Säännöt 2012 -> edit myös 2013
maasalo kirjoitti: Kuinka monta saksalaisista malliautoilijoista on juniori ikäisiä?
Arviolta joku 20 %. Vaikuttaa myös siltä, että näiden vuosien aikana mitä olen malliautokisoja Keski-Euroopassa kiertänyt (2003 lähtien), niin junioreiden osuus on ilahduttavasti lisääntynyt ko. lajissa.
Kuinka moni niistä on tullut toisena polvena mukaan?
Ei mitään hajua.
Mä luulen, että Flexi-5 jäi JK:n jalkoihin seuraavista syistä:
- JK tarjoaa autoihinsa koreja, joiden esikuvan voi tunnistaa. Ne ovat paremman näköisiä.
- JK Hawk 7 mosa on nopeampi ja parempi ajaa kuin suoraan paketista vedetty Parman 16D.
- JK:n voi pistää paketista suoraan radalle ja se on kasattu Suomessa yleisesti käytössä olevilla palikoiden mitoituksella (3/32" akselit & 64 pitch rattaat). Parmassa joutuu viilailemaan rungon liikkeet kuntoon.
-kaitsu
Auto tykkää, että sillä ajetaan.
finscale.livejournal.com/
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Kaitsu kirjoitti:
maasalo kirjoitti: Kuinka monta saksalaisista malliautoilijoista on juniori ikäisiä?
Arviolta joku 20 %. Vaikuttaa myös siltä, että näiden vuosien aikana mitä olen malliautokisoja Keski-Euroopassa kiertänyt (2003 lähtien), niin junioreiden osuus on ilahduttavasti lisääntynyt ko. lajissa.
Kuinka moni niistä on tullut toisena polvena mukaan?
Ei mitään hajua.
-kaitsu
Mua ei taas moinen asia kiinnosta ollenkaan, koska meillä on aikas isoja ongelmia tällä hetkellä jotka tulisi laittaa täällä kuntoon. Sitten voisi tietty sen jälkeen alkaa pohtimaan Saksan asioiden kuntoon laittamista, jos siellä kerran on myös "haasteita"... :lol:
- Mika&Jere
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Eli kyllä se ajatus pienten kisojen pitämisestä "nukkuvilla" kerhoilla on se tapa, jolla saadaan nopeimmat tulokset. Käsittääkseni Riihimäki on tästä esimerkkinä) Puuttuu vain se energian siirto palstalta kisan järkkämiseen.
-edit-
Toinen mitä oon usein miettinyt noissa mini kisoissa. Niin aluesarjoissa ajettavat mini kisat jossa on avoin osallistuminen. Mun mielestä yli mini ikäiset pitäis ajaa omassa luokassa/lähdössä. On ikävä katsella kun viivalla on 5-6 oikeaa mini kuskia ja toinen mokoma määrä aikamiehiä kellä sitä ajokokemusta on jo kuinka ja paljon. Ei mulla mitään sitä vastaan että kaikki saavat aluekisoissa miniä ajaa. Mut ne pitäis olla 2 eri luokkaa. (EM ja EM aikuiset)
Mini kuskien on saatava kilapilla siinä omassa luokassaan myös aluekisoissa. Niitä vartenhan se luokka on
Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/
Taiska kirjoitti: ....
Ja itse kun en asiasta juurikaan ymmärrä mutta silti otan kantaa niin mielipiteeni kannattaakin jättää ihan omaan arvoonsa. Itse olen sitämieltä että noi JK,n autot on oikein hyviä aloteleville harrastajille. Varsinkin nuorille sellaisille. Valmis auto joka on helppo ajaa, saa nopeammin nuorelle kaverille ajokipinän syttymään. ....
Kyllä ne kaikki kannat kertoa saa ja kaikkia arvostetaan, tavalla tai toisella :roll:
Tuossa JK:ssa kannattanee huomioida myös se seikka, että se on valmis kisahommiin 1,2mm maavaralla ! Sen tuoma etu on myös siinä, että treenatessa ei ole pakko joka vaiheessa lyödä alle "minimiin" sorvattuja renkaita, että siitä treenaamisesta olisi jotain hyötyäkin. Karu tosia on se, että nyky EM pitää ajella koko ajan pienillä renkailla, jos meinaa treenata hyviä tuloksia, se kun ei ole isommalla pyörällä ollenkaan ajettava.
Paikkakunnilla, joissa edelleenkin on kerhonohjaajan ja muiden huoltajien tieto/taito heikkoa, niin entisestään korostuu käytön helppous, kun ei tartte heti alkaa miettimään rengassorveja ja sitä miten ne renkaat nyt sorvata...
yksi pieni lisä JK:n RTR auton puolesta, pieni asia, mutta loppu viimeksi aika iso !
Bittiavaruuteen katos edellinen yritys, joten yritän muistella ulkoa tuon hienon kirjallisen tuotannon.
Mika vei jalat suusta. Ihan samaa olin itsekseni miettinyt.
Jos kerholla käy viikottain porukkaa ajelemassa, niin kyllä ohjaajat hommansa osaa. Saadaanko heitä sitten houkuteltua mukaan kisatouhuun, se on varovasti kokeiltava. Siihen siis tähtäisi tämä paikalliskisa.
Tarvitaanko siihen tosiaan voittaja-auto, että voi osallistua kisaan? Eikö voi ajaa vaan kokemuksen takia omaksi huviksi? Hitsi, eihän mun enää kannata ilmottautua TSään.
Jäi aika kivasti mieleen vuosi sitten Kouvolassa Ruuskasen Miian tyytyväinen lausahdus uranvaihdolla: "Mie ajoin jo 13 kierrosta!", kun kärki taisi painella yli pariakymmentä. Sieltä ne ilot tulee, omasta ajosta ja sen kehittymisestä. Ainakin omalla osalla vielä näin on.
Ylyn viittaama vaarallisuus tulee kai putoamisvaarasta vai onko muita vaarapaikkoja tullut esiin, joita en muista tai on tullut 90 luvun alun jälkeen?
Pahoittelen, että tuli otettua asia tähän threadiin esiin. Kokeilen viikolla hoitaa asiaa toista kanavaa myöten. Katsotaan mitä saadaan aikaan.
T.Jussi
Jussi & Arzzi
Neutro Oy Slottimyynti
SRC Hyvinkää
mura-turboflex vehkeellä!
Siis miksi ei pidetä entisellään nyt jonkin aikaa! Kuskeille vertailuun "vanha mini" ja JK:
-Kokenut kuski saa "vanhan minin" kulkemaan kovempaa ja sitä kautta on myös mukavempi ajaa
-Kokematon kuski taas voi tykätä JK:n autosta koska se on helppo ajaa ja ei kulje ihan niin lujaa mitä "vanhan minin" saa kulkemaan
Tulos: Molemmat ovat tyytyväisiä. Veikkaan että muutamalta autonrakentaja nuorukaiselta loppuu harrastus jos ne ei saa tehdä autolle muuta kuin vaihtaa korin ja putsata runko rengasroskasta.
Ja BTW taitaa se turboflex olla helpompi oikaista kunnon solmusta kuin se JK.
Miksi ollaan nyt viemässä rakentajilta sitä iloa pois, kun saadaan itse tehtyä toimiva auto, jolla voi tulla jopa tulosta. Toisille sopii tää JK, mutta toiset ei halua mistään hinnasta sitä, koska sille ei yksinkertaisesti saa tehdä yhtään mitään.
-Arttu
A. Salomaa Racing
Olen tehnyt ehdotuksen helpon harrastajaluokan perustamiseksi Suomeen. Ilokseni olen havainnut, että monet lajin harrastajat ovat olleet kanssani samoilla linjoilla. Joukossa on ollut sekä pitkän linjan pro-harrastajia kuin myös aloittelijoita. Kaikki heistä eivät ole ilmaisseet mielipidettään täällä foorumissa, mutta kahdenkeskisissä keskusteluissa kylläkin.
Yhtään EM-24 kuskia en ole koskaan tuonut lajin pariin. Sen sijaan olen auttanut useamman mini-tai junnu-ikäisen kuskin 1/32-kotiratakisailun tai 1/24-malliautokisailuin pariin. Tällöin olen havainnut kuinka tärkeää on se, että aloiittelija pääsee käsiksi ajettavaan ja kohtuullisen kilpailukykyiseen kalustoon kiinni riittävän helposti.
Eilen mun piti tuoda Riihimäelle yksi minikuski kisaamaan. Valitettavasti hän joutui perumaan, joten jätin minäkin kisat sitten väliin.
Olen myös hyvin varma siitä, että meikäläinen ei jatkossakaan tule tuomaan yhtään minikuskia skaalakisoihin Mura-konseptilla. Se on liian työlästä ja kallista. Sen sijaan toivon, että tänä keväänä käynnistyvään Hämeen aluesarjaan saan houkuteltua mukaan muutaman minikuskin JK-/Flexi-5 konseptilla.
-kaitsu
Auto tykkää, että sillä ajetaan.
finscale.livejournal.com/
Niin tämän forumin tarkoituksena on tuoda esille muitakin vaihtoehtoja, kuin tämän hetkinen aikansa elänyt vaihtoehto, jota itse olen ollut aikoinani hieromassa ja joka on sitten vuosien varrella onnistuttu totaalisesti "ryssimään", siitä mikä sen alkuperäinen idea oli!
Sen lisäki forumin tarkoitus on tuoda esille mielipiteitä niin puolesta kuin vastaan. Se on sitten ihan eri ihmiset jotka niistä säännöistä sitten päättävät.
Tärkeintä on kuitenkin se, että sääntöjen laatijat tietänevät että kysyntää ja haluja on tähän kilpailutoimintaan muuallakin, kuin vain olemassa olevissa kerhoissa jotka kisoissa kulkevat. Täten kuuleminen vain kerhoja jotka ovat kilpailutoiminnassa mukana ei ole myöskään validia, koska kerhoja on vain muutama ja kisailijoita naurettavan vähän. Sääntöjen laatijoilla on myös omat velvoitteet tehdä lajista entistäkin mielenkiintoisempi ja haalia lisää mahdollisia "lisenssin" maksajia ko. organisaatiolle.
-edit-
- Mika&Jere
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Koittakaas ny lukea Artun viesti ajatuksella uudelleen.
JK:lla saa jo ajaa, miksi pitäisi Murat sulkea kokonaan ministä pois? Aivan hyvin menee rinnakkain. Jos murat lähdetään sulkemaan pois (ne tuntuvat olevan kuin Epoa), haitat ovat hyötyjä suuremmat. Haitoista voi varmasti kertoa ne minikuskit/huoltajat jotka niillä mineillä ajavat.
Ja jos minikuskia/huoltajaa kiinnostaa virittää JK-tasoa enemmän, ehkäpä junnu on kuitenkin liian korkealla tasolla.
Tämän rupeaman jälkeen oli moottori sen verran puutunut, että kierrosajat oli pudonneet noin 0.3sec.
Keskiviikkona se huomattiin, kun ei mennyt enää suorilla kunnolla.
Tällä viikolla vielä vaihdan tuon koneen takaisin ja testaan sen vielä kerran.
T.Jussi
Jussi & Arzzi
Neutro Oy Slottimyynti
SRC Hyvinkää
Mun mielestä ne mahtuu kyllä hyvin samaan aikaan radalle.
Ei radoilla ole nykyaikaan liikaa harrastajia.
Miksi kova vääntö vain jommankumman puolesta?
Sulkemalla vanhat murat täysin pois karkoitetaan ehkä osa porukasta?
Tärkeintä olisi saada mahdollisimman paljon nuoria mukaan pitämään hauskaa.
Ihan sama millä ne ajelee, kunhan tulevat vain mukaan lajin pariin.
Aivan sama onko se 70€ maksava käytetty Mura vai uusi 70€ maksava JK.
Mun mielestä tärkeämpi olisi löytää edullinen säädettävä kaasu kuin kinastella autoista.
Koska perus Parman 1,5ohm kaasulla antaa aloittelija liikaa tasoitusta.
Nykypäivän moottorit on niin hirveän äkäisiä.
Juuri se saattaa olla se liian iso "porras" noustavaksi lajin pariin, kun tulee ulosajoja liian helposti.
Kyllä niillä 1,5ohm kaasuillakin oppii ajamaan ja kerkiää.
Riksulaiset kaikki muut ajelivat viikonloppuna niillä paitsi Kantamaan Olli.
Ja hyvin jäi Hyvinkään poppoo taakse HyperSuper säädettävillä kahvoilla.
Mutta nuorille aloittelijoille tarvetta olisi edulliselle miedolle kahvalle.
Nykypäivän nuorilta puuttuu pitkäjänteisyys opetella vaikeita asioita.
JK on varmasti hyvä hankinta ensiautoksi, koska ei tarvitse ostaa matkalaukullista kaikenlaista tavaraa.
Mutta mutta.
Pelkäämpä että tässä JK hommassa käy kuin 1/1 kilpureissa.
Jatkuvasti tulee uutta päivitystä ja vanha on aina auttamattomasti liian hidas.
Koska tehtaiden ainoa intressi on saada myytyä mahdollisimman paljon tavaraa maailmalle ja tehdä taloudellista + tulosta.
Sen takia varmasti autoa päivitetään ainankin kerran vuodessa.
Pahimmassa tapauksessa parikin kertaa vuodessa.
Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/
Ei karkoteta euro-ministä näitä ehkä tulevia mm-mestareita, vaan sen takia, koska joku ei osaa/jaksa laittaa niitä autoja. Euro-minin laittaminenkin on sellainen haaste, mitä ei Junnussa tai edes Sportissa opita. Näin minä näen asian.
En todellakaan ole JK:n tai PARMA:n valmisautoja vastaan, jos joku niillä haluaa ajaa niin se on OK.
Minutkin on aikanaan opetettu "vanhalla minillä" miten autotoimii ja miten se korjataan ja siitä on ollut minulle ainakin hirveän paljon apua Junnussa ja Sportissa ja koen että ilman sitä vaihetta ei tälläistä tulosta kuin nyt on tullut olisi saavutettu.
Minejäkin on hirveästi erinlaisia, niin miksi he eivät saisi ajaa samassa luokassa valitsemallaan kalustolla olis se sitten JK/PARMA tai Turboflex?
A. Salomaa Racing
Itse tein 80-90 -lukujen taitteessa "vähän" slottikerhotyötä. Niistä ajosita on maailam muuttunut aivan toisenlaiseksi.
Kertaanpa tässä vähän omia mielipiteitäni:
1. Aloittavalle kuskille on nykysäännön mukainen eurominiauto aivan liian nopea. Sellaisella on vaikeaa oppia ajamaan, kun ei ehdi nähdä, mistä syystä se auto karkaa lapasesta. OK, chokea voi käyttää, mutta se on heti extrasijoitus. Itse en ole vieläkään oppinut ajamaan kunnolla, kun eka auto oli aivan liika nopea, ja alku meni miten meni. Onneksi pienellä paikkakunnalla ei ollut paljon muutakaan tekemistä...
2. Aloittavalle "tiimille" on EM-auton rakentaminen liian iso haaste. OK, auton voi ostaa valmiina, mutta entäs sitten, kun se pitäs ekan kunnon mällin jälkeen oikoa? Turbo-Flex -runko ei ainakaan minusta ole mitenkään helppo oikaistava. (Voi toki olla, että olen vaan huono niitä oikomaan)
3. Junnut tykkää käydä kerholla, jos siellä on ohjattua, järkevää tekemistä. Taikka ainakin ennen tykkäsivät käydä. Ei riitä se, että joku avaa ovet ja sanoo, että ajakaa. Kerholla pitää olla muutakin tarjottavanaan kuin sitä ajamista.
4. Junnut käy kisoissa, jos niissä on kivaa. (tää on mun oma olettamus, voin olla väärässä) Kiva kisatapahtuma koostuu paljon muustakin kuin vain siitä, millaisella autolla ajetaan. Kavereiden tapaaminen, kanttiini, starojen ajamisen kattelu ynnä muu järkevä oheistoiminta varmasti auttaa asiassa. Se, että tiimin päällikkö tuskailee auton liikenteessä pitämisen kanssa välittyy varmasti myös juniorikuskille => onko kummallakaan kivaa?
5. Ainakin 2 kertaa on koitettu saada aikaan kurssia kerhonohjaajille/uusille kerhoille. Opastajiksi molemmilla kerroilla lupautui tämän planeetan mittakaavassa vähintään riittävällä tasolla olevaa väkeä. Muusta universumista en mene sanomaan, en ole tutustunut. Eipä ollut kiinnostusta. Itte voin edelleen jeesata ko. asiassa, jos jotakuta kiinnostaa, tosin kovin kauas en just nyt kykene matkalippua ostamaan.
6. Kaikkien kisojen ei tartte olla isoja. Paikallisesti taikka parin naapurikerhon väliset kapinat voi olla aika helmiä. Pikkusen on ikävä MitPA - PHT -sarjaa...
7. Haluan, että lajityypillinen kädentaito säilyy, (tai vähintään, että se rapautuu hitaasti.) Jos kiinnostusta löytyy, niin täysin poissuljettua ei ole myöskään "tee koko runko itse" -kurssi...
8. Tekniikkapäivät! Vaikkapa aluekisojen yhteydessä varmaankin voisi pitää tekniikkatuokioita tiimille/kuskeille/kisanjärjestäjille/jne
9. Muistakaa, että vaikka olen joistakin asioista kanssanne eri mieltä, niin silti arvostan Teitä kaikkia, kaikkine mielipiteinenne
10. Koskaan ei saada aikaan tilannetta, jossa jokainen on täysin tyytyväinen. Mutta jos saadaan aikaan jotakin, jonka kanssa useimmat pystyvät elämään, ja joka kantaa lajia pitkällä tähtäimellä, niin kannatan lämpimästi.
-eemeli-