24.06.2026
EM-kilpailut, Kotka
22.07.2026
Warm Up 2, Kotka

KoPSA uusi ratasuunnitelma

Lisää
17.02.2014 12:05 #23217 : tp
Vastaus käyttäjältä tp aiheessa KoPSA Tulipalo
Tila on valmistunut ja pyrin ottamaan kuvia siitä tänään tai huomenna tänne ihmeteltäväksi.

ISRA 2010 radasta löytyy vielä vähän enemmän tietoja, kuten mitat sivulta:

www.israworlds.com/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
17.02.2014 13:03 #23218 : midro98
Vastaus käyttäjältä midro98 aiheessa KoPSA Tulipalo
Hyvälle vaikuttaa!

Muttta, missä pidetään Eurosarja 2 ja milloin?

Nostopaikat näyttää sijoittuvan radan ulkoreunoille, onko näin?

Tv. Miro

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
17.02.2014 13:07 - 17.02.2014 13:08 #23219 : Tumppi
Vastaus käyttäjältä Tumppi aiheessa KoPSA Tulipalo

midro98 kirjoitti: Hyvälle vaikuttaa!

Muttta, missä pidetään Eurosarja 2 ja milloin?

......

Tv. Miro


Kuten aikaisemmissa topiceissa sai jo vihiä Eurosarja 2 pidetään Hyvinkäällä ISRA2009 radalla, nyt kun tuo väliaikainen tilakin löytyi. Eurosarja 4 kisa sitten ensi syksynä Kotkassa. Kaikki kisat ainakin toistaiseksi kuten ne on kalenterissa.
Viimeksi muokattu: 17.02.2014 13:08 Tumppi.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: midro98

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
18.02.2014 11:21 #23228 : Taiska
Vastaus käyttäjältä Taiska aiheessa KoPSA Tulipalo
Näpsäkän näköinen rata. Ihan käytäntöä ajatellen mä siirtäisin tuota triangelia hiukan enemmän irti tuosta banaanista.
Tiedä sitten että miten se vaikuttaisi radan profiiliin ja ajettavuuteen, mutta sitten sais banaanin alkuun ehkä jopa ihmisen nostajaksi. Meildän kerholla noita hobitteja vielä sen verran vähän toiminnassa mukana

Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
18.02.2014 12:41 #23230 : Yly
Vastaus käyttäjältä Yly aiheessa KoPSA Tulipalo

Taiska kirjoitti: Näpsäkän näköinen rata. Ihan käytäntöä ajatellen mä siirtäisin tuota triangelia hiukan enemmän irti tuosta banaanista.
Tiedä sitten että miten se vaikuttaisi radan profiiliin ja ajettavuuteen, mutta sitten sais banaanin alkuun ehkä jopa ihmisen nostajaksi. Meildän kerholla noita hobitteja vielä sen verran vähän toiminnassa mukana


Ahtaalle näyttää !

We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
18.02.2014 12:59 #23232 : krp
Vastaus käyttäjältä krp aiheessa KoPSA Tulipalo
Jotain voisin piirrelläkin huvikseni... jos kiinnostaa ehdotukset. Mutta ensin voisi olla hyvä vähän kysellä klubin tarpeiden perään. Sopivuus sekä aloittelijoille että pro-kuskeille oli jo yksi sellainen. Mutta lisäksi olis tietysti hyvä tietää, mm.
- radan pituustoive (lyhyttä, pitkää, normaalia, niin pitkää kuin mahtuu, ym.)
- uravälitoive (tyypillisesti nää on kasvaneet aika paljon, Seinäjoen rata (MM2000) on 105mm, mutta useimmissä nykyradoissa varmaan luokkaa 110-120mm, Torontossa 1999 oli jopa 130mm... vaikuttaa siihen minkälaista siitä saa
- ehkä kriittisimpänä lähtötietona tietty kerhotilan mitat ja mahdolliset esteet kuten tolpat, kulmat, ym. sekä ikkunoiden ja ovien sijainti, ehdotettu ajopaikka ja pömpelin paikka, yms.
- paljonko tilaa halutaan radan ympärille jättää
- toivottu ajosuunta
- mitä luokkia sen halutaan palvelevan pääsääntöisesti
- onko painopiste kerhotyössä vai kilpailutoiminnassa
- onko tavoite järjestää myös kv-kisoja
- halutaanko nopeaa vai melko hidasta rataa (tehdäänkö isoja kurveja vai pieniä, vaikuttaa mm. kaluston kestävyyteen)
- pitääkö voida nostaa vähemmällä kuin kahdeksalla nostajalla (kerhoiltojen osalta kriittistä)
- kustannustekijät - yksinkertainen ja lyhyt on luultavasti myös halvempaa (mm. syöttöjen sijoittelu)
- elliptinen vai vakiosädepohjainen mitoitus

Voihan sitä piirrellä ilman noitakin, mutta sitten on tuurissaan josko täyttää tarpeet ja toiveet... No, ehkä ainakin antaa jotain ideoita.

Jos noista lähtötiedoista edes jotain saisi niin varmaan auttaisi eteenpäin...

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
18.02.2014 17:07 #23233 : tp
Vastaus käyttäjältä tp aiheessa KoPSA Tulipalo
Tässä jotain vaatimuksia, joita on jo osittain tullut esille:

- 45m
-8 uraa (uraväli sellainen kuin uusissa radoissa on yleensä)
-Radalle varatut mitat: 13x5,5m (leveysraja koskee radanmitan osalta 4,5 m seinästä, mutta saat cad-pohjan tarkempaa piirtoa varten.)
- Tilaa ajopaikan ja "kopin" kohdalle n. 1m seinästä
- Ei tolppia tai ovia suunnitellulla alueella
- Ei ikkunoita
- Pömpeli vasempaan yläkulmaan
- Ajosuunta ei niin väliä, vaikka osa kingillä tottuneista haluaisi varmaan vastapäivään kierrettävän...
- Kaikella skaalakalustolla pitäisi pystyä ajamaan
- Ei saisi olla liian helppo, mutta ei liian vaikea aloittelijallekaan
- Pitäisi pystyä järjestämään KV-kisoja
- Radan kierrosaika ES-24 autolla saisi olla yli 3,5s
- 8 nostajaa max
- Ei tietysti saisi maksaa aivan mahdottomia, mutta ainakin Hasse veloittaa metrihinnalla
-Säteistä en osaa sanoa

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
18.02.2014 18:42 #23234 : midro98
Vastaus käyttäjältä midro98 aiheessa KoPSA Tulipalo
Anteeksi tyhmä kysymys.

Mitä KV-kisa tarkoittaa?

Tv. Miro

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
18.02.2014 19:09 #23235 : Taiska
Vastaus käyttäjältä Taiska aiheessa KoPSA Tulipalo
Nyt en oo varma mut oon jäänyt siihen käsitykseen että KV on lyhenne jota käytetään KANSAINVÄLISESTÄ kilpailusta

Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: midro98

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
19.02.2014 05:16 #23236 : eemeli
Vastaus käyttäjältä eemeli aiheessa KoPSA Tulipalo
Hep.

Hasse taitaa mieluiten jyrsiä urat ottamalla referenssin radan reunasta/edellisestä urasta, eli tulee elliptiset/paraboliset/k2-jatkuvat mutkat, joissa mutka ikäänkuin alkaa jo vähän suoran puolelta. Tämä vaikuttaa uraväliin siten, että mutkissa tehollinen kaistanleveys on pienempi kuin suorilla. Mitä jyrkempi mutka, niin sitä isompi ero. Minusta systeemi on enimmäkseen ihan ok, ja jopa helpompi tehdessä kuin vakiosäteiset mutkat, toki reuna tarttee tehdä hyvin.

Skaalaradalla syöttöjen järjestäminen ei yleensä ole ongelma, kun tehontarve on pienempi ja kokonaisuus yleensä muutenkin kompaktimpi kuin kingeillä.

-eemeli-

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
19.02.2014 07:31 - 19.02.2014 07:33 #23239 : tp
Vastaus käyttäjältä tp aiheessa KoPSA Tulipalo
Tässä liitteenä tilasta kuvia ennen väliseinien poistoa ja sitten jälkeen. Tilaa on siis ratahuoneessa noin 170 m2. Kuvassa näkyvä "sähkötolppa" on helppo poistaa, joten sitä ei välttämättä tarvitse ottaa huomioon tilasuunnitelmissa. Näillä näkymin se yritetään kuitenkin säilyttää ja sijoittaa kerhotoimintaa ajatellen pöydät tolpan ja ovien väliselle alueelle.





Viimeksi muokattu: 19.02.2014 07:33 tp.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
21.02.2014 12:29 #23250 : tp
Vastaus käyttäjältä tp aiheessa KoPSA Tulipalo
Rataprofiilian ollaan pohdittu ja parhaimpana vaihtoehtona on ollut ISRA 2010 tyylinen rata. Sitä on vähän muokattava, jotta se mahtuu tilaan hyvin. Kimmolta saatiin myös aivan uusi rataprofiili, mutta sitä pidettiin liian erilaisena.

Track3 on "alkuperäinen" rata, jossa on triangelia kutistettu. Pituutta on sitten lisätty pääsuoraan ja banaanin jälkeiseen suora mutka suora yhdistelmään, jotta kokonaispituus pysyisi noin 45m luokassa. Track4 on peilikuva alkuperäisestä. Siinä on siirretty yhtä hidastemutka seuraavaan mutkaan sekä kutistettu leveyttä banaanin lopun kohdalta rataa, jotta jäisi kulkutilaa.

Kummassakin vaihtoehdossa on omat hyvät ja huonot puolet. Alkuperäisessä jäisi paremmin tilaa pömpelille, joka on suunniteltu laitettavan vasempaan alakulmaan. Käännetyssä olisi ajosuunta mieluisampi osalle.

Kuvat ovat Windowsin paintilla muokattuja, joten kurvit eivät ole mitenkään täydellisiä...



Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
23.02.2014 18:18 - 23.02.2014 18:23 #23272 : tp
Vastaus käyttäjältä tp aiheessa KoPSA Tulipalo
Tässä pari Hassen tekemää kuvaa ja Karin puhtaaksi piirtämä kuva rataehdotelmasta.








Kommentteja voitte antaa vapaasti, että kumpi on "parempi" tai mitä muuttaisitte radoista. Rata on kuitenkin mahduttava kuvissa näkyvälle alueelle, joten siitä tulee hieman rajoituksia. Ylempään rataversioon lisäisin ainakin yhden hidastemutkan radan loppuosaan joko alkuperäiselle paikalle tai sitten toiseksi viimeiseen mutkaan.
Viimeksi muokattu: 23.02.2014 18:23 tp.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
23.02.2014 18:43 #23274 : Taiska
Vastaus käyttäjältä Taiska aiheessa KoPSA Tulipalo
Mun mielestä toi Hassen alempikuva on paras.
Siinä on hidastemutka suoranpäässä, vaikka se ei oo mun mielestä mitenkään välttämätön mut jotkut on tainut kehua sitä. Lisäksi banaani näyttää pidemmältä ja ainakin ajatuksena vaikuttaa nopeammalta. Ja kiertosuunta vastapäivään mitä itse kannatan kovasti

Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
23.02.2014 18:45 #23275 : Tumppi
Vastaus käyttäjältä Tumppi aiheessa KoPSA Tulipalo
tässä vimosessa mallissa saattaa olla 9 nostajaa tarpeen, ellei jopa 10.... - 8:lla nostajalla nostoalue tulee liian suureksi..

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.623 sekuntia