- Vastaanotettu kiitos 126
KoPSA uusi ratasuunnitelma
Odotellaan siis toistaiseksi Janisin lopullista tarjousta.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
tp kirjoitti: Toiseksi meidän tulevassa ratatilassa ei voi maalata tai liimata sellaisilla tuotteilla, jotka haisevat paljon. Rata pitäisi siis kasata jossain verstaalla ensin.
Odotellaan siis toistaiseksi Janisin lopullista tarjousta.
Ei kai radan rakentamisessa käytetyt maalit ja liimat nyt mahdottomasti haise kun ei ne muutenkaan ole enää niin myrkkyjä kun vuosikymmeniä sitten. Laihialla tuli vierailtua kun kingiä rakennettiin, niin ei sielä ollut kun puupölyä eikä juurikaan haissu. Hietalahti varmaan osaa tähän vastata jotain.
Toivotaan Janikselta sopivaa tarjousta ja työt käyntiin piakkoin!
Harrysson ei ole vielä aivan pois suljettu vaihtoehto, koska kaikkien puuosien valmistus saattaisi onnistua Suomessa, jolloin tarvittaisiin vain mies tai miehet paikalle Ruotsista. Ensi viikolla selviää, että onnistuisiko tämä vaihtoehto.
Varmaan kannattaa miettiä radan pesu- ja pidotussuunnitelma tarkkaan.
Alkupesuun voinee käyttää muutakin kuin bensaa, sitten kunnon tavaralla vain viimeistely.
Jos jollakulla on loistavia ideoita pesuaineesta, joka ei aiheuta vaaroja, niin niitä olisi mukava kuulla.
-eemeli-
Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/
-kaitsu
Auto tykkää, että sillä ajetaan.
finscale.livejournal.com/
tp kirjoitti: Radan pesuun on olemassa Lappeenrannassa käytetty sitruspohjainen aine, joka haisee "normaalille" pesuaineelle. Tuota on meidän tarkoitus käyttää jatkossa. Aikaisemmin käytettiin radanpesuun tärpättiä, joka haisee pahalle. Pidotuksessa käytettävä pieni määrä erikoisbensiiniä 80/110 ei tuottane ongelmia, koska se kerkeää haihtumaan seuraavaan työpäivään mennessä.
TÄRPÄTTIÄ ?!?!?!
Minä olen luullut, että radat pestään puhdistelulla bensalla aina ?
Ei ole ihme jos vähän haisee, jos tärpätillä pesee......
We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel
Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/
Se että punokset pysyy kiinni voi johtua siitä, että "ennen vanhaan" liimat saattoivat olla hiukkasen parempia kuin nykyään.
Tänä päivänä kaikki hyvä on kielletty
Laihian vanhalta kingiltä ei myöskään koskaan irronnut punokset ja varmasti pesivät rataa bensalla !
Jokainen tietenkin toimii, niin kuin itse parhaaksi näkee / haistaa !
- pasihietala
-
- Poissa
- Senior Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 37
Taiska kirjoitti: Joo tärpätti käryää aika pahasti. Mut sellaista on joskus pohdittu ja spekuloitu, kun Kotkassa ei oo rataa pesty bensalla niin onko sillä ollut joku syy tai vaikutus siihen että ei oo 16 vuoden aikana juurikaan tarvinnu punoksia liimailla. Sen mitä itse nyt olen harrastanut muutaman vuoden niin en muista että oltaisiin koskaan liimattu punoksia. Jyrätty on muutaman kerran. Luulen että Tompalla on parempaa tietoa tästäkin asiasta
Muistan että kun Pena ja kumppanit teki aikanaan Kouvolan vanhan oranssin monsterin ("King") vuonna '87, niin silloin niillä oli jokin kikka tai aine siinä miten punos tai punosura käsiteltiin ennen liimausta. Se oli joko jokin kovete tai sitten ne veti ensin kerroksen ohennettua Bostikkia siihen punosuraan ja antoi sen kuivua, ennen kuin liimasivat. Olen unohtanut yksityiskohdat. Sillä radalla ei varmaan koskaan irronneet punokset. Luulen että Kotkan radan se teki samalla tekniikalla.
Monessa kohtaa josta punos on irronnut, on lähtenyt maali breidin mukana, eli Hassen liimaus pitää kyllä maalissa, mutta maali ei pysy levyssä kiinni.
Noissa paikoissa olen imeyttänyt tuota juoksevaa liimaa levyyn ensiksi ja sitten liimannut punoksen uudelleen.
Tuo, mitä Yly kirjoitti, on MDF-levyn kanssa suhteellisen normaalia.
Minusta pitäsi se punosuran kohta kyllästää reilusti laimennetulla maalilla tms, ettei se päällimmäinen kuitukerros pääse irtautumaan. Samalla litkulla kun urat ainakin tiukoista mutkista käsittelisi, niin vähentäisikö kulumista?
Toki on lisää riesaa tehdessä. Ohut kerros laihennettua liimaa ei välttämättä auta juuri mitään, sen kyllästeen pitää imeytyä ainakin parin millin syvään, että sillä jotakin merkitystä on.
Mitenhän noi sikafleksillä pysys kiinni?
-eemeli-