- Viestejä: 1080
- Vastaanotettu kiitos 126
KoPSA uusi ratasuunnitelma
ISRA 2010 radasta löytyy vielä vähän enemmän tietoja, kuten mitat sivulta:
www.israworlds.com/
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Muttta, missä pidetään Eurosarja 2 ja milloin?
Nostopaikat näyttää sijoittuvan radan ulkoreunoille, onko näin?
Tv. Miro
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
midro98 kirjoitti: Hyvälle vaikuttaa!
Muttta, missä pidetään Eurosarja 2 ja milloin?
......
Tv. Miro
Kuten aikaisemmissa topiceissa sai jo vihiä Eurosarja 2 pidetään Hyvinkäällä ISRA2009 radalla, nyt kun tuo väliaikainen tilakin löytyi. Eurosarja 4 kisa sitten ensi syksynä Kotkassa. Kaikki kisat ainakin toistaiseksi kuten ne on kalenterissa.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Tiedä sitten että miten se vaikuttaisi radan profiiliin ja ajettavuuteen, mutta sitten sais banaanin alkuun ehkä jopa ihmisen nostajaksi. Meildän kerholla noita hobitteja vielä sen verran vähän toiminnassa mukana
Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Taiska kirjoitti: Näpsäkän näköinen rata. Ihan käytäntöä ajatellen mä siirtäisin tuota triangelia hiukan enemmän irti tuosta banaanista.
Tiedä sitten että miten se vaikuttaisi radan profiiliin ja ajettavuuteen, mutta sitten sais banaanin alkuun ehkä jopa ihmisen nostajaksi. Meildän kerholla noita hobitteja vielä sen verran vähän toiminnassa mukana
Ahtaalle näyttää !
We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- radan pituustoive (lyhyttä, pitkää, normaalia, niin pitkää kuin mahtuu, ym.)
- uravälitoive (tyypillisesti nää on kasvaneet aika paljon, Seinäjoen rata (MM2000) on 105mm, mutta useimmissä nykyradoissa varmaan luokkaa 110-120mm, Torontossa 1999 oli jopa 130mm... vaikuttaa siihen minkälaista siitä saa
- ehkä kriittisimpänä lähtötietona tietty kerhotilan mitat ja mahdolliset esteet kuten tolpat, kulmat, ym. sekä ikkunoiden ja ovien sijainti, ehdotettu ajopaikka ja pömpelin paikka, yms.
- paljonko tilaa halutaan radan ympärille jättää
- toivottu ajosuunta
- mitä luokkia sen halutaan palvelevan pääsääntöisesti
- onko painopiste kerhotyössä vai kilpailutoiminnassa
- onko tavoite järjestää myös kv-kisoja
- halutaanko nopeaa vai melko hidasta rataa (tehdäänkö isoja kurveja vai pieniä, vaikuttaa mm. kaluston kestävyyteen)
- pitääkö voida nostaa vähemmällä kuin kahdeksalla nostajalla (kerhoiltojen osalta kriittistä)
- kustannustekijät - yksinkertainen ja lyhyt on luultavasti myös halvempaa (mm. syöttöjen sijoittelu)
- elliptinen vai vakiosädepohjainen mitoitus
Voihan sitä piirrellä ilman noitakin, mutta sitten on tuurissaan josko täyttää tarpeet ja toiveet... No, ehkä ainakin antaa jotain ideoita.
Jos noista lähtötiedoista edes jotain saisi niin varmaan auttaisi eteenpäin...
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- 45m
-8 uraa (uraväli sellainen kuin uusissa radoissa on yleensä)
-Radalle varatut mitat: 13x5,5m (leveysraja koskee radanmitan osalta 4,5 m seinästä, mutta saat cad-pohjan tarkempaa piirtoa varten.)
- Tilaa ajopaikan ja "kopin" kohdalle n. 1m seinästä
- Ei tolppia tai ovia suunnitellulla alueella
- Ei ikkunoita
- Pömpeli vasempaan yläkulmaan
- Ajosuunta ei niin väliä, vaikka osa kingillä tottuneista haluaisi varmaan vastapäivään kierrettävän...
- Kaikella skaalakalustolla pitäisi pystyä ajamaan
- Ei saisi olla liian helppo, mutta ei liian vaikea aloittelijallekaan
- Pitäisi pystyä järjestämään KV-kisoja
- Radan kierrosaika ES-24 autolla saisi olla yli 3,5s
- 8 nostajaa max
- Ei tietysti saisi maksaa aivan mahdottomia, mutta ainakin Hasse veloittaa metrihinnalla
-Säteistä en osaa sanoa
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Mitä KV-kisa tarkoittaa?
Tv. Miro
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Hasse taitaa mieluiten jyrsiä urat ottamalla referenssin radan reunasta/edellisestä urasta, eli tulee elliptiset/paraboliset/k2-jatkuvat mutkat, joissa mutka ikäänkuin alkaa jo vähän suoran puolelta. Tämä vaikuttaa uraväliin siten, että mutkissa tehollinen kaistanleveys on pienempi kuin suorilla. Mitä jyrkempi mutka, niin sitä isompi ero. Minusta systeemi on enimmäkseen ihan ok, ja jopa helpompi tehdessä kuin vakiosäteiset mutkat, toki reuna tarttee tehdä hyvin.
Skaalaradalla syöttöjen järjestäminen ei yleensä ole ongelma, kun tehontarve on pienempi ja kokonaisuus yleensä muutenkin kompaktimpi kuin kingeillä.
-eemeli-
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Track3 on "alkuperäinen" rata, jossa on triangelia kutistettu. Pituutta on sitten lisätty pääsuoraan ja banaanin jälkeiseen suora mutka suora yhdistelmään, jotta kokonaispituus pysyisi noin 45m luokassa. Track4 on peilikuva alkuperäisestä. Siinä on siirretty yhtä hidastemutka seuraavaan mutkaan sekä kutistettu leveyttä banaanin lopun kohdalta rataa, jotta jäisi kulkutilaa.
Kummassakin vaihtoehdossa on omat hyvät ja huonot puolet. Alkuperäisessä jäisi paremmin tilaa pömpelille, joka on suunniteltu laitettavan vasempaan alakulmaan. Käännetyssä olisi ajosuunta mieluisampi osalle.
Kuvat ovat Windowsin paintilla muokattuja, joten kurvit eivät ole mitenkään täydellisiä...
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Kommentteja voitte antaa vapaasti, että kumpi on "parempi" tai mitä muuttaisitte radoista. Rata on kuitenkin mahduttava kuvissa näkyvälle alueelle, joten siitä tulee hieman rajoituksia. Ylempään rataversioon lisäisin ainakin yhden hidastemutkan radan loppuosaan joko alkuperäiselle paikalle tai sitten toiseksi viimeiseen mutkaan.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Siinä on hidastemutka suoranpäässä, vaikka se ei oo mun mielestä mitenkään välttämätön mut jotkut on tainut kehua sitä. Lisäksi banaani näyttää pidemmältä ja ainakin ajatuksena vaikuttaa nopeammalta. Ja kiertosuunta vastapäivään mitä itse kannatan kovasti
Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.