Ei tapahtumia

KoPSA uusi ratasuunnitelma

Lisää
12.03.2014 08:33 - 12.03.2014 08:37 #23508 : tp
Vastaus käyttäjältä tp aiheessa KoPSA Tulipalo
Kotka on "punainen" kaupunki, mutta nuorisoyhdistykset maksavat vuokraa tiloista kaupungille. Tästä johtuen meidän toimintaa ei voi oikein verrata muihin Suomessa toimiviin slottikerhoihin. Maksamme vuokraa reilut 3000 euroa vuodessa. Kaupallisiin vuokriin nähden summa on tietysti pieni, mutta meidän kerholle summa on iso. Nykyisillä osallistujamäärillä ei siipikisoista yhdestä vuosittaisesta kisasta pysty mitenkään saamaan noin 2000 euroa kasaan, vaikka osallistumismaksut olisi MM-kisatasoa. Kertamaksut eivät siten meidän toimintaa pelasta, koska toimintaa on suunniteltava useamman vuoden tähtäimellä. Jäsenmaksujakaan emme pysty enää nostamaan merkittävästi, joten niiden kautta ei pysty saamaan lisää tuloa. Ajotapahtumia järjestetään, mutta rajoitetuilla jännitteillä JK-autolla ajaminen voi olla kingillä aika tylsää asiakkaille.

Meidän kerholla on kolmella kuskilla G7-kalustoa ja G27L-kalustoa neljällä. Boxstock-kalustoa on tietysti enemmän, mutta käytännössä parin viime vuoden ollaan ajettu Kotkan aluekisoissa vain kerhon sisäinen kisa, kun muilla alueen 6 kerhoilla ei ole ollut kiinnostusta boxstockin ajoon. Kouvolassa yritettiin ajaa kaksikin kisaa, jotka peruttiin osallistujien puutteen takia. Vielä kolme vuotta sitten Kouvolassa ajoi boxstockia yli 20 kuskia Kouvolan Urissa, joten romahdus on ollut nopea.

Nopealla kingillä on vaarana myös juniorien katoaminen, joihin olemme panostaneet paljon. Mikäli jäsenmäärämme tippuu, niin se näkyy heti myös taloudessa. Siipiautoilu nykyaikaisilla radoilla vaatisi halvan ja tehokkaan Hawk 7 tyyppisen moottorin, jotta ajamisesta saataisiin mielekästä ja kustannuksia alas. Toivottavasti sellainen tulee pian, koska siipiautoilussa ei ole käytännössä junioreita nykyään, kun kustannukset ovat karanneet liian suuriksi.

Gerdigin mittojen mukaan kingi vaatii melkein 15 metriä pituussuunnassa tilaa, jota meillä ei ole nykyisessä tilassa. Teoriassa on tilaa, mutta sitten ei pääse kulkemaan vessoihin sisään... Sitten yhden ongelman tekee poweri, koska Kemppejä ei ole enää saatavissa. Katsomani edulliset 200A powerit ovat säädettäviä, mutta niiden säätövara ei riitä. Muitakin vaihtoehtoja on varmasti saatavilla, mutta tuskin 500€ hintaluokassa, jotka riittäisi skaalarataan.

Jottei tulisi kenellekään sellainen käsitys, että minulla on jotain siipiautoilua vastaan, niin olen osallistunut jokaiseen järjestettyyn alue 6:n siipikisaan viime vuosien aikana. Olen myös käyttänyt kohtuu ison summan kaluston päivittämiseen vuoden sisällä. MM-kisoihin olen myös osallistumassa, mutta se riippuu rataprojektista. Jatkossakin aion ajaa ainakin kisoja Kouvolassa, jos niihin saadaan vain osallistujia.

Rataprojektista sen verran, että olen saanut tarkemmilla tiedoilla olevan tarjouksen Janisilta. Gerdingiltäkin tuli tarjous, mutta se on selvästi kalliimpi kuin esim. Laihian kingin työnosuus. Kaksi muutakin vaihtoehtoa on vielä mahdollista, mutta niistä ehkä myöhemmin lisää.

AKK:lle, KotkaUA:lle ja medialle olemme myös ilmoittaneet, että aiomme hakea vuoden 2017 ISRA MM-kisoja Kotkaan. Rahoitus projektia varten alkaa olemaan kasassa, joten lähinnä pitää vain löytää vapaa(t) päätekijä(t) radalle.
Viimeksi muokattu: 12.03.2014 08:37 tp.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
12.03.2014 08:54 #23509 : Yly
Vastaus käyttäjältä Yly aiheessa KoPSA Tulipalo
Itse en usko tuohon laskuoppiin tuosta rahan riittävyydestä.

Jos saatte kingin lähes ilmaiseksi jonka jälkeen tukea eri tahoilta, niin ihan oikeastikko yhden eurosarjakisan ajattaminen vuodessa tuo niin paljon rahaa, että ilmainen kingi + kuskien / Esrocin tuki + Siipi EM:t+ Siipi SM:t +++ tuovat teille huonomman lopputuloksen seuraavan 5-10 vuoden aikana ?

Te olette anoneet ISRA kisoja ? Kuinka varmaa niiden saaminen on ? Siipi EM:t ja SM:t ihan vain ilmoitusluonteinen asia !!

Se, että JK-autiolla ei ole mielekästä ajaa kingilla on ihan höpö höpö juttua. Koitappa ajaa puhtaalla Laihian kingillä kaasupohjassa kierros 12,6 v jännitteellä !

Kyseessä on vain ja ainoastaa asenne kysymys !

We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel

Lisää
12.03.2014 09:20 #23510 : Taiska
Vastaus käyttäjältä Taiska aiheessa KoPSA Tulipalo
Tilan puolesta skaala on parempi ratkaisu, ja toiminnan kannalta helpompi, ehkä jollaintapaa monipuolisempi. Siipiautoilu on lystyiä puuhaa kun on oikeat välineet ja hyvä porukka. Kouvolassa on King, ja lähin skaala taitaa olla hyvinkäällä. Itseasiassa en edes tiedä missä muualla skaala ratoja on. Noh Lappeenrannan rata on taas oma lukunsa. Luumäellä en ole koskaan käynyt.
Mutta kunnon skaalarata kaakkoissuomessa täydentäisi parhaiten lajin harrastusmahdollisuuksia. Tiiviillä ja aktiivisella yhteistyöllä Kotka, Kouvola, Lappeenranta akselilla (alue6) meillä on parhaat mahdollisuudet tuoda hyviä harrastajia lajin pariin, on heidän mieltymys sitten siipi tai skaala autoiluun. Itse ajan mieluiten molempia.
Hetkittäin olen kuullut että Kouvolan toiminta on ollut hiljentymään päin jo jonkun aikaa.
Mutta esimerkiksi jos vaikka kerran kuussa pitäisimmekin kerhoillan Kouvolassa, luonnollisesti niin että myös Kouvolan alueen ja Lappeenrannan harrastajat olisi mukana. Ja keskityisimme yhtenä kerhoiltana täysin siipiautoiluun. Toki saahan silloin muullakin ajaa. Mussa se varmaan herättäisi ja elävöittäisi Kouvolan toimintaa ja Kotkassa nämä uudet ja vanhemmatkin harrastajat kellä noita siipiautoja on, saisi hyvää poltetta siipiautoiluun jatkossakin. Vaikka Kotkaan tulisi skaalarata ei se tarkoita sitä että me lopettaisimme siipeilyn kokonaan. EHEI ette te meistä niin helpolla pääse =)

Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/

Lisää
12.03.2014 09:32 #23511 : tp
Olemme järjestäneet vuodessa 3-4 kisaa viime vuosina. Eurosarjan lisäksi kaksi aluekisaa ja yhden enduron. Tarkoitus olisi järjestää vielä yksi kisa lisää oman kerhosarjan lisäksi. Yhden vuosittaisen kisan järjestäminen ja sen varaan laskeminen on suuri riski meidän jatkolle.

Ulkomailta on jo tullut pyyntöjä, että hakisimme pohjoismaiden mestaruuskisoja, kun saadaan skaalarata valmiiksi. Moni ulkomaalainen on ollut aivan "myyty" Kimmon suunnitelman nähdessään, joten ei suurempien kisojen saanti ole ainakaan siitä kiinni.

ISRA-kisojen saaminen ei ole tietenkään täysin varmaa, mutta sitä kuitenkin yritetään.

Lisää
12.03.2014 10:05 #23513 : Taiska
Mun mielestä ISRA kisat on kova tavoite, mutta täysin mahdollinen. Kerran ollaan jouduttu alkaa uutta rakentamaan lähes tyhjästä niin koitetaan nyt sit tehdä vähintäänkin paras

www.fct.fi/

• vanttmi
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
12.03.2014 16:21 #23517 : vanttmi
Vastaus käyttäjältä vanttmi aiheessa KoPSA Tulipalo

Taiska kirjoitti: Mun mielestä ISRA kisat on kova tavoite, mutta täysin mahdollinen. Kerran ollaan jouduttu alkaa uutta rakentamaan lähes tyhjästä niin koitetaan nyt sit tehdä vähintäänkin paras

Näin on, eikös se mahdollinen vuosi olisi 2017? Mihinkäs aikaa ne kisat yleensä ovat? Kesällä täällä on suuri kansaivälinen tapahtuma TSR2017 13.-16.7. eli nuo suuret purjelaivat saapuvat. Tuolloin on hotellihuoneet varattu :smile: .

Lisää
12.03.2014 16:30 #23518 : tp
ISRA MM-kisat ovat lokakuun alkupuolella, joten hotelleissa pitäisi löytyä hyvin tilaa.

Lisää
12.03.2014 16:53 - 12.03.2014 17:32 #23519 : Yly
Vastaus käyttäjältä Yly aiheessa KoPSA Tulipalo
Ihan selvyyden vuoksi haluan tuoda esille seuraavan asian...ihan vain niitä lukijoita varten, jotka eivät ehkä ole olleet mukana harrastuksessamme kovinkaan aktiivisesti.

Muutama "totuus" King tyyppisestä radasta, jota tässä olen ollut ehdottamassa Kotkaan:

-Kingillä voi järjestää alue ja kerhokisoja, vaikka edellä olevista kirjoituksista voi toisin ymmärtää.
-Kingillä voi ajaa kaikenlaisilla ura-autoilla, toisin kuin skaalaradalla
-Kingillä ei voi ajaa kaasu pohjassa JK-autolla 12,6 V jännitteellä.
-Kingillä voi järjestää yritystilaisuuksia.
-King ei tapa yhtään kerhoa
-King rata ei estä kerhon pyörittämistä

We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel
Viimeksi muokattu: 12.03.2014 17:32 Yly.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Pora, Taiska, midro98

Lisää
12.03.2014 18:08 #23521 : pasihietala
Vastaus käyttäjältä pasihietala aiheessa KoPSA Tulipalo
Nyt pitää jo auttaa Ylyä.

-Kingillä on hauskempi ajaa kuin millään muulla radalla, myös JK ja OG autoilla
-Kingillä on kalustovauriot olleet pieniä, toisinkuin skaala radalla, jonka jälkeen runko oli solmussa
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Pora, Taiska, midro98

Lisää
12.03.2014 18:54 #23522 : Taiska
2 kertaa oon skaalaradan nähny ja kerran oon sellaisella ajannu. 2 Kisaa oon kingillä ajannu siipiautolla ja paras sijoitus tais olla kuudes, ja silloin oli sen verran laiska auto että kaikki urat meni nappi pohjassa.

Mutta kyllä tykkään ajaa kummalla vain. Tietysti toivon että pääsis ajamaan sellaisia sarjoja jossa olis skaala sekä king ratoja. Onhan se aina mukavaa vaihtelua. Ihan kuin Indycar / Nascar sarjat. On moottorirataa, katurataa, ovaaleita sekä superspeedwaytä. Mutta samat pisteet niistä kaikista jaetaan ja samalla kalustolla. Pitää vain saada auton ja kuskin säädöt radalle sopivaksi.

Pysyy homma mielekkäänä kun on enemmän vaihtelua.
Skaala rata Kotkassa täydentäisi kivasti kaakkois suomen rata valikoimaa

www.fct.fi/

Lisää
12.03.2014 19:25 #23523 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa KoPSA Tulipalo

Taiska kirjoitti: Tietysti toivon että pääsis ajamaan sellaisia sarjoja jossa olis skaala sekä king ratoja. Onhan se aina mukavaa vaihtelua. Ihan kuin Indycar / Nascar sarjat. On moottorirataa, katurataa, ovaaleita sekä superspeedwaytä. Mutta samat pisteet niistä kaikista jaetaan ja samalla kalustolla. Pitää vain saada auton ja kuskin säädöt radalle sopivaksi.

Juuri näin! Malliautosarja olisi laji sulle. Mm. mainitsemistasi syistä johtuen minä (ja alati kasvava joukko muita) olen tykännyt siitä. Tällä kaudella sarjassa oli/on viisi täysin toisistaan poikkeavaa rataa: skaalarata (Hyvinkää), kingi (Hämeenlinna), muovisyherö (Lempäälä), antiikkirata (Riihimäki) ja lyhyt MDF rata (Vihti). Siinä sitä on auton ja kuskin säätämistä :D

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Lisää
12.03.2014 19:50 #23524 : JariL
Vastaus käyttäjältä JariL aiheessa KoPSA Tulipalo

Taiska kirjoitti: Mutta kyllä tykkään ajaa kummalla vain. Tietysti toivon että pääsis ajamaan sellaisia sarjoja jossa olis skaala sekä king ratoja. Onhan se aina mukavaa vaihtelua. Ihan kuin Indycar / Nascar sarjat. On moottorirataa, katurataa, ovaaleita sekä superspeedwaytä. Mutta samat pisteet niistä kaikista jaetaan ja samalla kalustolla. Pitää vain saada auton ja kuskin säädöt radalle sopivaksi.

Skaala rata Kotkassa täydentäisi kivasti kaakkois suomen rata valikoimaa

Tuu kokeilee ensikaudella Scaleautoja niin saat ajella kaikenlaisilla radoilla.
Voin lainata vaikka noita medialle käyttöön tarkoitettuja autoja.

Ja sitten alkuperäiseen aiheeseen.
En ota kantaa kumpi rata pitäisi olla.
Jaakolla Vihdissä varastossa toimettomana se ARH:n kingi ja varmaankin edullinen?
Hyvinkäältäkin kannattais varmaankin kysästä Nykäseltä mitä se heidän nykyinen skaalarata maksaisi?
Malliautokisoissa oli jotain puhetta, että rata saattaisi olla myynnissä, kun heillä olis kiinnostusta tehdä kokonaan uusi rata?

Pääpointti varmaankin on mahdollisimman nopeasti kerhotoiminnan jatkaminen....

Lisää
12.03.2014 21:53 - 12.03.2014 21:56 #23525 : tp
Kingi ei estä aluekisojen järjestämistä, mutta mistä ne osallistujat saataisiin Kotkaan, jos ei niitä tule Kouvolaankaan ? Aluesarjasta tulee aika tynkä, jos Kotkan kuskit ajavat yksinään oman kisansa.

Sitten noihin Kingin mittoihin. Seuraavassa viestissä on radalle varattu alue:

www.finslot.net/kunena/kopsa/19244-kopsa....html?start=50#23286

Ratahuoneessa on tilaa siis noin 13m pitkälle radalle. Gerdingin mittojen mukaan kingin pituus on 49ft eli n. 15m.

Hyvinkään rata ei ole ainakaan ratamestarin mukaan myynnissä, kun ei ole aikaa uuden radan tekemiseen. Muuten oltaisiin Kale jo tilattu tekemään meille uusi rata.

Itse olen hajoittanut eniten runkoja Kouvolassa, mutta se kuuluu asiaan. Tykkään ajaa skaala-autoilla kingeillä, koska se mittaa koneenrakennustaidot. Yleensä olenkin saanut koneet kulkemaan hyvin. Suurin osa skaala-autoilla ajajista ei kuitenkaan arvosta kingillä ajamista tai pitää sitä vain kaluston rikkomisena.
Viimeksi muokattu: 12.03.2014 21:56 tp.

Lisää
13.03.2014 10:48 #23526 : jaaha01
Vastaus käyttäjältä jaaha01 aiheessa KoPSA Tulipalo
Autoratojen Kingi makailee toimettomana meidän kellarissa ja odottaa yhteydenottoasi tositarkoituksella

jaakko ät miniland.fi
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Kaitsu, Hapa, Taiska, JariL, midro98

Lisää
15.03.2014 17:20 #23536 : Taiska
Produal on tukenut Kotkan uuden radan hankintaa.
Ja KoPSAlaiset ovat kiitollisia

www.produal.fi/FI/

www.fct.fi/

Sivu luotiin ajassa: 1.064 sekuntia