännöt 2012 -> edit myös 2013
-Maahantuonnin katoamisesta, katotaan nyt mitä saadaan aikaiseksi.

-Säännöistä. Olen nyt tuonut palikoita Suomeen reilut 11 vuotta. Itse olen ainakin pääosin ollut vastaan harrastajaluokkien sääntöjen muuttamista siihen suuntaan, että mielekäs kilpaileminen vaatii yhä enemmän ja enemmän rahaa. (Muistan vieläkin kun vuonna 1991 pyysin porukoilta 240markkaa Tanholan perusautosarjan ostamiseen, ja sanoin että slotti on edullinen harrastus siimalennokkien jälkeen. Sit kun 1995 käytin ekoista kesätyörahoista 13000sek G7 kaluston ostoon Roffelta porukat kysyi, että onko tuo vielä sinusta edullinen harrastus...). Bottom line: Harrstajaluokissa pitäisi olla edullinen kalusto (EM), ja edistyneemmissä (TS, EJ, ES) voisi olla vähemmän rajoituksia.

Toisaalta en ole juurikaan saanut keneltäkään kommentteja, että kalusto olisi liian kallista missään luokassa. En siis tarkoita omia hintojani, vaan yleisesti sitä, ettei juuri kukaan ole valittanut että meneepä tähän Cahozan +100€ koneeseen monen tunnin työpalkka.

Mitä porukka haluaa?

Mun oma poika ei ole vielä ihan slotti-iässä, mutta heitetään nyt joku ehdotus:

EM: hyvin basic-tason auto, JK HAWK(X) kone. Ideologia, että EM-autolla ajetaan TS koria muuttamalla roskiin.

TS/EJ: X25/Champion runko, ei konerajoituksia

Kommentoikaa vapaasti, mun ei oo tarkoitus etsiä kavereit eikä liion vihamiehiä, yritän vaan keksiä Suomeen parempia sääntöjä.

Yksi asia josta haluan avautua: Korien määrä pitäsi supistaa kaikissa luokissa! Maahantuojalle on tosi kusinen tilanne kun listalla on sen "37" koria. Niisät ehkä "10" on kysyttyjä, mutta silloin tällöin kysytään muitakin. Tulee vähemmän myytyä ei-oota jos "kaikki" ei ole sallittuja.

Antti

Lisää
13.05.2011 13:13 #15520 : eemeli
Vastaus käyttäjältä eemeli aiheessa kehitys edistyy tai ei
Hep.

Mää oon jokusen kerran koettanu mainita, että minusta olis hyvä, jos ihan junnuimpien autot ei menis niin kovaa, kun mitä em/ts-autot menee. Mulle on sanottu takasin, että eihän sitte oo mitään mielenkiintoa minikuskeilla, jos autot ei mee enää kovaa. Mun tähtäin tässä ajatuksessa on muutaman vuoden päässä, jollakulla muulla vain ensi kaudessa.

Omalta kohdalta voin sanoa, että mun eka oma auto oli ihan liika nopea, ja sen takia en ole vieläkään oppinut ajamaan kunnolla. Jon mun eka auto olis ollu hitaampi, ni varmaan olisin paremmin oppinnu kattomaan, miten se mutkissa käyttäytyy jne. ja siitä olis ollu helpompi jatkaa sitte nopeempiin.

Myös on mulle kerrotu, että jos EM/TS -auto junnun mielestä kulkee liika lujaa, niin sitten varmaan kyseisen junnun kannattaa ajella vaan kerhokisoja...

Olen ehdotellut myös jännitteen pudotusta, esim 11V kisajännitteeksi EM-luokkaan. Ei liene sekään mahdollinen, ainakin joistakin kommenteista päätellen.

Minusta tärkeintä junnutasolla olisi se, että autoilla olis nastaa ajella, kisoihin olis kiva lähteä, kun siellä tapaa kavereita, niiden kanssa saa ajella kilpaa, nähdä kun isommat kossit ajaa nopeemmilla autoilla lujempaa... samalla tulis vähän kisarutiinia, käsillä tekemistä, keskittymisharjoitusta sun muuta, josta on loppuelämän kantavia positiivisia vaikutuksia.

Ittellä toivelistalla olis, että myös tulevaisuudessa olis kisoja, joissa olis väkeä, ettei mun eka Suomen mestaruus tulis ainoana osanottajana.

Huomattavaa on se, että itte tekemisen taito on nopeasti katoamassa. Sitä olen aika lailla aitiopaikalta havainnoimassa arkityössäni. Tältä pohjalta olisi hyvä, jos junioriluokkien autot olisivat helppoja ylläpidettäviä myös vähemmän pro-tason mekaanikoille. Suht tasasella kalustolla saatasiin nastoja kisoja aikaiseksi. OK, onhan se tylsää, jos ennen oli ylivoimaisen kaluston vuoksi ylivertaisen hyvä, ja nyt pitää yhtäkkiä osata ajaa paremmin jotta voittaisi edelleen, kun kalusto hidastuu ja tasapäistyy.

Nämä mielipiteethän ovat ihan omiani, ja jos joku on eri mieltä, niin kertokaa nyt ihmeessä. Asiat on aina asioita, mä en isommin ole henkilöerimielinen persoona ;-) )

-eemeli-

Lisää
13.05.2011 14:18 #15521 : R.O
Vastaus käyttäjältä R.O aiheessa Re: Säännöt 2012 -> edit myös 2013
Antin ja Eemelin viesteissä on hyviä pointteja. Mun mielestä myös euromini saisi kulkea hiljempaa. Tiedän aika montakin jolle se auto menee aivan liian lujaa. Samalla luokkien ero EM ja EJ:n välillä kasvaa jos minissä olisi joku ns. huoltovapaa ~20€ moottori. Nykyisellään nuo luokat on melko lähellä kuitenkin toisiaan. Hyvä euromini on nopeampi kun huono eurojuniori.

Eikä kovin hyvänä perusteluna mun mielestä käy, että samalla autolla voi nykyisillä säännöillä koria vaihtamalla ajaa touringin. Se ~20€ moottori ei syö merkittävästi kenenkään kisabudjettia ja ne koneet on ainakin meidän kerhon kerhoautoissa kestänyt todella kauan ja ovat tasaväkisiä. Kisaviikonloppuna on koko la ilta ja su aamu aikaa vaihtaa se kone ja kori jos samalla rungolla haluaa touringin ajaa.

Toki EM:n ajaminen Eemelin ehdottamalla 11V:lla voi toimia myös, niin menis autot hiljempaa ja edelleen koria vaihtamalla pääsee touringin viivalle mukaan. Kisojakaan ei ajeta enää radoilla joissa jännite ei olisi säädettävissä.

Tämä EM moottori lienee merkittävin muutos mitä osa haluaa ja osa ei, niin pitäisikö joka seurasta yhdellä äänellä äänestää puolesta tai vastaan??

Risto

• Jyrki Purunen
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
13.05.2011 16:19 #15522 : Jyrki Purunen
Vastaus käyttäjältä Jyrki Purunen aiheessa Re: Säännöt 2012 -> edit myös 2013
Minikuskin isänä luin noita kirjoituksia enkä voinut olla ottamatta kantaa möys itse. Itse olen ollut koko ikäni urheilun parissa ja huomannut myös todellisia faktoja sieltä. Jos harrastuksen parissa on ongelmana ettei ole tarpeeksi harrastajia niin siihen on pääasiallisena syynä huono nuorisotyö. Ja se on varmaa ettei se parane jos kaikki energia laitetaan keskenään painimiseen. On totta että mini ja junnukuskeista on pulaa, mutta niitä ei tule kuin kovalla nuorisotyöllä ja sillä että on mielenkiintoinen harrastus. Niitä ei tule ainuttakaan millään sääntökikkailulla. Ensin tarvitsemme Salomaan,Suoknuutin,Pohjasniemen,Pöllän tapaisia perheitä jotka ovat valmiita auttamaan muitakin kuin oman perheen lapsia. Hauskinta on että näissä keskusteluissa ollaan minimiesten kimpussa . Itselläni on kaksi minikuskia ja mielestäni nykysäännöt ovat hyvin joustavat ja järkevät ( Ilmeisesti Matti on pitänyt vouhottajat hyvin kurissa) toinen pojistani on harrastanut monta vuotta ja ajaa muralla ja toinen aloittelija ajaa falkkonilla. Upeat säännöt Matti, molemmat voi harrastaa samaa harrastusta, ei tarvii kuskailla eripäivinä reeneihin. Olen keskustellut asiasta muiden vanhempien kanssa ja olemme todenneet että harrastuksemme eli minit loppuu jos sääntöjen kanssa ruvetaan pelleilemää pikkupoikiemme kustannuksella. Käsittääkseni tämä on harrastus jossa pojat ja tytöt opetetaan avaamaan koneitaan hyvissä ajoin ennen kuin ne siirtyvät junnuihin jossä se jo pitää osata. Jos nyky mineiltä otetaan vauhti pois niin kisoissa on enää vain aikuisia, no sittenhän saavat ajaa enemmän. On turha selitellä asiaa kustannus syistä. Nythän saa ajaa useammalla vaihtoehdolla halvalla tai tosi halvalla. Jos kustannuksia halutaan laskea niin eiköhän silloin ARH ja Hämeenlinnakin voisi järjestää kisoja , siinä säästää meillä noin tuhat euroa per kisa. Joten eiköhän lopeteta hassuttelu ja takerruta asiallisiin asioihin eikä lopeteta minien matkaa kohti Matin saavutuksia.

• Jyrki Purunen
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
13.05.2011 17:01 #15523 : Jyrki Purunen
Ensi vuonna Luumäeltä tulossa 5 minikuskia ja Hyvinkäältä 7 minikuskia kisoihin. Siinä kova haaste nuorisotyöstä muillekin kerhoille!!!!

Lisää
13.05.2011 17:39 #15524 : eemeli
Vastaus käyttäjältä eemeli aiheessa pelleilystä
Hep.

Mää olen mielestäni tehnyt melko asiallisia ehdotuksia aloituskynnyksen madaltamiseksi.

Nuorisotyöstä nykyään en tiedä mitään, kaikki on sillä alalla nykyään eri tavalla kuin 15 vuotta sitten, kun sitä duunia tein.

Aika monta vuotta slottikerhotoiminna pyörittämisessä mukana olleena olen Jyrkin kanssa ihan samaa mieltä siitä, että homman perusta on nuorisotyö. Jotenkin oon ollut huomaavina vähän kaikilla elämänaloilla (joiden kanssa olen tekemisissä), notta oma napa enste ja muille ei aikaa ole. Lapset ja nuoret on ne, josta ikävä kyllä on liika helppoa säästää, kun rahaa jaetaan. Kaikensorttiset harrastepaikat kärsii, nuorisotiloja lakkautetaan kun ei o rahaa, nuorisotyöntekijöitä pistetään pihalle ku ei o rahaa jne.

Ainakin 2 kertaa ollaan yritetty porukalla vetää koulutusta, että miten vois slottiklubin juttuja hoitaa, mutta eipä oo montaa kiinnostanut, siis koko maan tasolla.

Elinvoimainen slottiklubi tarttee monta tekijää, monta vastuunkantajaa ja niitä ketkä jeesaa junnuja.

Kun niitä junnuja saadaan mukaan, niin vanhemmille on tosiaan ehkä helpompaa perustella 50-70 euron kestävän auton hankintaa kuin yli satasen auton hankintaa, josta on kori muutaman kerhoillan jälkeen riekaleina, kun ei se pysy näpissä. OK, voiddaan ajaa vaikka 8 voltilla, jolloi näin ei käy. On vaan vähän hassua, että on nopea auto, ja sitten otetaan vauhti pois muuten.

Minun mielestä EM/TS auto on liian nopea lajia aloittelevalle junnulle; ei kerrassaan näe miksi auto karkaa lapasesta.

Edelleen, nää on vain mielipiteitä. Junnujen vanhempien lisäksi olisi mielenkiintoista kuulla, miten junnut itse asian kokevat.

Minusta olis hyvä pitää fiksuja, nuorimpien kisaajienkin kannalta mielekkäitä tapahtumia. Niissä voisi olla muutakin ohjelmaa junioreille kuin kisaamista. Mä en vaan tiedä enää nykyään, mitä junnut haluaa tehdä (vanhuus ei tu yksin eikä hitaasti...)

-eemeli-

Lisää
14.05.2011 12:08 #15526 : Taiska
Vastaus käyttäjältä Taiska aiheessa Re: Säännöt 2012 -> edit myös 2013
Kevään aikana tuli muutama uusi junnu lajiin tutustumaan. Ja siinä tovi ja toinen vähän lajiin tutustuttiin ja koitettiin päästä vähän juonesta kiinni. Vaikeaa tuntui olevan ja ei ne kerhon autot mitään raketteja ole. Mutta vähän kun virtaa tiputeltiin muistaakseen 8v asti niin jo alkoi pojilla vähän idea löytymään ja pientä keskenäistä kilpaakin taisivat siinä ajaa. Kyllähän se matalempi jännite hiukan helpottaa alkuun pääsemistä. Mutta on toki hidastimetkin keksitty ja mielestäni ei ole mikään häpeä jos junnu sellaista käyttää. Ja toki nuoret on erilaisia. Toiset oppivat hitaammin ja toiset nopeammin. Kilpailuissa virran tiputtaminen on mielestäni kuitenkin väärä ratkaisu. Emme missään nimessä voi teilata kyvykkäiden junnujen harrastusta ja kehittymistä kilparadoilla.

Ja mitä muihin sääntöihin tulee niin niihin olen huono sanomaan mitään. Mutta kehityksen kannalta toivon että junnuilla olisi mahdollisimman helppo ja suhteellisen edullinen mahdollisuus päästä lajiin mukaan

Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/

• Jyrki Purunen
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
14.05.2011 15:27 #15527 : Jyrki Purunen
Tämän hetkiset minisäännöthän ovat juuri sellaiset jotka ottavat huomioon niin aloittelijat kuin jo kauemmin ajaneet, joidenka on sitten helppo siirtyä junnuihin, eikä harrastusta tarvii lopettaa. Sen takiahan siihen rinnalle on hyväksytty valmispaketit.

• Jyrki Purunen
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
14.05.2011 15:49 #15528 : Jyrki Purunen
Yhden asian haluan tuoda vielä julki tästä paljon tasaväkiseksi puhutusta Flexi-5 autosta. Osallistuimme 7.5.2011 ARH:lla pidettäviin Flexi-5 autolla ajettavaan kilpailuun. Jo harjoituksissa huomasimme että jäämme ARH:n kuskeille pelkällä suoralla 3-metriä.No sitten kyselin että mitäköhän muutosta on käytetty että autot on saatu kulkemaan. Yritin tietenkin ostaa vastaavia osia autoon, mutta minulle sattui niin huono tuuri että kaikilla oli vain yksi kyseinen osa joka oli käytössä. Eli kisa päättyi jo ennen kuin se ehti edes alkaa.Minisäännöillä ei olisi käynyt näin koska osia on kaikilla. Ikävintähän tässä on se että poikani on 9-vuotias ja muut olivat aikuisia. En kuitenkaan osaa sanoa että motivoiko kyseinen vaiko sisuunnuttaa, toivoisin jälkimmäistä.

Lisää
14.05.2011 17:08 #15529 : eemeli
Vastaus käyttäjältä eemeli aiheessa pinjoni
Hep.

Edes Fleksi 5 -luokassa suoravauhti ei ratkaise kaikkea. En ihan usko, että meidän klubin jäsenet olivat ainoita, joiden autossa välitykset olivat ko. radalle sopivat?

Nykysäännön EM-autossa on voittoa tavoiteltaessa lähes pakko olla Muran kevytkannu.
Kyseisestä kannusta hyvän koneen tekeminen kestää kauemmin kuin eräiden muiden autojen rakentaminen ;-) )

Sitä ei myöskään liene virallisesti koskaan tuotu maahan. Niitähän on siis toki kaikilla. Tietääkseni fasseja ja pinjoneita on ollut tänä vuonna ihan yleisesti saatavilla, eri kokojakin ;-) )

Edellen mä kuulisin mielelläni junnujen itsensä mielipiteitä siitä, millä olisi kiva ajella kisaa, ja miten?

Jos jotakuta nyppii se, että osaan rakentaa kelvollisia autoja, niin voin mä ihan hyvin jättää ajamattakin, ni harmittaa sitte vähemmän.

Talvella tyrkytin ihan myyntiin saakka, eipä kiinnostanut ketään.

Ja edelleen, mä katselen näitä juttuja ihan vain huolestuneen harrastajan silmin, kerron mitä olen asioista mieltä ja kuuntelen mitä muilla on sanottavana. Asioista voin olla rakentavasti eri mieltä ;-) )

-eemeli-

Sivu luotiin ajassa: 0.341 sekuntia