24.06.2026
EM-kilpailut, Kotka

Säännöt 2012 -> edit myös 2013

Lisää
07.06.2011 09:30 #15629 : Taiska
Vastaus käyttäjältä Taiska aiheessa Re: Säännöt 2012 -> edit myös 2013
Mun mielestä se Mini luokka pitäisi jättää suosiolla noille nuoremmille. Vaikka itse kouvolassa kyseisenluokan ihan ajamalla hävisinkin.
Voi olla että olen asian väärin ymmärtänyt mutta aina olen ollut siinä oletuksessa että se on ns junioriluokka.
Ja mielestäni olisi ihan reilua että vanhempi ikäryhmä keskittyis itse enemmän siine EJhin. Ja antais poikasten ajaa rauhassa omassa luokassaan.

Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
07.06.2011 18:18 #15631 : R.O
Vastaus käyttäjältä R.O aiheessa Re: Säännöt 2012

Tumppi kirjoitti: Siirrytään EuroSarjassa ajamaan vuonna 2013 kolmea 1/24 luokkaa, ilman ikärajoituksia :
- RTR (JK/F5/??)
- G12
- ES24

kuten tänäkin vuonna saa ajaa kahta luokkaa RTR/G12 - G12/ES24
(RTR -luokka statukseltaan "kerhojenvälisenä")

- täten saadaan "järkevämmät" ajosysteemit myös aikaan. EM ja EJ luokkien ongelma kun näkyy olevan, että ne ovat kituvia luokkia vuodesta toiseen, eikä minkäänlaista nousua ole odotettavissa, pl. EM luokka ensi vuonna.

Kannatetaan!

ES-24 nykyisellään/ISRAa noudattaen.

EJ-24 voidaan muuttaa vastaamaan kv. sääntöjä (ehkä lähinnä Ruotsin sääntöjä kun ei ole ISRA luokka). Sopisi niille jotka käy naapurissa kisoissa ja joskus voisi joku ruotsalainen eksyä tännepäinkin. Muutokset melko pieniä kuitenkin.

Sitten se EM-24: Kertokaa nyt joku miksi sen auton pitää kulkea niin kovaa kun se nykysellään kulkee? Ihan hyvin voisi olla se paljon puhuttu ns. huoltovapaa halppis moottori (tai mielummin RTR. Halvalla saa täysin valmiita autoja radalle) joka kulkee vähän hiljempaa eikä vaadi remonttia joka kisan välein. Jos tollanen mottori tuntuu pojalle/tytölle liian hitaalta niin voi siirtyä EJ -luokkaan (tai G12). Ei ole pakko odottaa, että ikäraja määrää siitymisen. Kisoihin kuitenkin pitäisi saada nuorempaakin väkeä, mutta EM-24 auton ajo ei välillä onnistu vähän vanhemmaltakaan. 6 vuoden ikäiselle kummipojalle EM-24 menee melkoisen kovaa.. ja seinään.

Vaikka luokat olisivat ikärajattomia, niin palkinnot voidaan jakaa kaikille alle 13 vuotialle tms. Näin kisassa voittaa myös ne pienet tenavat.

Eikö näistä erimielisyyksistä voisi äänestää? Ei voi olla kovin vaikeaa. Jokaisesta aktiivisesta seurasta yksi ääni.

Risto

Lisää
08.06.2011 19:23 #15635 : maasalo
Vastaus käyttäjältä maasalo aiheessa Re: Säännöt 2012 -> edit myös 2013
Kituvat luokat ovat kunkin kerhon oma munaus. Lihavien vuosien jälkeen unohdettiin nuorisotyö ja lepäiltiin laakereilla. Se että saadaan harrastajia vaatii muutakin kuin sääntömuutoksia. SE ON KERHOJEN TYÖTÄ TUOTTAA JUNIORIKULJETTAJIA. Jos halutaan, että ES-24 luokassa on kuljettajia tulevaisuudessa, pitää lopettaa kaikenlainen loan heittely ja alkaa oikeasti töihin. Tehdä yhteistyötä.

Nykymuotoinen kilpasysteemi on aivan hyvä.
Jos halutaan rauhoittaa minien menoa, niin jännitteen voi laskea esim 11v.

Flexi-5 statistiikka ontuu, noin tulosten varjossa.
Mutta asiaa, se olisi aivan käypä luokka aloittelijoille (5-9v), minin alapuolelle, poistamatta miniluokkaa. Miniluokkaa tarvitsee siihen että ei olisi ylempiin luokkiin nousu niin jyrkkää. Ainoa ongelma on, että käytännössä pitäisi kasvattaa uusi kilpailijoiden sukupolvi jotka niillä ajaisi. Mutta hankalin olisi varmaan se että onko kerhoissa kanttia tarttua sellaiseen haasteeseen, eikä vain pitää pirun preinstormeja. Sen avulla olisi mahdollista opettaa huoltajat rakentamaan autoja, kuskit ajamaan, riittävän ajoissa. Miniluokka seuraavassa vaiheessa olisi helpompaa jne.
Harrasteen pariin pitää saada väkeä aiemmin.

Kylmä tosiasia on se, että kaikki minikuskit ei tule ajamaan sporttia, mutta yritettäisiinkö heidät kuitenkin pitää mahdollisimman pitkään lajin parissa. Jotkut heistä nousee kumminkin ylös asti.

Lisää
09.06.2011 09:16 #15636 : Tumppi
Vastaus käyttäjältä Tumppi aiheessa Re: Säännöt 2012 -> edit myös 2013
Suomessa on puuratatoimintaan noin viidellätoista paikkakunnalla (15-16). Joillakin peräti parikin rataa, joten ajokelpoisia ratoja on 17-18 (ainakin 1 rata on "jäähyllä").He eivät varmastikaan ole jääneet laakereille lepäämään vaan varmastikin tekevät omalta osaltaan hyvää nuorisotyötä ja ovat tyytyväisiä saavutuksiinsa. Paikallisella tasolla, heidän tulee tehdä ko. työtä jos haluavat säilyttää olemassa olevat tilansa ja ratansa, muutoin "päättäjät" eivät tiloja ylläpidä.

Ei varmastikaan ole ko. kerhojen vastuulla tuoda kilpailijoita "maailmalle". Jos kilpailijoita halutaan lisää, niin silloin säännöt : autoluokat, kilpailusysteemit, yms. tulee olla sellaisia, joilla houkutellaan uusiakin kerhoja ja kilpailijoita mukaan. Jos säännöt eivät ole houkuttelevia, niin kukapa sinne sitten mukaan lähtisi. Se on se perusjuttu, joka pitää olla ensiksi kunnossa. Sen jälkeen pitää tietty tehdä töitä vielä sen eteen, että saadaan ne uudet potentiaaliset kerhot toimintaan mukaan. Sitä työtä ei tunnu enää kukaan tekevän..

Itse en ole todellakaan sitä mieltä, että nykysäännöt, varsinkin EM -luokassa olisivat hyvät. Ne eivät missään määrin ole houkuttelevat mahdollisille uusille kerhoille, saatika sille, että olemassa olevista kerhoista löytyisi riittävästi tieto/taitoa, lukuun ottamata paria kerhoa.

Taas toisaalta en ehdota/äänestä sen puolesta, että niitä muutettaisiin ainakaan vuodelle 2012, koska Hyvinkäältä ja Luumäeltä on tulossa 12 EM kuskia, pari muuta potentiaalista clubia siihen, niin kilpakuskeja saattaa olla joissain kisoissa jo enemmän kuin ES kuskeja ja se on oikea suunta... tuo ehdotuksenikin on enemmän "ehdollinen", eli jos ensi vuoden alku ei tuo mitään uutta, niin sitten on ainakin ehdotettu vuodelle 2013 joitain uusia kuvioita...

Lisää
09.06.2011 09:24 #15637 : Tumppi

maasalo kirjoitti: ....
Jos halutaan rauhoittaa minien menoa, niin jännitteen voi laskea esim 11v.
......

Tuohon jännitteen laskuun en itse menisi, vaikkakin se tuntuisi nykypowerien kannalta toimivalta systeemiltä. Nyky Eurosarjassa kun ajetaan ristiin/rastiin kaikenlaista luokkaa, niin riski on aina olemassa että milloin jännitteet unohdetaan laskea ja milloin nostaa, ja tämmöisestä toiminnasta tulee sitten aina ylimääräisiä viivytyksiä kisarytmiin..

Lisää
04.08.2011 11:34 #15697 : krp
Vastaus käyttäjältä krp aiheessa Re: Säännöt 2012 -> edit myös 2013
Jatketaan alkukesästä loppunutta keskustelua pienellä vuodatuksella. :roll:

EM-luokan moottori on sinällään mielenkiintoinen asia. Nykysääntö on toiminut melko hyvin, silloin joskus 90-luvulla kun se luotiin, vastustettiin sitä voimakkaasti jos mistäkin syystä, lähinnä kuitenkin siksi että vanha kalusto jäi virattomaksi. Silloin tarkoitus oli saada kustannukset kuriin, siihen saakkahan moottori oli mikä tahansa G-15 moottori. Siirtymällä Muraan saatiinkin kustannuksia laskettua, silloin huipputason G-15-motti oli melkoisen kallis.

Muran kanssa on pärjätty, varsinkin alkuvuosina oli vakaa tilanne kun kalustoa sai hyvin, laatu oli vakaata ja viritysosia ei ollut. Sitten 2000-luvun vaihteessa Muran omistaja taisi vaihtua ja esim. ankkurien laatu laski selkeästi, jolloin jouduttiin sallimaan muunmerkkiset ankkurit. No, se avasi jonkin verran mahdollisuuksia virittäjille, mutta kaikenkaikkiaan erot koneiden välillä johtuivat enemmän tekijän taidoista. Toki huippukuskit saivat ne paremmin menemään kuin junnut, ja varmasti se näkyi myös EM-luokan tuloksissa jos kaveri oli saanut kunnolla viritetyn moottorin. No, tämähän on moottoriurheilun henki - tiimi on enemmän kuin pelkkä kuljettaja, tarvitaan myös hyvä mekaanikko ja kunnon osia. Viimeisin villitys on tämä Muran thin-kannu, joka ilmeisesti kyllä on hieman parempi mutta en menisi sanomaan että ilman sitä ei pärjää. Itse olen ajanut viime ja tänä vuonna muutaman TS:n ja olen käyttänyt myös perinteistä kannua usein, kyllä sillä on pysynyt hyvin mukana kun auton muuten laittaa kuntoon.

Nyt on tullut viime vuosina sitten esiin halvempia ja helpompia vaihtoehtoja moottorin suhteen. On nämä olleet olemassa jo vuosikymmeniä, mutta eivät ole kunnolla nousseet esiin, useistakin syistä. Mm. 16-D kone on tällainen edullinen vaihtoehto, mutta sen ongelmana on ollut vaihteleva laatu ja se että sitäkin kyllä voi virittää. Kyllä uusien kisaajien saaminen lajin pariin on ollut yhä vaikeampaa kaikki nämä vuosikymmenet kun itsekin olen mukana ollut. Kyse ei ole siitä että laji olisi muuttunut vaikeammaksi - vaan siitä että maailma on muuttunut. Nykyään käden taitoja ei arvosteta samalla lailla eikä niitä useilla enää edes ole - helpommat tai toisenlaista osaamista vaativat harrasteet ovat yhä houkuttelevampi vaihtoehto. Kun lisäksi kerhotyö ja talkootyö yleensä tuntuu olevan katoava luonnonvara, tässä on olemassa se vaara että homma kuihtuu kokonaan jos toimintaympäristön muutoksiin ei osata reagoida. Ennen autot kasattiin kerholla vetäjän opastuksella, mutta mitenkäs nyt jos vetäjiä ei ole, he eivät ehdi tai edes osaa neuvoa autojen virityksessä?

Kysymys kuuluukin - kuinka paljon kaluston halutaan vaikuttavan suoritukseen lajin alimmalla portaalla? Eikö tässä vaiheessa olisi tärkeintä, että harrastus on kivaa ja siinä pysytään mukana? Myöhempinä vuosina on kyllä aikaa sitten satsata siihen kalustoonkin. Malliautot ovat vielä hitaampia, mutta kyllä niilläkin ajetaan ihan tosi kisaa. On sitä paitsi kivaa ajaa kylki kyljessä tiukkaa vääntöä, itse pidän siitä kyllä enemmän kuin siitä tunteesta kun saa ohittaa kaverin 10 kierroksen välein...tai päästää ohi.

Esim. JK Hawk-moottori voisi olla yksi harrastusta alussa helpottava seikka. Kun moottori on selkeästi osa jonka korjaaminen vaatii jo jonkin verran osaamista, voisi olla oikeasti hyvä valinta siirtyä tällaiseen suljettuun moottoriin, jolle ei yksinkertaisesti voi tehdä mitään, sisäänajoa, pesua ja öljyämistä lukuunottamatta. Autoon jää silti vielä melkoisesti rakennettavaa. Ja kun hinta on luokkaa 10€ niin se että kone heitetään pois käytön jälkeen, ei juuri pitäisi surettaa ketään. Tästä olisi vielä luultavasti se etu että rengaskulutus laskisi myös - ainakin meidän Flexi-5/ 16-D autoissa on ollut samat renkaat aika kauan, kerholla niillä on saanut ajaa koko talven ilman vaihtoa.

Muistan kun siirryttiin miniluokassa (tai mikä sen nimi silloin olikaan) vapaasta rungosta nykyisiin luokiteltuihin runkoihin, niin vastustus oli kovaa. Kommentit liittyivät mm. siihen että autossa ei olisi enää mitään viritettävää. No, toisin on käynyt, näissä autoissa on paljonkin viritettävää.

Luulen että tuo nopeuksien pudottaminen toisi kisoihin myös lisää jännitystä - kaikkein tasaisimmat kisat on aina ajettu autoilla jotka eivät kulje niin lujaa. Tämä nopeusero on toisaalta pieni, mutta selkeästi parantaa ajettavuutta, kun pahin tehopiikki puuttuu. Näin ajamisestakin tulee helpompaa ja ajon nautittavuus vähemmälläkin kokemuksella varmasti lisääntyy.

En tiedä sitten miten siihen suurimpaan ongelmaan eli kerhotyön hiipumiseen ja vetäjien puutteeseen/ osaamisen vähyyteen voisi parhaiten vaikuttaa, nämä kalustosääntöjen viilaukset kuskien lisäämiseksi lienevät lähinnä oireiden hoitoa, eikä itse ongelman. Itselläni ei ole juuri tästä kokemusta, joten vaikea kommentoida. Jos kiinnostusta olisi, voisimme ehkä Eemelin kanssa tarjota osaamisemme käyttöön muillekin kerhoille. ARH:lla olemme vetäneet useamman autonrakennuskurssin aivan vasta-alkajille, ja sitä pikkaisen räätälöimällä se voitaisiin suunnata jo hieman edistyneemmille harrastajille sekä kerhonohjaajille. Kommentoikaa josko tällaisesta olisi apua, ehkä tämä voitaisiin järjestää jonkin lyhyemmän kisan yhteydessä että saataisiin enemmän porukkaa paikalle.

Lisää
04.08.2011 11:35 #15698 : krp
Jatketaan alkukesästä loppunutta keskustelua pienellä vuodatuksella. :roll:

EM-luokan moottori on sinällään mielenkiintoinen asia. Nykysääntö on toiminut melko hyvin, silloin joskus 90-luvulla kun se luotiin, vastustettiin sitä voimakkaasti jos mistäkin syystä, lähinnä kuitenkin siksi että vanha kalusto jäi virattomaksi. Silloin tarkoitus oli saada kustannukset kuriin, siihen saakkahan moottori oli mikä tahansa G-15 moottori. Siirtymällä Muraan saatiinkin kustannuksia laskettua, silloin huipputason G-15-motti oli melkoisen kallis.

Muran kanssa on pärjätty, varsinkin alkuvuosina oli vakaa tilanne kun kalustoa sai hyvin, laatu oli vakaata ja viritysosia ei ollut. Sitten 2000-luvun vaihteessa Muran omistaja taisi vaihtua ja esim. ankkurien laatu laski selkeästi, jolloin jouduttiin sallimaan muunmerkkiset ankkurit. No, se avasi jonkin verran mahdollisuuksia virittäjille, mutta kaikenkaikkiaan erot koneiden välillä johtuivat enemmän tekijän taidoista. Toki huippukuskit saivat ne paremmin menemään kuin junnut, ja varmasti se näkyi myös EM-luokan tuloksissa jos kaveri oli saanut kunnolla viritetyn moottorin. No, tämähän on moottoriurheilun henki - tiimi on enemmän kuin pelkkä kuljettaja, tarvitaan myös hyvä mekaanikko ja kunnon osia. Viimeisin villitys on tämä Muran thin-kannu, joka ilmeisesti kyllä on hieman parempi mutta en menisi sanomaan että ilman sitä ei pärjää. Itse olen ajanut viime ja tänä vuonna muutaman TS:n ja olen käyttänyt myös perinteistä kannua usein, kyllä sillä on pysynyt hyvin mukana kun auton muuten laittaa kuntoon.

Nyt on tullut viime vuosina sitten esiin halvempia ja helpompia vaihtoehtoja moottorin suhteen. On nämä olleet olemassa jo vuosikymmeniä, mutta eivät ole kunnolla nousseet esiin, useistakin syistä. Mm. 16-D kone on tällainen edullinen vaihtoehto, mutta sen ongelmana on ollut vaihteleva laatu ja se että sitäkin kyllä voi virittää. Kyllä uusien kisaajien saaminen lajin pariin on ollut yhä vaikeampaa kaikki nämä vuosikymmenet kun itsekin olen mukana ollut. Kyse ei ole siitä että laji olisi muuttunut vaikeammaksi - vaan siitä että maailma on muuttunut. Nykyään käden taitoja ei arvosteta samalla lailla eikä niitä useilla enää edes ole - helpommat tai toisenlaista osaamista vaativat harrasteet ovat yhä houkuttelevampi vaihtoehto. Kun lisäksi kerhotyö ja talkootyö yleensä tuntuu olevan katoava luonnonvara, tässä on olemassa se vaara että homma kuihtuu kokonaan jos toimintaympäristön muutoksiin ei osata reagoida. Ennen autot kasattiin kerholla vetäjän opastuksella, mutta mitenkäs nyt jos vetäjiä ei ole, he eivät ehdi tai edes osaa neuvoa autojen virityksessä?

Kysymys kuuluukin - kuinka paljon kaluston halutaan vaikuttavan suoritukseen lajin alimmalla portaalla? Eikö tässä vaiheessa olisi tärkeintä, että harrastus on kivaa ja siinä pysytään mukana? Myöhempinä vuosina on kyllä aikaa sitten satsata siihen kalustoonkin. Malliautot ovat vielä hitaampia, mutta kyllä niilläkin ajetaan ihan tosi kisaa. On sitä paitsi kivaa ajaa kylki kyljessä tiukkaa vääntöä, itse pidän siitä kyllä enemmän kuin siitä tunteesta kun saa ohittaa kaverin 10 kierroksen välein...tai päästää ohi.

Esim. JK Hawk-moottori voisi olla yksi harrastusta alussa helpottava seikka. Kun moottori on selkeästi osa jonka korjaaminen vaatii jo jonkin verran osaamista, voisi olla oikeasti hyvä valinta siirtyä tällaiseen suljettuun moottoriin, jolle ei yksinkertaisesti voi tehdä mitään, sisäänajoa, pesua ja öljyämistä lukuunottamatta. Autoon jää silti vielä melkoisesti rakennettavaa. Ja kun hinta on luokkaa 10€ niin se että kone heitetään pois käytön jälkeen, ei juuri pitäisi surettaa ketään. Tästä olisi vielä luultavasti se etu että rengaskulutus laskisi myös - ainakin meidän Flexi-5/ 16-D autoissa on ollut samat renkaat aika kauan, kerholla niillä on saanut ajaa koko talven ilman vaihtoa.

Muistan kun siirryttiin miniluokassa (tai mikä sen nimi silloin olikaan) vapaasta rungosta nykyisiin luokiteltuihin runkoihin, niin vastustus oli kovaa. Kommentit liittyivät mm. siihen että autossa ei olisi enää mitään viritettävää. No, toisin on käynyt, näissä autoissa on paljonkin viritettävää.

Luulen että tuo nopeuksien pudottaminen toisi kisoihin myös lisää jännitystä - kaikkein tasaisimmat kisat on aina ajettu autoilla jotka eivät kulje niin lujaa. Tämä nopeusero on toisaalta pieni, mutta selkeästi parantaa ajettavuutta, kun pahin tehopiikki puuttuu. Näin ajamisestakin tulee helpompaa ja ajon nautittavuus vähemmälläkin kokemuksella varmasti lisääntyy.

En tiedä sitten miten siihen suurimpaan ongelmaan eli kerhotyön hiipumiseen ja vetäjien puutteeseen/ osaamisen vähyyteen voisi parhaiten vaikuttaa, nämä kalustosääntöjen viilaukset kuskien lisäämiseksi lienevät lähinnä oireiden hoitoa, eikä itse ongelman. Itselläni ei ole juuri tästä kokemusta, joten vaikea kommentoida. Jos kiinnostusta olisi, voisimme ehkä Eemelin kanssa tarjota osaamisemme käyttöön muillekin kerhoille. ARH:lla olemme vetäneet useamman autonrakennuskurssin aivan vasta-alkajille, ja sitä pikkaisen räätälöimällä se voitaisiin suunnata jo hieman edistyneemmille harrastajille sekä kerhonohjaajille. Kommentoikaa josko tällaisesta olisi apua, ehkä tämä voitaisiin järjestää jonkin lyhyemmän kisan yhteydessä että saataisiin enemmän porukkaa paikalle.

Lisää
05.08.2011 06:55 #15700 : eemeli
Vastaus käyttäjältä eemeli aiheessa Re: Säännöt 2012 -> edit myös 2013
Hep.

Kädentaitojen romahdus on valitettavasti tosiasia. Lieko tuosta sitten seurausta se, että myös ko. taitojen arvostus on nykyään vähäistä. Ilmeisesti aihetta ei koeta merkittäväksi, kun kaiken voi ostaa valmiina.

Tätä taustaa vasten katseltuna pitäisi olla jonkinlaista kysyntää sellaiselle harrastetoiminnalle, jossa taitoja pääsisi kehittämään. Juniorin loppuelämän kannalta laji, jossa kädentaidot, ongelmanratkaisu, sosiaalisuus jne kehittyvät, voi olla merkitykseltään vähintään mainittava. Itse esimerkiksi olen pienoisautoilun parissa oppinut soveltamaan luovasti, vähän kieliä jne. Muuten tuskin olis tulut moisia harjoiteltua.

No, tunnetusti emme aina valitse fiksusti...

Vuosien varrella aika lailla kaikkien kisaavien kerhojen edustajien kanssa on tullut juteltua, sekä ääneen että sähköpostitse. Minusta vaikuttaa siltä, että kerhotoimintaa on kovin monenlaista - joissain kerhoissa on paljon järjestettyä ohjelmaa, ja joissain kerhonohjaaja avaa ovet, ja alkaa rakentaa omaa kalustoaan. On helppo arvata, kummanlaisilla kerhoilla on parempi ennuste jatkuvuuden kannalta.

Toinen juttu on se, että toimintaa pitää olla pyörittämässä useampi henkilö. Yhden varassa ei voi olla jatkuvuudesta varmuutta.

Jos joku kerho/vetäjä katsoo tarvitsevansa lisää eväitä kerhopitoon, autonrakennukseen, kerhonohjaajien kouluttamiseen tms., sekä uskaltaa sen vielä tunnustaakin, niin kyllä multa löytyy sellaiselle aikaa, kun vähän järjestellään.

Edelleen olen sitä mieltä, että kaikkein nuorimpien kilpaluokan pitäs olla sellanen, missä tekniikka on yksinkertaista ja edullista sekä kisaaminen kivaa ja tasaväkistä. Kerhojen välisiä pienempiä, esim. arki-illan taikka lauantaipäivän kestäviä kisatapahtumia järjestettäisiin vaikkapa naapurikerhojen välillä.

-eemeli-

Lisää
21.09.2011 05:36 #15903 : Tumppi
Vastaus käyttäjältä Tumppi aiheessa Re: Säännöt 2012

tp kirjoitti: ......

2.2.1.B Runko EM-24, TS-24

JK X25 rungon salliminen EM/TS-luokkiin. Runko on hyväksytty ISRA-säännöissä sekä naapurimaissa. Runko on selvästi nykyaikaisempi kuin nykyisin käytetty Turbo Flex. Huonona puolena JK:n rungossa on kuskien kannalta, että se on selvästi nopeampi kuin vanhat rungot. Siten käytännössä kaikkien pitäisi hankkia kyseinen runko, jos aikoo menestyä kilpailussa. Olen henkilökohtaisesti kokeillut kyseistä runkoa ja todennyt sen nopeammaksi ja helpommaksi ajaa kuin Turbo Flex. Rungon kestävyydestä olen kuullut, että se ei olisi yhtä vahva kuin Turbo Flex.

JK:n X25 rungon kuva:

www.jkproducts.com/PDF/NewProduc ... ST2010.pdf

.....

Mikäs tämän rungon kohtalo on, tuleeko hyväksytyksi vai ei ?

- käytännössä tämähän tietää aikas monen kohdalla sekä EM että TS autojen "remppaa" talven aikana... ko. runko kun on selvästi nopeampi ja
parempi ajettava..

joten jos tulee hyväksytyksi, tieto pitää tulla pikapikaa, että kaikki voivat niitä ajoissa tilata ja testata, ennen ensi kauden alkua!

Lisää
21.09.2011 06:38 #15906 : tp
Vastaus käyttäjältä tp aiheessa Re: Säännöt 2012 -> edit myös 2013
JK:n X25 ei ole tulossa ensi vuodeksi hyväksyttyjen listalle. Hyvinkään kokouksen jälkeen nähdään, että tuleeko runko hyväksytyksi vuodelle 2013.

Lisää
21.09.2011 13:54 #15910 : krp
Se keskustelu Lappeenrannassa jäi jonkin verran kesken ajanpuutteen vuoksi, ja todettiin että säännöstössä määrättävät asiat (AKK:n sääntöjä täydentävät, eli sarjakisojen systeemi, luokat ja lisämääräykset) voidaan käsitellä myöhemmin.

Yksi näistä asioista oli se, pitäisikö meillä aloituskynnystä helpottaa. Ilmeisesti tällä aikataululla EM-luokan sääntöihin ei tulla koskemaan, joten esitin ARH:n puolesta että ottaisimme mukaan aluekisoista tutun "kerhosarjan", eli luokka/ sarja jossa aloittelevat kuskit (mielestäni tähän otetaan yläikäraja, vaikka 12v?) voisivat ajaa JK/ Flexi5-autolla (säännöt täsmennettävä) jopa ilman lisenssiä. Tämän tarkoitus olisi laskea aloituskynnystä kisaamiseen tuomalla kisoihin kalusto joka olisi mahdollisimman helppo rakentaa ja missä virittämisellä ei saa paljoakaan etua.

Haastehan tässä tietysti on taas se, että tuodaan uusi luokka, kun vanhojakin on jo niin paljon. Tähän pitäisi sitten tehdä rajaus että voi ajaa joko tämän tai EM-luokan, ei molempia. Toki ne voitaisiin ajaa yhdistettynä mikäli mahdollista (huomioidaan tämä kisasysteemissä - ehdotan että tämä kerholuokka ja EM ajetaan niin että kaikki ajavat 8x2 alkuerät ja sen perusteella jako 8x3 finaaleihin (kaikki ajavat finaalin), joko yksi (round robin) tai niin monta kuin tarvitaan. Näin aloittelijoille ja nuorimmille taataan maksimi ajoaika kaikille. Kyllä siinä on tarpeeksi tavoiteltavaa että pääsee siihen viimeiseen finaaliin, jos niitä sattuisi tulemaan useita...

Tekniikan osalta vaatii varmaan hieman hienosäätöä, eli AKK:n sääntöjen täydennykseksi ehdotan seuraavaa:

Sallitut "autot" ovat JK:n auto (runkotyyppi + moottori määritelty, en nyt muista mitkä ne olivat) ja Parma Flexi5-auto (Flexi5-runko ja 16-D moottori).

1) Autojen runkoihin ei saa lisätä mitään lyijyjä ja teippejä, ainoat sallitut lisäykset ovat takatuki laakerien taakse ja kiinteät (juotetut) neulaputket rungon virittäminen yksinkertaistuu.

2) Vain 64p/ 48p rattaat sallittu ei leikitä viritysosilla.

3) Sallitaan 1-2 korimallia jotka paksumpaa muovia (mikähän se paksuus olisi - .015" tai jotain, eli ne korit jotka ovat vakiona Flexi5-autossa) autojen kestävyys lisääntyy ja vauhti putoaa aavistuksen. Tämä tietty riippuu siitä mitä maahantuoja onnistuu saamaan tarjolle. Voi olla että ei onnistu tällä aikataululla...

4) Aloittamisen kynnystä laskisi se, että sallittaisiin kahvoina ainoastaan Parma Turbo-kahvat (2 ohmin vastuksella). Elektronisella kahvalla ajaminen tulee toki paljon helpommaksi, mutta tuskin kaikki tällä tasolla olevat kuskit sellaista vielä omistavat. Tässä on siis kyse tasapuolisuuden tukemisesta. Siitä pitää keskustella, sallitaanko sitten choket ja säädettävä jarru. Jo se avaa pään kaikenlaiselle virittämiselle mitä kaikki eivät hallitse.

5) Jos olisi mahdollista säätää jännitettä, tämä luokka voitaisiin ajaa alemmalla jännitteellä (10-11 V), näin ajamisesta saataisiin vielä helpompaa ja mielekkäämpää.

6) Jos jännite voitaisiin pudottaa, ehdottaisin että autojen maavara alussa nostettaisiin 2mm:iin ja kisan aikana vähintään 1.6mm. OK, tämä voi kuulostaa älyttömältä nykypäivänä, mutta idea on se että mitä korkeampi maavara, sen vähemmän runkojen virittämisellä on merkitystä ja kuskin osaaminen korostuu.

Mielestäni aloitusluokassa kaikki paino pitää olla kuskien osaamisella, ei tiimipäällikön viritysosaamisella - jos voitaisiin, kisat pitäisi itse asiassa ajaa järjestäjän autoilla...

Lisää
24.10.2011 07:31 #16295 : Tumppi
siirretty peruskyssäreistä kamaa tänne....

krp kirjoitti: Kyllä noi Hawkit on hyviä pelejä. Pojat todistivat vääräksi pelon että magneetit eivät kestä juottamista. Näiden koneiden käyttöä on kaikin puolin järkevää lisätä. Mikä ihmeen järki on siinä että ajetaan kalliimmilla koneilla joita vain harva osaa rakentaa kunnolla (vaatii erikoisosaamista) ja jotka eivät kulje merkittävästi lujempaa. Ainakin alimmilla luokkatasoilla tähän on syytä siirtyä viimeistään 2013, ensi vuonnakin voisi olla hyvä ajaa kansallisia kisoja tällä tavalla että siirtymä tapahtuu hallitusti.

Alimmalla luokkatasolla painopiste tulee olla ajamisessa, ei mekkarin taidoissa. Ja jää siihen EM-autoon vielä paljonkin viritettävää vaikka kone olisikin suoraan paketista.

Salomaan Marko esitti hyvän kysymyksen, että mitenkäs se aukko sitten katetaan jos alimmilla tasoilla ajetaan Hawkilla + peltirungolla ja sitten hypätään suoraan esim. Open G12-maailmaan (kone + runko vaihtuu). No, en osaa sanoa mutta varmasti jokin järkevä logiikka koneisiin löytyy. Voi olla, että jatkossa pitää (nyyh) hylätä kokonaan ns. Mura-moottorit, ja ajaa Hawkeilla ja Open G12-koneilla. Ehdotan seuraavaa:
- EM: Hawk-moottori. Runkoasiat vielä auki, isompaa säätöä voi olla tulossa (miten JK-auto ja Flexi-5 istuvat tähän).
- EJ: Open G12-moottori.
- TS: Open G12-moottori, näitähän MM-tasollakin käytetään. Hyvää harjoitusta ministä junnuun siirtymisessä, eli TS:n merkitystä pitää nostaa.

Nyt siis rikottaisiin se periaate, että Minissä ja Touringissa on sama auto paitsi kori. Tässä ideana on alentaa Minin kynnystä tekemällä aloittamisesta helpompaa ja halvempaa. Toisaalta se nostaa hieman kynnystä luokkien välillä, mutta en koe sitä ongelmaksi. Jos harrastajia saadaan mukaan enemmän, kyllä siirtymätkin kyetään hallitsemaan.

Voi olla järkevää, että sallitaan Minissä Flexi-5 ja JK:n runko/ rungot täysimääräisesti. Näin EM:stä saadaan vielä helpompi auto ajaa. Sitten TS-luokassa mennään suunnilleen ISRA:n mukaisin autosäännöin (Flexi-5 ei sallittu). Toisaalta voisin kannattaa ajatusta että alle 14v (tai joku muu ikäraja) saisi TS:ssäkin ajaa samalla rungolla kuin EM:ssä, saavat sitten hieman kalustollista tasoitusta.

Tässä kuvoissa jää nyt sitten ulkopuolelle avoin EJ ja Hawkin käyttö EJ:ssä. Toki olisi houkuttelevaa lisätä EM:n ja EJ:n väliin luokka jossa runko on vapaa ja moottori edelleen Hawk. Mutta näillä osanottajamäärillä voipi olla toivoton ratkaisu lisätä luokkien määrää. Toki tulevaisuudessa mikäli ihme tapahtuu ja väki lisääntyy, tämäkin voisi olla yksi vaihtoehto. Mutta ensisijaisesti Minissä pitää saada vaatimustason lasku. Voi olla että kokonaisvaltaisen luokkaremontin yksi edellytys olisi meidän kisaviikonloppujen merkittävä remontti (SM, sarja- ja aluekisojen miettiminen uusiksi), mutta se on sitten isompi juttu.

Päätös tarvitaan nyt syksyllä, että tämä tulee voimaan 2013 ja sekä harrastajat että maahantuonti voivat valmistautua tähän niin siirtymä tapahtuu hallitusti.

Kommentteja?

Lisää
24.10.2011 07:37 #16296 : Tumppi
meikäläinen ainakin yhden ehdotuksen teki noihin luokka yms.. juttuihin..

4 luokkaa (kuten on nytkin !, koskien siis olemassa olevaa lauantaita ja "eurokisoja", tietty Touring lisäksi, sunnuntaina)

EM -> JK/RTR-F5 /ei ikärajoituksia"?" sarjassa
EJ -> Falcon/Hawk kone, vapaa runko (tai hiukka rajoitettu, riippuen kaupallisesti saatavilla olevista vaihtoehdoista) /ei ikärajoituksia"?" sarjassa
OG12 -> kv sääntö
ES -> kv sääntö

kisaformaatti SARJAKISOISSA : aika-ajot, suorat finaalit
- lopputulos : aika-ajon tulos+finaalin tulos

EM ja EJ : ei lisenssiluokkia
OG12 ja ES lisenssiluokkia

halutessaan kaikki saa ajaa OG12 luokan.

Lisää
24.10.2011 12:48 #16315 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa Re: Säännöt 2012 -> edit myös 2013
Työnnänpä lusikkani minäkin tähän aloittelijaluokkasoppaan...

Jenkkilän retro-järjestö IRRA on laatinut säännöt luokalle nimeltä Retro Flexi GT. Käyttävän Faldon yms. koneita. Heidän runkosääntönsä:

Chassis type: any commercially-available 4”
(101.6mm) stamped steel 1/24 scale production
“Flexi”-type chassis is allowed. May use
lightweight replacement pans and center
sections from the same manufacturer. No
prototype chassis allowed!

En tiedä onko tuossa järkeä. Mutta siinä voisi sitten käyttää mitä tahansa Flexi-runkoa (Parma Flexi-5, JK, Champion Turboflex jne.). Vai onko EM-24 tyyppisessä luokassa parempi pysyä yksityyppirungossa? Vai sallia nämä nyt Suomessa käytetyt yleisimmät runkotyypit?

Mun ehdotus "uudeksi" EM-24 luokaksi:
- JK Hawk mosa
- Flexi-runko (luokiteltu yksityyppi, kaksityyppi tai kaikki)
- EM-24 kilpailija saa ajaa autollaan TS-24 luokkaa korin vaihtamalla

Tällä konseptilla jopa meidän kaltaiset muoviratakerhot voisivat liittyä skaalahommiin mukaan ja kenties lajiin saataisiin uusia harrastajia sitä kautta.

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Lisää
24.10.2011 13:47 #16316 : krp
Juuri näin, ainakin suunnilleen. Eli EM olisi entistä helpompi ja halvempi. Jos sillä saadaan mukaan uusia harrastajia niin siitä vain.

Tuo IRRA:n sääntö ei ihan tuollaisenaan varmaan kelpaa, mutta henki on sama kuin EM-runkosäännössä. Eli Suomessa olisi edelleen vaatimus luokitellusta rungosta (ettei putkahtele koko ajan uusia) ja täsmällisemmät säännöt rungon rakentamiselle. Nämä perustuvat pitkälti ISRA:n määräyksiin, tietyin helpotuksin joiden tarkoitus on lisätä auton kestävyyttä ja helpottaa rakentamista. Monet niistä on lisätty siksi ettei tarvitsisi kikkailla. Osaava kaveri rakentaa auton ISRA:n mukaisesti, mutta junnuja varten on sallittu helpotuksia.

Flexi5 ja JK:n rungot (se halpisauton runko + ISRA:n luokittelema) pitäisi kai lisätä.

EM-luokan runkosääntöjä voisi varmasti yksinkertaistaa ja viedä enemmän RTR-suuntaan. Nuo pienet lisäykset on sallittu mm. siksi että niitä on lähes mahdoton valvoa - siksi on parempi sallia tietyt viritykset. Toinen syy on vaihteleva osien laatu - joku voi saada RTR-rungon joka on priimaa ja toinen ihan surkean - mieluummin sallitaan kohtuullinen viritys kuin heitetään arpaa (tai ostetaan kourallinen runkoja että saisi yhden hyvän).

TS-luokkaan voidaan määritellä kaksi erilaista runkoa:
1) EM-luokan sääntöjen mukaan rakennettu (kts. yllä) jolla alle 14v saavat osallistua. Huomatkaa siis - EM-luokkaan oma runkosääntö!
2) TS-luokan sääntöjen mukaan rakennettu (pääsääntöisesti ISRA:n säännöt ja luokitukset).

Tumpin esitykseen kommenttia. Jos mennään tuohon aika-ajo + finaalit-malliin, niin sitten erilliset EJ ja OG voitaisiin ehkä ajaakin. Mikä lienee tuon OG:n funktio - missä määrin sitä on sitten tarpeen ajaa? OK, se on kv-luokka, mutta se ei kuitenkaan ole MM-luokka, ja on aika lailla ES:n kanssa rinnakkainen (samat kuskit pitkälti). Hyöty tietty olisi, että sen avulla voitaisiin EJ-luokan moottoriksi valita Hawk, eli siirtymä luokasta toiseen tapahtuisi logiikalla "kone vaihtuu tai runko vaihtuu", eli

EM TS: Kone vaihtuu, runko säilyy (kuski voi ajaa molemmat)
EM EJ: Runko vaihtuu, kone säilyy (kuski nousee iän myötä)
EJ OG: Kone vaihtuu, runko säilyy (kuski päättää nousta)
OG ES: Kone vaihtuu (ok, runko luultavasti hieman eri mutta käytännössä samanlainen ajettava, toki samallakin voi ajaa)

Tässä voisi olla logiikan siemen. Pääpointti siis että EM-luokkaa kehitetään helpommaksi ja enemmän RTR-suuntaan, sitä voisi jopa silloin ajaa järkevästi joillakin kotiradoillakin (Hawk-kone vie aika vähän sähköä), jos sopivat renkaat vain löytyy. Näin saataisiin rajaa kotirata-, malli- ja skaala-autojen osalta entisestään pienennettyä.

Ilmeisesti nuortenmestaruuskisat ajettaisiin siis kokonaan Hawkeilla (EM + EJ)?

Ainakin ARH Masters-kisassa malliauto- ja kotirataharrastajat osallistuivat Flexi5-luokkaan, mutta siinä malliautokuskeille haasteeksi muodostui auton virittäminen, joka sitten olisi vaatinut hieman enemmän kokemusta, me skaalakuskit tunsimme kikat hiukka paremmin ja nopeusero oli aika suuri. Suurin ero syntyi koneen virityksessä - Hawkia käytettäessä näin ei olisi ollut ja kisasta olisi muodostunut varsin tasainen.

Sivu luotiin ajassa: 0.575 sekuntia