- Vastaanotettu kiitos 37
Malliautoluokat tulevaisuudessa
Heittäkää kommenttinne tähän ketjuun, tämä topikki toimikoon tulevaisuuden (ensi kauden?) malliautoluokkien kehityskeskustelun kiintopisteenä.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Vaihtoehtoluokat kuulostavat näin äkkiseltään mielenkiintoiselta, jos vaikka saataisiin esim. siipihirviöt peliin.
Liikkuva Shikaani !
Jos FSC concoursesta luovutaan pitää sääntöihin määrätä tarkemmin mitä yksityiskohtia autolta vaaditaan. Kuten GT/P-sarjassa.
Mun mielestä malliautokisoissa autoilla pitäisi olla todellinen esikuva, jonka kuva esitetään katsastuksessa. Tästä eivät kaikki pidä, mutta tämä estää osaltaan törkeimpien viritysten ilmaantumisen viivalle. Se myös lopettaa spekuloinnin onko auto vm. -74 vai ei, kuuluuko siiihen tuo siipi, noi levikkeet jne.
Rengaskoon merkitystä auton esikuvan mukaisuudelle ei voi koskaan korostaa liikaa. Miten tähän saataisiin joku toimiva ja helppo valvonta/sääntö? Yleisimpiin automalleihin voidaan toki määritellä vannekoko ja sallittu renkaan minimihalkaisija.
Ei mulla ole jyrkkää näkemystä siihen jatkaako concoursella vai ilman. Viime kauden avauskisan concoursen jälkeen kyllä mun into FSC-autojen rakenteluun lopahti aika totaalisesti. Tein melkoisen työmäärän rakentaakseni esikuvan (Le Mans '69) mukaisen Ferrari 312P proton. Toisaalta toin GT-luokkaan täysin epäonnistuneen räpellyksen. Lopputulos molemmilla sama: 17 pistettä. Kun vielä viimeisenä yönä viimeistelee autoaan concourse-pisteet silmissä kiiluen ja tulos on tuo, niin homman järkevyys alkaa tuntumaan kyseenalaiselta. Ei ole Kivekkäältä syntynyt yhtään uutta FSC-autoa tuon jälkeen...
Toisaalta toivon, että GT/P:n ja FSC:n tekninen sisältö pysyy jatkossakin erilaisena. En näe kovin kiinnostavana ajella tekniikaltaan samanlaisia luokkia joissa vain koppa erottaa autot.
Voisihan kisassa pitää jonkinlaisen concoursen. Esim. kilpailijat äänestävät mielestään kolme parasta ja näille annetaan jotain extra-pisteitä tms. Näin kiinnostus mallaamiseenkin pysyy kenties yllä.
Malliautoilun tulevaisuutta on kyllä syytä pohtia laajemminkin. Tässä maassa on nykyään varmaan lähemmäs sata enemmän tai vähemmän aloitettua/lopetettua malliautoprojektia. Valtaosa näistä ei päädy koskaan kisoihin. Ja iso osa kilpailijoista häipyy lajista aika nopeasti.
Joskus musta tuntuu, että jengin saa aika helposti innostettua mukaan uusiin juttuihin. Mutta pitempiaikainen pysyminen kuvioissa on vähän niin ja näin. Jos nämä uudet jutut ovat edullisia, helposti toteutettavia ja tarjoavat synergiaetuja esim. skaalapuolen kanssa, niin pitäisikö miettiä esim. sitä että luokat ovat "kiertäviä"? Tarkoitan sitä, että aina silloin tällöin joku vanha luokka pistetään huilaamaan ja touhuihin otetaan mukaan jotain uutta? Mm. tästä syystä olen viime päivät kirjoitellut laudalle ajatuksia "flexi-luokasta".
Ymmärrän kyllä, että lajia pitäisi rakentaa "suurten massojen" ehdolla. (Siis jos niitä on..) Toisaalta jos sarja ei tarjoa tosissaan kisaaville oikein mitään, niin nämä häipyvät siitä. Tulee järkevämmäksi käyttää aika kaluston testaamiseen kunnon radoilla kv-koitoksia varten. Mun näkökulmasta esim. Hyvinkään tiputtaminen kalenterista oli virhe. Kingeillä, muoviradoilla ja antiikkiradoilla kalustoa ei pysty kehittämään Keski-Euroopan koitoksia varten.
Promootio: meillä ei osata hyödyntää lainkaan lajin kv-menestystä. Kuinka moni on esim. tietoinen, että tänä vuonna Suomeen tuli historian ensimmäinen malliautoilun maailmanmestaruus? Arttu ja Marko Salomaa tekivät historiaa IMCAn Semi-pros luokassa Endurance MM:ssä. Ei näitä mestareita kuitenkaan kotimaan kisoissa näy. Kannattaisi varmaan kysyä miksi? Eivät he vielä Monacoon ole muuttaneet...
-kaitsu
Auto tykkää, että sillä ajetaan.
finscale.livejournal.com/
Mini-Z
säännöissä sallitaan vain esim. GT-korit
-> helppo määrittää minimirengaskoko eteen ja taakse
Korin detaljitaso + mittakaavavastaavuus oikeaan hyvä
-> ei tarvita concoursea eikä "ikävää" detaljointityötä
Saksassa esim. tällaisia sääntöjä Mini-Z:lle:
- kovamuoviset GT-korit
- takana min. 24mm halk., max. 16mm lev.
- edessä min. 23mm halk., min. 5mm lev.
- PU-renkaat, yksi merkki
- eturenkaat vapaa materiaali
- 12t pinioni, vapaa välitys
- teräsakselit
- ei lexanosia
- ei lexan/hiilikuituspoilerit
- korin työstö sallittu vain alustaan sovitusta varten
- läpimenevät akselit
- FOX-moottori
- insertit
- vähintään perusvärimaalattu, ei pelkkä white-kit
- min. 3 kilpailunumeroa
- rikkoutuneen spoilerin saa korjata polystyreeniosalla, min. 2mm paksu, alkuperäiset mitat
EDIT: itse tilasin juuri Jens Scaleracing:stä Mini-Z komplett-kitin, joka toivottavasti nähdään radalla esittelykäytössä jo Hämeenlinnassa...
Can-Am
- luokitellut lexan CanAm-korit tietyltä aikakaudelta, esim. Patto's
- vakio vannekoko, esim. 16mm halkaisija
- vakio rengaskoko, esim. 26mm halkaisija takana, 25 mm edessä
- vapaa alusta, ei juotoskieltoa
- luokiteltu sopivan kipakka moottori
- välitys vapaa
- minimipaino?
- detaljit: turvakaari, vanneinsertit, peili(t), p
Concourse on kopio Saksan DSC-sarjasta. DSC on kuitenkin vain yksi monesta Saksassa ajettavasta malliautosarjasta. Nettiä kun tutkiskelee niin huomaa, että Saksassa malliautojen taso on aika hieno, riippumatta onko sarjassa concoursea vai ei.
Kaitsun ehdotus dokumenttien esittämisestä katsastuksessa voisi olla ihan hyvä tapa. Ja voisiko katsastuksessa käydä läpi kevennetyn concourse listan, jossa pääpaino olisi esikuvan mukaisuudella, yleisilmeellä ja maalauksella. Tietty minimitaso pitäisi saavuttaa, että yleensä pääsisi kisaan mukaan.
Herttoniemen GT/P luokan lähdössä oli ilo huomata, että auto olivat kaikki säädyllisen näköisiä. Täsmennykset ulkonäköseikkoihin säännöissä olivat selvästi auttaneet, vaikka concoursea ei olekaan.
Lisäksi täytyy vielä ylistää Nurkkasen Pekan FSC GT Porschea, joka oli aivan älyttömän hieno peli. Kuitenkin täytyy tunnustaa, että en edes huomannut oliko siinä sellaisia pikkuriikkisiä etsijuttuja yms. kiinni kun hieno maalaus ja yleisilme vei kaiken huomion...
Jaakko
FSC
Säännöillä pystyy helposti määrittelemään tietyn minimitason maalauksen, decalien, rengaskoon, lampun lasien ym. suhteen eli ulkoasun esikuvan mukaisuus etusijalla. Maalipinnassa ei varmaan tarvitse olla sitä peilikiiltoa, eihän niiden esikuvienkaan maalipinnat kummoisia ole olleet. Kalustossa olevista puutteeista voisi antaa vaikka virhepisteitä vähennettäväksi kilpailupisteistä. Renkaiksi ehdottaisin Procomppeja ehdottaisin käytettäviksi myös FSC:ssä. Ei Handout vaan omat joita voi sorvata auton mukaan sopivaan kokoon. Puhdistus kisoissa vain kisäjärjestäjän toimittamalla bensalla tai muulla vastaavalla.
GT/P
GT-luokkaan ehdottaisin Scaleauton yksityyppi alustaa mutta kori voisi olla muunkin valmistajan muovi/laminaatti kori. Tekniikkassa sallittu vain Scaleauton vakio/viriosia. Miksi näin.... meillä on nykyään hyvä maahantuoja ( Jaakko Pohjola/Miniland) ja toiseksi esim. Scaleauton Porscheja on jo maassamme runsaasti (myös kotirata- ja slottipuolen kavereilla).
Protot voisi olla sitten enemmän sellainen pellepelottomien hassuttelu sarja.
Että näin :lol:
-John
Mini Z on varmasti helppo tapa pistää malliauto kasaan. Siksi se varmaan on noussut Saksassa niin suosituksi. Toisaalta ihmettelen, että saksalaiset ovat moiseen lähteneet. Olen aina kuvitellut heidän olevan erityisen taerkkoja mittakaava-asioiden yms. suhteen. Henkoht. Mini Z -konsepti ei nappaa. Koen sen olevan taas yksi lisäluokka jonnekin 1/28 -scaalan suuntaan. Todennäköisesti se on ajettavuudeltaan huonompi ja nopeudeltaan hitaampi kuin nykyiset malliautoluokkamme.
Pekan ehdottama CanAm on hyvin pitkälti sama kuin se mitä olen ehdotellut parin vuoden ajan. Autokin piti siihen rakentaa, mutta jäänyt muiden projektien jalkoihin. En pistäisi yhtään pahakseni, jos kisoissa nähtäisiin tulevaisuudessa yksi nykyisiä nopeampi luokka. Ehkä n. 1 s kierros skaalaradoilla.
Kuten Jaska sanoi, niin Saksassa (ja muualla Keski-Euroopassa) malliautojen taso on ilman concourseakin hieno. Se jotenkin kuuluu pelin henkeen. Kilpailijat ilmeisesti eivät edes kehtaa tuoda mitään raatoja radalle. Itse kuulun valitettavasti siihen kastiin joka herkästi tuo raadotkin radalle tyyliin: jos täyttää säännöt, niin voi ajaa.
ProCompit FSC:ssä taatusti tasaisivat eroja kisoissa. PU renkaita kannatan lähinnä vain siitä syystä, että tässä maassa säilyisi tekninen osaaminen ja tietotaito myös niiden suhteen. Jos niistä luovutaan, niin myös osaaminen niiden suhteen rapistuu. Ketä se nyt sitten kiinnostaa..
Jos yksityyppialustaan mennään GT-luokassa, niin Scaleauto ei ainakaan minulta saa kannatusta. Alustoissa ja komponenteissa on melkoiset laatuvaihtelut. Paljon helpommalla pääsee käyttämällä näitä perinteisiä MoMo, Plafit, Schoeler malliautoalustoja. Jos halutaan yksinkertaista ja halpaa niin määrättäköön, että alustassa ei saa olla takajousitusta ja maavaran säätö tulee tapahtua liikuteltavalla akselipukilla. Ts. pakotetaan alustan tekniikka jonnekin v. 2005 tasolle. Jos siis siihen oikeasti on tavetta. Mun käsittääkseni erot GT-luokassa syntyvät lähinnä kahdesta seikasta:
1) Korin painopisteestä ja leveydestä
2) Alustan rakenytamisen huolellisuudesta
-kaitsu
ajetaan millä ajetaan ja Gilettellä loput
Mun mielestä ennemmin kannattaisi panostaa millä saada FSC-luokkien aikaerot isommaksi, nythän niissä ei kärkiajoissa ole kuin muutaman satkun ero pienimmillään.
Tuo todellinen esikuvan esittäminen on mielestä huono idea, esim. ite ajoin FSC:tä bmw 507:lla autolla on todellisuudessa ajettu mutta mistään ei silloin löytynyt aitoja kisakuvia ja näin voi olla usealla muullakin autolla.
Tämä johtaisi vaan siihen että autovalikoima viivalla vain vähenisi. Ja pitäisikö auto olla rakennettu esikuvan mukaisesti ? voipi olla joihinkin hankala löytää siirtokuvia.
Mun mielestä on ihan normaalia että jossain vaiheessa virta loppuu kisailemiseen ja ollaan ehkä pari kautta "jäähyllä", sama ilmiö on mun mielestä ollut 1/32 ja 1/24 puolella. Itellä varmaan jää tämä kausi 1/24 puolella ajamatta, mutta se on oma valinta koska perheenkin kanssa on hyvä välillä olla.
Liikkuva Shikaani !
Vielä hienompaa olisi tietysti, jos malliautoilun harrastajia olisi enemmän ja siihen kai tällä ketjulla lääkkeitä haetaan.
Itse ainakin toivon, että tässä onnistuttaisiin ilman suuria säätöjä nykyiseen kalustoon. Edelleen luulen, että riittäisi kun concourse sisältöä/-tapaa hieman muutettaisiin.
Jaakko
Jussi kirjoitti: En tiä miks itelle jää noista jutuista semmonen fiilis että nyt pitäs saada kaikki valmiina.
Syksyn aikana olen kuullut monta tarinaa siitä, että malliautokalusto ei valmistu ajoissa kauden avaukseen. Ehkä niitä valmistuisi enemmän, jos kaikkea ei tarvitsisi tehdä itse...
Kunnollisen malliauton rakentaminen on kymmenien tai satojen tuntien työpanos. Hiljalleen minusta alkaa tuntumaan siltä, että kovinkaan moni ei ole valmis tähän panokseen. Varsinkaan toistamaan sitä vuosittain. Mahdollisesti neljään luokkaan.
ite ajoin FSC:tä bmw 507:lla autolla on todellisuudessa ajettu mutta mistään ei silloin löytynyt aitoja kisakuvia ja näin voi olla usealla muullakin autolla.
Eiköhän nuo ole marginaalitapauksia. Varmaan valtaosaan autoista on löydettävissä nykyään internetin avustuksella kuvat.
voipi olla joihinkin hankala löytää siirtokuvia.
Pitääkö nekin nyt saada valmiina? Ne voi tehdä itse :lol: No. vanhempi FSC kalusto ei tarvitse käytännössä kuin kilpanumerot ja niitä on jos jonkinlaisia. Saksasta löytyy myös ainakin yksi tekijä (mscreations) joka tekee yksilölliset siirtokuvat autoon kuin autoon.
Mitä lexan-koreihin tulee, niin halutessaan siitä saa ihan yhtä hienon tai ruman kuin kovamuovisesta. Ei siihen materiaali vaikuta, vaan rakentaja. Pienimpiä korin valudetaileja ei pysty vacformaamalla toistamaan, mutta ketä ne kiinnostaa auton huristessa radalla?
-kaitsu
Kaitsu kirjoitti: Kunnollisen malliauton rakentaminen on kymmenien tai satojen tuntien työpanos. Hiljalleen minusta alkaa tuntumaan siltä, että kovinkaan moni ei ole valmis tähän panokseen. Varsinkaan toistamaan sitä vuosittain. Mahdollisesti neljään luokkaan.
No oma FSC GT autoni BMW 3,0 CSL valmistui ensimmäisen kerran autoradan autoksi vuonna 1995 Satamakadun Grand Prixiin... Vuonna 2006 se sai Momon classic 2 alustan, joka siinä on vieläkin (tosin ihan joka kausi ei ole ajettu kilpaa). Moottori ja takaratas on edelleen sama kuin 2006, ohjuri on tälle kaudelle jo uusi. Renkaat eivät ole enää ne vanhat "hyvät".
Koria on tietenkin parsittu moneen kertaan, tälle kaudelle tehtiin poikkeuksellisesti myös ylimaalaus. Herttoniemessä auto kulki erinomaisesti ja sai concoursessa edelleen 17,5 pistettä (konepellin salvat yms pikkunippelit puuttui).
Ei niitä joka vuosi tai edes joka toinen vuosi tarvitse uudestaan tehdä. Pienehkö meikkailu ja mekkailu riittää.
Jaakko
Liikkuva Shikaani !
autojen vuosimallia vaikka vm-78?????
Saatais niitä gr5 kilpireita mukaan eli autot levenis, ja tulishan siinä ulkonäköönkin parannusta ja ehkä alustojen ajo-ominaisuudet paranisivat
sen myötä.
ajetaan millä ajetaan ja Gilettellä loput